Στα «τελικά στάδια της αποκατάστασης» της δυσλειτουργίας στο λογισμικό Muse «ώστε να μπορέσουν οι αεροπορικές εταιρείες να επανέλθουν στις τυπικές ηλεκτρονικές διαδικασίες μεταφοράς επιβατών και αποσκευών», βρίσκεται σύμφωνα με ανακοίνωση ο αμερικανικός κολοσσός Collins Aerospace RTX.
Στην ίδια ανακοίνωση το χάος που περιγράφεται από το Σάββατο στα αεροδρόμια του Λονδίνου, των Βρυξελλών και του Βερολίνου αποδίδεται σε «διαταραχή που σχετίζεται με τον κυβερνοχώρο».
Ο διεθνής Τύπος μιλάει πλέον ανοικτά για υβριδική επίθεση και υπενθυμίζει ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αναφερθεί σε αυτά, συμπεριλαμβανομένης της κυβερνοεπίθεσης στη σιδηροδρομική σύνδεση στην Ισπανία.
Οι βελγικές αρχές έχουν ζητήσει από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν σχεδόν 140 από τις 276 προγραμματισμένες πτήσεις για τη Δευτέρα, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων AP.
Οι μη συμπτώσεις και τα σενάρια
«Είναι πολλά τα σενάρια και δεν είναι τυχαία και η ημερομηνία, Παρασκευή βράδυ, όταν ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το έκατο ένατο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας και ταυτόχρονα ρωσικά αεροσκάφη παραβίαζαν τον εναέριο χώρο της Εσθονίας. Όλα συνδέονται στον διεθνή Τύπο, ενώ στο βελγικό Τύπο είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και ανήσυχοι για τον κίνδυνο διαρροής προσωπικών δεδομένων επιβατών», επισημαίνει η Έλενα Αποστολίδου.
Σε εξέλιξη είναι δύο παράλληλες έρευνες, μία από το αεροδρόμιο των Βρυξελλών και δεύτερη από το Διεθνές Κέντρο Κυβερνοεπιθέσεων του Βελγίου.
Ακόμα και όταν η ασφάλεια των πτήσεων δεν επηρεάζεται, η διαπίστωση ότι μπορεί να δεχτεί κυβερνοεπίθεση λογισμικό από εξωτερικό πάροχο αλλά με κοινόχρηστη για τα αεροδρόμια πλατφόρμα (Muse) που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο εισιτηρίων και επιβίβασης με αποτέλεσμα να ακυρωθούν 44 πτήσεις μόνο την Κυριακή και σε άλλες τόσες να γίνει εκτροπή, προκαλεί δημόσια συζήτηση.
Χειροκίνητα check in και επιβίβαση
Στο Χίθροου οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται «χρησιμοποιώντας στυλό και χαρτί», αντί ηλεκτρονικά συστήματα, όπως χαρακτηριστικά μετέδωσε το BBC. Εκπρόσωπος του αεροδρομίου του Βερολίνου δήλωσε στο BBC ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούσαν να επιβιβάζουν επιβάτες χειροκίνητα και δεν είχε καμία ένδειξη για το πόσο θα διαρκούσε η ηλεκτρονική διακοπή.
Το προφίλ της Collins Aerospace
Κατά τραγική ειρωνεία, σύμφωνα με ευρωπαϊκά δημοσιεύματα, η Collins Aerospace, θυγατρική της RTX, που είναι ο πάροχος, αναφέρει στην ιστοσελίδα της ότι η τεχνολογία FlightAware Foresight προσφέρει «απαράμιλλη ακρίβεια για απρόσκοπτη ταξιδιωτική εμπειρία καθώς αλγόριθμοι και δισεκατομμύρια σημεία δεδομένων εντοπίζουν κάθε πιθανή καθυστέρηση».
Ο αμερικανικός κολοσσός που βρίσκεται και στο χώρο της αμυντικής βιομηχανίας πρόσφατα υπέγραψε και συμβόλαιο με τη NATO Communications and Information Agency (NCIA) για την ανάπτυξη λογισμικού με στόχο τη βελίτωση της ικανότητας του ΝΑΤΟ να σχεδιάζει και να συντονίζει επιχειρήσεις ηλεκτρονικού πολέμου.
Απλή ενγενής αδυναμία του «Συστήματος» να ανταποκριθεί, είτε και εσκεμμένη δυσλειτουργία, ευνοούν επίρριψη ευθυνών σε εκείνον που τοποθετήθηκε στον ρόλο του Συνήθους Υπόπτου ώστε να να καταστή υπεύθυνος για «πράξεις και δήθεν αντίποινα». Αλλά η Κοινή γνώμη ενημερωμένη πλέον όλο και εκτενέστερα για παιχνίδια εοχοποιήσεων, ενοχοποιεί πλέον αυτομάτως τους αδικαιολογήτως «συνήθεις πλέον Υπόπτους», ενοχοποιούντες.