ΗΧΗΡΟ ΜΥΝΗΜΑ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ: Τοποθετείται ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο κέντρο της Αθήνας ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!

Κοινοποίηση:
M.ALEXANDROS

Έως τον προσεχή Δεκέμβριο θα τοποθετηθεί στο κέντρο της Αθήνας, ο έφιππος ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου μετά από «οδύσσεια» 24 σχεδόν χρόνων. Επιτέλους, το αυτονόητο σε μια κρίσιμη στιγμή στέλνουμε μήνυμα προς την πΓΔΜ για το θέμα της ονομασίας.

 

Πρόκειται για έργο του αείμνηστου γλύπτη Γιάννη Παππά, που με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηνών, αποφασίστηκε το 2015 να τοποθετηθεί στη νησίδα που σχηματίζεται στη συμβολή των λεωφόρων Βασιλίσσης Σοφίας και Βασιλίσσης Όλγας, κοντά στις Στήλες του Ολυμπίου Διός.

Ακολούθησαν θετικές γνωμοδοτήσεις των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, για τη διεύρυνση της νησίδας, Πολιτισμού και της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» γιατί κάτω ακριβώς από το σημείο διέρχεται το δίκτυο.

Τον περασμένο Απρίλιο ο Οικονομική Επιτροπή του δήμου Αθηναίων ενέκρινε δαπάνη 75.000 ευρώ για τις αναγκαίες εργασίες, όπως η κατασκευή του βάθρου και η διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου.

Σύμφωνα με απαντητική επιστολή της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως και Αστιού Περιβάλλοντος του δήμου Αθηναίων προς τον Σύνδεσμο «Αλέξανδρος Φιλίππου Έλλην Μακεδών» που ζήτησε διεξοδική ενημέρωση για την πορεία του ανδριάντα με σχετικό αίτημα, σήμερα εκκρεμεί απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για την έγκριση των όρων δημοπράτησης και η διαδικασία ανάδειξης αναδόχου για την εκτέλεση των εργασιών.

«Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των διαδικασιών και την τοποθέτηση του ανδριάντα, εκτιμάται στους πέντε μήνες, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους» καταλήγει στην απαντητική επιστολή της η προϊσταμένη της Διεύθυνσης κυρία Ευγενία Μελαμπιανάκη.

Μετά από οκτώ αποφάσεις και σχεδόν δύο χρόνια, ο έφιππος ανδριάντας του Μεγάλου Αλεξάνδρου φαίνεται πως βρίσκει επιτέλους την πολυπόθητη θέση του, στο κέντρο της πρωτεύουσας. Στη νησίδα που πρόκειται να τοποθετηθεί το έργο, υπήρχε έως πρότινος φοίνικας που ξεράθηκε από ασθένεια, που έχει πλήξει την Αθήνα. Τη θέση εντόπισε και πρότεινε προς το δήμο Αθηναίων, ο γιος του γλύπτη κ. Αλέκος Παππάς.

Να σημειωθεί πως από το 1993 έως το 2015, ο δήμος Αθηναίων είχε δρομολογήσει την τοποθέτηση του ανδριάντα αρχικά στη συμβολή των οδών Αθανασίου Διάκου και Αμαλίας, στη συνέχεια στο πάρκο της Pιζαρείου και στην Πλατεία Κοτζιά, ενώ προτελευταία προσπάθεια υπήρξε στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Η «οδύσσεια» ενός αγάλματος

Στην Αθήνα, που έχει μνημείο ακόμη και για την …δραχμή, 21 χρόνια κράτησε η «οδύσσεια», προκειμένου να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για να στηθεί το τοποθετηθεί το κορυφαίο δημιούργημα του αείμνηστου γλύπτη Γιάννη Παππά. Έργα του είναι επίσης, είναι ο μαρμάρινος ανδριάντας του Ελευθερίου Βενιζέλου έξω από τη Βουλή, του Μακρυγιάννη, του Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα κ.α.

Το 1993, ο ύψους τριών μέτρων χάλκινος ανδριάντας του έφιππου στον Βουκεφάλα Αλέξανδρου, αγοράστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, επί Ντόρας Μπακογιάννη, και στη συνέχεια δωρίθηκε στον δήμο Αθηναίων προκειμένου να τοποθετηθεί σε κεντρικό σημείο της πόλης. Ωστόσο παρέμεινε στην αποθήκη του δημιουργού του, ο οποίος απεβίωσε το 2005, πικραμένος για την αντιμετώπιση που είχε από τον δήμο Αθηναίων, ένα από το αγαπημένα του έργα.

Αρχικά, για την τοποθέτηση του έφιππου ανδριάντα, είχε επιλεγεί η συμβολή των οδών Αθανασίου Διάκου και Αμαλίας, στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Μάλιστα είχε τοποθετηθεί και επιγραφή στο μαρμάρινο βάθρο «Επί Δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου».

Στη συνέχεια προτάθηκε το πάρκο της Pιζαρείου και τελικά το 2009, επί δημαρχίας κ.Νικήτα Κακλαμάνη, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε κατά πλειοψηφία, να τοποθετηθεί ο έφιππος ανδριάντας στην πλατεία Kοτζιά, απέναντι από το δημαρχείο, για συμβολικούς κυρίως λόγους. Μάλιστα το Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο σήμερα ανήκει το Εργαστήριο του αείμνηστου Παππά στου Ζωγράφου, είχε χρηματοδοτήσει και τις αναγκαίες μελέτες για το βάθρο και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Ούτε όμως η απόφαση αυτή προχώρησε, λόγω … «Θησεά». Πρόκειται για το εκκεντρικό γλυπτό, που σήμερα δεσπόζει στην πλατεία Κοτζιά, δημιούργημα της γλύπτριας κυρίας Σοφίας Βάρη η οποία αρνήθηκε την μετεγκατάσταση του έργου της στην παλαιά Κορεατική Αγορά στο Θησείο. Η κυρία Βάρη αρνήθηκε, με το αιτιολογικό πως το γλυπτό της κατασκευάστηκε και φιλοτεχνήθηκε για την πλατεία Κοτζιά, με αποτέλεσμα ο «Θησέας» να παραμείνει στη θέση του.

Η επόμενη πρόταση του δήμου Αθηναίων, για τοποθέτηση του αγάλματος στο τέλος της Ερμού στην πλατεία Αγίων Ασωμάτων, «σκόνταψε» το 2011 στην άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) λόγω … όγκου του αγάλματος.

Η πολύχρονη «οδύσσεια» του αγάλματος, οδήγησε πολλούς κατά καιρούς ν’ αφήσουν ευθέως αιχμές, πως «κάποιοι» δεν επιθυμούν την τοποθέτηση του στο κέντρο της πρωτεύουσας του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Αν για στελέχη της αριστεράς και της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς ο Μακεδόνας βασιλιάς θεωρείται … «ιμπεριαλιστής», όπως ακούστηκε μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, υπάρχουν φωνές και αρχαιολόγων που αποκαλούν τον Μέγα Αλέξανδρο «κατακτητή» της Αθήνας, που δεν έχει καμία σχέση με την πόλη και την ιστορία της.

«Ορισμένοι που έχουν αντιρρήσεις και δεν αναγνωρίζουν τον Μέγα Αλέξανδρο ως εκπολιτιστή, δεν έχουν παρά να επισκεφθούν το Αφγανιστάν και να διαπιστώσουν πόσο εκτιμούν τους Έλληνες ως απογόνους του Μακεδόνα στρατηλάτη» είχε δηλώσει παλαιότερα ο πρώην υπουργός και Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας κ.Γιώργος Σούρλας, που επανειλημμένα ασχολήθηκε με το θέμα του αγάλματος, ζητώντας εξηγήσεις από τον δήμο Αθηναίων.

ΠΗΓΗ: pentapostagma.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

4 Σχόλια

  1. @ Fatma Örün
    Μας είναι αδιάφορο, τί αγάλματα έχουν στήσει τα ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 5 -6 χρόνια οι σκοπιανοί, οι οποίοι ΗΛΙΘΙΩΔΩΣ νομίζουν ότι στήνοντας αγάλματα ΞΕΝΩΝ ΗΡΩΩΝ, μπορούν να οικειοποιηθούν Ιστορία που δεν τους ανήκει …
    Για την Ελλάδα, σαφώς και δεν αποτελεί πρωτοτυπία το στήσιμο ενός αγάλματος του ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗ στην Αθήνα, εφ΄όσον υπάρχουν ήδη πολλά αγάλματα και προτομές του, ΠΑΝΤΟΥ σε όλη την Χώρα (παραλία Θεσσαλονίκης, Αλεξάνδρειο ΄Ιδρυμα Λιτοχώρου, στο Δίον- Ολύμπου, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, Μουσείο Παύλου & Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου, στην Αθήνα, Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου, Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών, κλπ) …
    Το εντυπωσιακό είναι ότι γλυπτά που αναπαριστούν τον ΕΛΛΗΝΑ ΗΡΩΑ (και μάλιστα ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ, από την αρχαιότητα, έργα Ελλήνων καλλιτεχνών-γλυπτών, όπως ο Λύσιππος), εκτίθενται σε μουσεία όλου του κόσμου ως προϊόντα λαθρανασκαφής, αρχαιοκαπηλείας και αρπαγής, όπως στην Γαλλία, την Γερμανία, την Ισπανία, την Δανία, την Αμερική, την Αίγυπτο, την Συρία, την Κύπρο, την Κωσνταντινούπολη, κλπ….
    Η πρωτοτυπία, που λες, αφορά στα σκόπια, που πιστεύουν ότι, στήνοντας αγάλματα ΕΛΛΗΝΩΝ, μπορούν αυτομάτως να γίνουν ΕΛΛΗΝΕΣ …
    Ξέρεις, και στην Ουάσιγκτον έχει στηθεί ένας οβελίσκος, όμως αυτό δεν κάνει τους Αμερικανούς, Αιγυπτίους, όπως και τα αγάλματα του Μ. Αλεξάνδρου, του Φιλίππου, της Ολυμπιάδας στα σκόπια, δεν κάνουν τους σλαβοβουλγάρους, Μακεδόνες …

  2. Προς απανταχού ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ…
    ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΓΡΑΝΙΚΟ… ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΣΟ, ΟΥΤΕ ΣΤΑ ΓΑΥΓΑΜΗΛΑ, ΟΥΤΕ ΣΤΟΝ ΥΔΑΣΠΗ…
    ΔΕΝ ΘΑ ΜΕ ΒΡΕΙΤΕ ΠΟΥΘΕΝΑ ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΙ ΠΑΝΤΟΥ… ΟΠΩΣ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ…!!!
    ΕΙΔΑ ΠΟΛΛΑ ΠΡΟΣΩΠΑ… ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΔΕΛΦΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΨΕΥΤΙΚΑ, ΦΤΙΑΓΜΕΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΥΒΡΙΣΟΥΝ ΤΟΝ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ…
    ΕΙΧΑΝ ΦΤΙΑΞΕΙ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΒΡΩΜΕΡΑ, ΚΑΙ ΕΤΟΙΜΑΖΑΝ ΣΤΡΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ ΟΤΙ ΘΥΜΙΖΕ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ…
    ΕΙΧΑΝ ΦΤΙΑΞΕΙ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΒΡΩΜΕΡΑ, ΚΑΙ ΕΤΟΙΜΑΖΑΝ ΣΤΡΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ ΟΤΙ ΘΥΜΙΖΕ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ… ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΟΥ ΤΑ ΕΙΧΕ ΔΙΔΑΞΕΙ Ο ΚΑΛΟΣ ΜΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΣ Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ…
    ΤΟΥΣ ΚΥΝΗΓΗΣΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΠΑΘΙ ΜΟΥ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΑΝΙΖΕΙ ΩΣΠΟΥ ΣΤΡΙΜΩΧΤΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΜΑΖΟΥΣ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ. ΕΚΕΙ ΤΟΥΣ ΑΠΕΚΛΕΙΣΑ ΚΑΙ ΕΧΤΙΣΑ ΧΑΛΚΙΝΕΣ ΠΥΛΕΣ ΜΕ ΠΛΑΤΟΣ ΕΙΚΟΣΙΔΥΟ ΠΗΧΕΙΣ ΚΑΙ ΥΨΟΣ ΕΞΗΝΤΑ. ΤΙΣ ΠΕΡΑΣΑ ΜΕΣΑ ΚΙ ΕΞΩ ΜΕ ΑΣΒΕΣΤΗ ΓΙΑΤΙ Ο ΑΣΒΕΣΤΗΣ ΣΒΗΝΕΙ ΤΗ ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΣΠΑΕΙ ΤΑ ΣΙΔΕΡΑ. ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΕΧΤΙΣΑ ΟΙΚΟΔΟΜΗ ΜΕ ΠΕΤΡΕΣ ΠΟΥ Η ΚΑΘΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΕΙΧΕ ΠΛΑΤΟΣ ΕΝΤΕΚΑ ΠΗΧΕΙΣ, ΥΨΟΣ ΕΙΚΟΣΙ ΚΑΙ ΜΗΚΟΣ ΕΞΗΝΤΑ. ΠΟΤΙΣΑ ΤΙΣ ΠΕΤΡΕΣ ΑΥΤΕΣ ΜΕ ΚΑΣΣΙΤΕΡΟ ΑΝΑΜΕΜΙΓΜΕΝΟ ΜΕ ΜΟΛΥΒΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΙΣ ΠΕΡΑΣΑ ΜΕ ΑΣΙΚΥΤΙΝΟ. ΑΥΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΥΛΕΣ ΤΗΣ ΚΑΣΠΙΑΣ ΚΑΙ ΠΙΣΩ ΤΟΥΣ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΒΔΕΛΥΡΑ ΤΕΡΑΤΑ ΠΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΤΡΑΠΕΙ ΝΑ ΔΡΑΠΕΤΕΥΣΟΥΝ ΞΑΝΑ…!!
    ΥΠΕΤΑΞΑ ΤΟΥΣ ΑΣΠΑΣΙΑΝΟΥΣ, ΤΟΥΣ ΓΟΥΡΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΣΣΑΚΗΝΟΥΣ ΚΙ ΕΦΤΑΣΑ ΣΤΗ ΝΥΣΑ, ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΠΟΥ ΕΧΤΙΣΕ Ο ΑΔΕΡΦΟΣ ΜΟΥ Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΟΤΑΝ ΕΞΕΣΤΡΑΤΕΥΣΕ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΠΡΙΝ…. „“ΣΥΝΟΡΑ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ ΜΕ ΠΑΚΙΣΤΑΝ “…
    Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΗΣ, Ο ΑΚΟΥΦΙΣ, ΜΕ ΥΠΟΔΕΧΤΗΚΕ ΘΕΡΜΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΔΕΙΞΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΜΠΕΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΙΣΣΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΗΡΟΥΣΕ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ ΜΟΥ…
    ΚΑΝΑΜΕ ΣΠΟΝΔΕΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΚΕΡΑΣΕ ΔΡΟΣΕΡΟ ΚΡΑΣΙ ΚΑΙ ΝΟΣΤΙΜΟΥΣ ΚΑΡΠΟΥΣ…
    ΕΠΕΙΤΑ ΜΟΥ ΕΔΕΙΞΕ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΨΑΧΝΑ ΝΑ ΒΡΩ.
    ΤΗΝ ΑΟΡΝΟ ΠΕΤΡΑ…
    Ο ΑΔΕΡΦΟΣ ΜΟΥ Ο ΗΡΑΚΛΗΣ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙ… ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ ΘΑ ΤΟ ΚΑΤΑΚΤΗΣΩ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ… Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΓΗ ΘΑ ΣΦΡΑΓΙΣΤΕΙ ΜΙΑ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ…!!!
    ΕΓΩ Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΑΜΜΩΝΑ ΔΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ !!!
    ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ, ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΟΝ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ !!!

  3. ΕΜΠΡΟΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΟΥ ΧΑΡΑΞΕ Ο ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΣ!!

  4. Και τί έγινε δηλαδή? Οι Σκοπιανοί έχουν στήσει άγαλμα του Μ.Αλεξάνδρου εδώ και χρόνια.Σιγά την πρωτοτυπία…..

Comments are closed.