Σοβαρό θέμα για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά!

Κοινοποίηση:
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ

Την επιστροφή της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ – Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) στο καθεστώς που βρισκόταν πριν την «παράνομη απαλλοτρίωση» τους, το 2017, ζητά με επιστολή του στην ελληνική κυβέρνηση, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου Privinvest Ισκαντάρ Σάφα, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα της γαλλικής La Tribune.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, οι απαιτήσεις περιλαμβάνουν επίσης την πληρωμή του προγράμματος των υποβρυχίων τύπου 214, την καταβολή αποζημίωσης ύψους 210 εκατ. ευρώ πλέον τόκων ύψους 6% σε ετήσια βάση από το 2014, την επανεργοποίηση της σύμβασης ναυπήγησης δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου 214, τον εκσυγχρονισμό δύο υποβρυχίων τύπου 209 και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου MEKO-200HN του Πολεμικού Ναυτικού.

Κατά το δημοσίευμα η πρόσφατη (23 Φεβρουαρίου 2022) απόφαση του Αρείου Πάγου «έβγαλε οριστικά “νοκ άουτ” το ελληνικό δημόσιο επιβεβαιώνοντας τις καταδίκες του σε ελληνικές και διεθνείς διαδικασίες (Διεθνές Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών – ICSID και Διεθνές Δικαστήριο Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου – ICC) και κυρίως ότι δεν μπορούσε να τις εφεσιβάλλει».

  • Επίσης στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι μέχρι το τέλος του χρόνου το Διεθνές Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών – ICSID, της Παγκόσμιας Τράπεζας, μπορεί να εκδώσει την απόφαση του επιβάλλοντας στο ελληνικό δημόσιο πρόσθετες αποζημιώσεις για πιθανές ζημίες και τόκους.
Κοιτάζοντας πίσω στο 2021 _ Greenpeace

Σημείο ενδιαφέροντος αποτελεί επίσης η σύνδεση «του δικαστικού πολέμου μεταξύ Ισκαντάρ Σάφα και Ελλάδας» με το πρόγραμμα προμήθειας των νέων κορβετών. «Θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να θέσει σε κίνδυνο το πρόγραμμα κορβετών που άρχισε η Ελλάδα», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Φαίνεται ότι το «σίριαλ» των ναυπηγείων Σκαραμαγκά μάλλον απέχει από την ολοκλήρωσή του καθώς γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η μη ικανοποίηση των απαιτήσεων Σάφα πιθανότατα συνεπάγεται νέες δικαστικές διαδικασίες.

Ακολουθεί η μετάφραση του δημοσιεύματος της La Tribune:

«Η Ελλάδα βρήκε τον μεγαλύτερο νομικό της εφιάλτη στο πρόσωπο του Ισκαντάρ Σάφα. Ο Γαλλολιβανέζος δισεκατομμυριούχος ετοιμάζεται να δώσει στην Ελλάδα «να πιει το πικρό ποτήρι» για όλες τις νομικές διαδικασίες που είχε ασκήσει εναντίον του.

Εκτός απροόπτου, η τελευταία απόφαση του ανώτατου ελληνικού δικαστηρίου [σημείωση 1] πρέπει κυρίως να βάλει τέλος στην «άρνηση» (σύμφωνα με τον όρο που χρησιμοποίησε ο Ισκαντάρ Σάφα στη συνέντευξη που έδωσε στη La Tribune) της Ελλάδας για τα νομικά της λάθη κατά την «παράνομη απαλλοτρίωση» [σημείωση 2] της ΕΝΑΕ από την ιδιοκτήτρια Privinvest, που το 2010 είχε αγοράσει την ΕΝΑΕ από την TKMS (Thyssen Krupp Marine Systems) και κατά πλειοψηφία ανήκει στην εταιρία του Safa (75.1%) με το γερμανικό ναυπηγείο να παραμένει μειοψηφικός μέτοχος με 24.9%.

Στην απόφαση του που δημοσιοποιήθηκε στις 23 Φεβρουαρίου στην Αθήνα, το ελληνικό ανώτατο δικαστήριο (Άρειος Πάγος) έβγαλε οριστικά «νοκ άουτ» το ελληνικό δημόσιο επιβεβαιώνοντας τις καταδίκες του σε ελληνικές και διεθνείς διαδικασίες (Διεθνές Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών – ICSID και Διεθνές Δικαστήριο Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου – ICC) και κυρίως ότι δεν μπορούσε να τις εφεσιβάλλει.

Το Εφετείο Αθηνών απέρριψε τον Απρίλιο του 2019 το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για ακύρωση διαιτητικής απόφασης του 2017 αξίας άνω του 1,2 δισ. ευρώ υπέρ του ομίλου Privinvest και τη μη πληρωμή της από την Ελλάδα.

Τι θα κάνει το ελληνικό δημόσιο; Θα συμμορφωθεί με την κρίση του ανώτατου δικαστηρίου ή θα συνεχίσει τον νομικό του εφιάλτη που στη διάρκεια των χρόνων εξελίσσεται σε οικονομικό εφιάλτη εξαιτίας των προστίμων που συσσωρεύονται και των τόκων που τρέχουν;

Οικονομικός εφιάλτης επίσης

Σήμερα, σε μία συνέντευξη που έδωσε στη La Tribune, ο Ισκαντάρ Σάφα εξηγεί ότι έστειλε επιστολή στο ελληνικό δημόσιο για να απαιτήσει την επιστροφή του Ναυπηγείου στο καθεστώς που βρισκόταν τη στιγμή της απαλλοτρίωσης του το 2017 πριν ανακτήσει τον επιχειρησιακό έλεγχο του.

Μία επιχείρηση που θα μπορούσε να αποδειχθεί δαπανηρή για το ελληνικό δημόσιο. Πόσο μάλλον γιατί το ελληνικό δημόσιο έθεσε προς πώληση την ΕΝΑΕ και επέλεξε [ως αγοραστή] την επιχείρηση Milina Enterprises Company Ltd., θυγατρική του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.

Ο δισεκατομμυριούχος απαιτεί επίσης την πληρωμή του προγράμματος υποβρυχίων τύπου 214 για το Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι η Αθήνα πρέπει να αποζημιώσει το ναυπηγείο με το ποσό των 210 εκατ. ευρώ πλέον τόκων 6% που τρέχουν από το 2014. Απαιτεί επίσης την επανεργοποίηση της σύμβασης κατασκευής δύο υποβρυχίων τύπου 214 που προβλέπονται από τον νόμο του 2010 και επίσης τον εκσυγχρονισμό δύο υποβρυχίων τύπου 209.

Τέλος, θα δικαιούνταν να απαιτήσει επίσης τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO στο ναυπηγείο του, μία υπόσχεση που είχε δοθεί το 2010 από τον τότε υπουργό Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο και χωρίς να ξεχνάμε τις πιθανές ζημίες και τόκους που ως το τέλος του χρόνου το ICSID θα μπορούσε να επιβάλλει στο ελληνικό δημόσιο.

Στις 24 Ιουλίου 2020 το ICSID κατόπιν προσφυγής των αδελφών Σάφα, Ισκαντάρ και Άκραμ τον Ιούλιο του 2016, αποφάσισε ότι η καταγγελία τους κατά του ελληνικού δημοσίου για παραβίαση της συνθήκης προστασίας των επενδύσεων μεταξύ Ελλάδας και Λιβάνου που είχε τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 1999, είναι βάσιμη. Ο λογαριασμός για το ελληνικό Δημόσιο θα είναι μεγάλος, τεράστιος. Μπορεί αυτός ο εφιάλτης να βυθίσει το πρόγραμμα των κορβετών;

Τελικά αυτός ο δικαστικός πόλεμος μεταξύ Ισκαντάρ Σάφα και Ελλάδας θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να θέσει σε κίνδυνο το πρόγραμμα κορβετών που άρχισε η Ελλάδα, που ελπίζει να επωφεληθεί από μεταφορά τεχνολογιών μέσω της κατασκευής των πλοίων σε ένα ελληνικό ναυπηγείο είτε στην Ελευσίνα που αποκτήθηκε από τον αμερικανο-ρωσικό όμιλο ONEX [σημείωση 3] είτε στα Ελληνικά Ναυπηγεία.

Ή τουλάχιστον να «ανακατέψει την τράπουλα» υπέρ της TKMS, εξαιρετικά διακριτικής ως τώρα στην Ελλάδα. Τα ολλανδικά ναυπηγεία Damen, τα ιταλικά Fincantieri, τα βρετανικά της BAE Systems [σημείωση 4] και η Naval Group πρέπει να κάνουν πολύ υπομονή. Πολύ περισσότερο γιατί Damen, BAE Systems και Naval Group είχαν αρχίσει συζητήσεις με τον Γιώργο Προκοπίου.

Γιατί αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος θα εκτροχιαστεί. Εξάλλου, τις τελευταίες εβδομάδες η ελληνική κυβέρνηση είναι πολύ «διακριτική» στο πρόγραμμα των κορβετών το οποίο όμως θεωρείται σημαντικό για το Πολεμικό Ναυτικό. Τελικά, η καταβολή των προστίμων στο Ισκαντάρ Σάφα θα μπορούσε να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του προγράμματος. Οι νομικές οπισθοδρομήσεις του ελληνικού δημοσίου προκαλούν περίοδο αβεβαιότητας στο ελληνικό υπουργείο Άμυνας και τα προγράμματα του».

Σημείωση 1. Ο συντάκτης του δημοσιεύματος αναφέρεται στο Άρειο Πάγο.
Σημείωση 2. Δια της υπαγωγής της ΕΝΑΕ σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης.
Σημείωση 3. Πρόκειται για εσφαλμένη αναφορά του συντάκτη.
Σημείωση 4. Πρόκειται για τη βρετανική εταιρία BABCOCK

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: