Ραγδαίες εξελίξεις με την Ρήτρα Αναπροσαρμογής!

Κοινοποίηση:
ΡΗΤΡΑ

Στη Βουλή κατατέθηκε η τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που προβλέπει το «πάγωμα» της ρήτρας αναπροσαρμογής στα κυμαινόμενα τιμολόγια του ρεύματος από την 1η Αυγούστου 2022 έως την 1η Ιουλίου 2023.

Η διάταξη κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για την απλούστευση της αδειοδότησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και έρχεται σε συνέχεια της ρύθμισης που περιλαμβάνεται στο ίδιο νομοσχέδιο με την οποία επιβάλλεται πλαφόν στις τιμές αποζημίωσης των ηλεκτροπαραγωγών για την ενέργεια που εγχέουν στο δίκτυο.

Η ρύθμιση για την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής προβλέπει ότι οι προμηθευτές θα ανακοινώνουν ως το τέλος κάθε μήνα τα τιμολόγια του ρεύματος που θα ισχύουν τον μεθεπόμενο μήνα.

Για την πρώτη εφαρμογή της ρύθμισης η ανακοίνωση των τιμολογίων θα γίνει ως τις 10 Ιουλίου. Η ρήτρα θα εφαρμοσθεί και θα αναγράφεται ξεχωριστά στους λογαριασμούς για τις καταναλώσεις μέχρι την 1η Αυγούστου. Το επόμενο διάστημα θα αναγράφεται στους λογαριασμούς η ενιαία χρέωση και η επιδότηση που θα συνεχίσει να παρέχει το κράτος στους λογαριασμούς από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης.

Προβλέπεται επίσης ότι το επόμενο δωδεκάμηνο τόσο η αλλαγή προμηθευτή όσο και η αλλαγή τιμολογίου προμήθειας θα γίνονται χωρίς το «πέναλτι» που προβλέπει η νομοθεσία σε αυτές τις περιπτώσεις.

Σύμφωνα με τα όσα αναγράφονται στην τροπολογία, «για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την 1η Αυγούστου 2022 έως την 1η Ιουλίου 2023 δεν εφαρμόζεται σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας χρέωση ρήτρας αναπροσαρμογής ή αντίστοιχης ρήτρας, η οποία συνδέεται με τη διακύμανση μεγεθών της χονδρεμπορικής αγοράς, είτε πρόκειται για τιμολόγια με διακριτή αναγραφή της ανωτέρω ρήτρας είτε για τιμολόγια χωρίς διακριτή αναγραφή αυτής».

Ενώ για τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και τις υποχρεώσεις τους, ανακοινώθηκαν τα εξής:

«Θα ανακοινώνουν σε μηνιαία βάση και σε ευδιάκριτο σημείο στην ιστοσελίδα τους, έως το τέλος του δεύτερου μήνα (Μ-2) πριν από τον μήνα εφαρμογής (Μ), τις πάγιες χρεώσεις και τις χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για το σκέλος ισχύος και ενέργειας που εφαρμόζονται στα τιμολόγια προμήθειας της παρ. 1. Όλοι οι Πελάτες δύνανται να επιλέξουν άλλο τύπο τιμολογίου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, κατόπιν δήλωσής τους προς τον προμηθευτή ή αίτησης προσφοράς προμήθειας, αν δεν έχουν σύμβαση προμήθειας σε ισχύ».

Και ακόμα:

«Για την εφαρμογή του παρόντος και καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος του

(α) Η αλλαγή προμηθευτή ή τιμολογίου προμήθειας, συνεπεία της μεταβολής των χρεώσεων προμήθειας δυνάμει της εκάστοτε ανακοίνωσης της παρ. 2, γίνεται αζημίως για τους πελάτες και δεν συνεπάγεται δικαίωμα αποζημίωσης του προμηθευτή λόγω πρόωρης αποχώρησης.

(β) Δεν ισχύει το άρθρο 30 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (Β’ 832/2013) ως προς τον χρόνο, την υποχρέωση ατομικής ενημέρωσης των πελατών και την έναρξη ισχύος τροποποίησης της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικότερα για την πρώτη περίοδο εφαρμογής, η ανακοίνωση των χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας διενεργείται έως την 10Π Ιουλίου 2022.

(γ) Οι λογαριασμοί κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, έναντι και εκκαθαριστικοί, οι οποίοι εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος, αποτυπώνουν σε ειδικό πεδίο kol με σχετική σημείωση τις χρεώσεις ρήτρας αναπροσαρμογής ή αντίστοιχης χρέωσης κατά την παρ. 1, οι οποίες αφορούν στην περίοδο κατανάλωσης πριν την 1η Αυγούστου 2022.

(δ) Στους λογαριασμούς κατανάλωσης αποτυπώνονται

(δα) σε ευδιάκριτο σημείο όλες οι χρεώσεις προμήθειας της παρ. 2 που έχουν ανακοινωθεί μέχρι την έκδοση του λογαριασμού και

(δβ) διακριτά και σε απόσταση δύο εκατοστών από την καταχώρηση του τελικού πληρωτέου ποσού, με το ίδιο μέγεθος χρησιμοποιούμενων χαρακτήρων, χρώματος και φόντου, η επιδότηση που παρέχεται από πόρους του Ειδικού Λογαριασμού «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού πρώτου του ν. 4839/2021 (Α’ 181).

(ε) Σε κάθε ενημερωτικό μήνυμα των Προμηθευτών στους πελάτες τους, ηλεκτρονικό ή έντυπο, αναγράφεται διακριτά η επιδότηση που παρέχεται από πόρους του Ειδικού Λογαριασμού «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού πρώτου του ν. 4839/2021 πλησίον του τελικού πληρωτέου ποσού.

5. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) παρακολουθεί την εφαρμογή του παρόντος, ιδίως ως προς τη διαμόρφωση των τιμών, τις συνθήκες ανταγωνισμού και εύρυθμης λειτουργίας των αγορών, καθώς και την τυχόν εμφάνιση καταχρηστικών πρακτικών. Αν διαπιστώσει σχετικές παραβάσεις, εφαρμόζει τις διαδικασίες και επιβάλλει τις κυρώσεις του άρθρου 36 του ν. 4001/2011 (Α’ 179)».

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, κ. Ζαγορίτης μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, «κάρφωσε» την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία είναι υπεύθυνη για τους ελέγχους και την επιβολή κυρώσεων, χωρίς ωστόσο να βλέπουμε κάποια σημαντική παρέμβαση.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, ανακοίνωσε ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι αναφορές μόνον για υποθέσεις ηλεκτρικής ενέργειας φτάνουν τις 2.585, νούμερο εξαιρετικά εντυπωσιακό αν υπολογιστεί το γεγονός ότι οι καταγγελίες αφορούν μόνον στους ιδιώτες παρόχους αφού για την ΔΕΗ, που κατέχει το 65% της αγοράς, ουδεμία παραβατικότητα αναφέρεται.

«Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στην αγορά ενέργειας και δυστυχώς, δεν υπάρχει από την άλλη πλευρά έλεγχος και επιβολή της νομιμότητας» ανέφερε ο κ. Ζαγορίτης και πρόσθεσε: «Δυστυχώς έχουμε πολύ μεγάλη παραβατικότητα, δεδομένου ότι, ξαφνικά, άρχισαν να μετατρέπονται οι συμβάσεις σταθερού τιμολογίου σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη προειδοποίηση των 60 ημερών, όπως επιβάλλει ο κώδικας ηλεκτρικής ενέργειας» εξήγησε ο κ. Ζαγορίτης και διευκρίνισε περαιτέρω ότι υπάρχουν τρελές χρεώσεις, ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή πρόστιμα που επιβάλλονται σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, ενώ χαρακτήρισε μη νόμιμο και διαφανή τον καθορισμό της ρήτρας αναπροσαρμογής.

«Υπάρχουν τρελές χρεώσεις, που γίνονται χωρίς να υπάρχει η προ συμβατική, αλλά και η συμβατική ενημέρωση των καταναλωτών. Υπάρχουν ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, πρόστιμο δηλαδή σε συμβάσεις οι οποίες είναι κυμαινόμενου τιμολογίου ενώ δεν επιτρέπεται ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, μονάχα στις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου και, έξω από την μη ορθή και παραπλανητική ενημέρωση και την αδιαφάνεια που επικρατεί στον χώρο. Δεν είναι και νόμιμος και διαφανής ο καθορισμός της ρήτρας αναπροσαρμογής. Δεν χρησιμοποιείται δηλαδή ένα σταθερό μέγεθος, δεν χρησιμοποιούνται οι αποφάσεις της ΡΑΕ και, ειδικά η 409 του 2020 που δίνει τον τύπο της εξίσωσης με τον οποίον θα πρέπει να υπολογίζεται η ρήτρα αναπροσαρμογής», ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του.

Σχετικώς με την βοήθεια που παρέχεται από το κράτος σε σχέση με επιδοτήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, ο κ. Ζαγορίτης ανέφερε ότι «πιάνει τόπο σε μία σειρά από εταιρείες που απορροφούν ένα μεγάλο μέρος των αυξήσεων» και τόνισε ότι ο μεγαλύτερος πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος είναι και παραγωγός (έχει λιγνίτη, υδροηλεκτρικά έργα, ΑΠΕ), δεν έχει πολλά συμπτώματα παραβατικότητας. «Εκεί απορροφούνται οι αυξήσεις, αλλά σε κάποιες άλλες εταιρείες έχουμε φαινόμενα να έχουμε ρήτρες αναπροσαρμογής των 500, των 700, των 1.000 ή και παραπάνω ευρώ και έχουμε και μεγάλες αποκλίσεις από τις τιμές, δηλαδή, άλλος χρεώνει 0,15 ευρώ ανά κιλοβατώρα, άλλος χρεώνει 0,30 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα», πρόσθεσε.

«Φανταστείτε ότι τα 10 λεπτά σε μία μέση κατανάλωση τετράμηνου 2.000 κιλοβατώρων είναι αμέσως-αμέσως 200 ευρώ plus και επιπλέον ΦΠΑ» είπε και ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής ότι «φτάσαμε στο σημείο να έρχονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή, νοικοκυριά από τους Αμπελόκηπους και την Κυψέλη, που είναι μισθωτοί, συνταξιούχοι με αποδοχές 1.000 ευρώ που πληρώνουν 400-500-600 ευρώ στο επίπεδο του ηλεκτρικού ρεύματος».

«Ελπίζουμε, να υπάρξει εξομάλυνση της αγοράς και των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος» είπε ο κ. Ζαγορίτης, ενώ σύμφωνα με το ΑΠΕ, ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Ανδριανός, ζήτησε να κληθεί εκ νέου στην Επιτροπή προς ακρόαση η αρμόδια Αρχή Ρυθμιστικής Ενέργειας προκειμένου να απαντηθούν οι καταγγελίες του Συνηγόρου του Καταναλωτή.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

2 Σχόλια

  1. Αυτή η γκάφα του Μητσοτάκη θα ταλανίζει τον λαό για πολύ καιρό ακόμα

  2. Αυτη η υποθεση της ληστρικης χρεωσης της ρητρας, ειναι δυστυχως η ταφοπλακα της ΝΔ. Το γεγονος οτι ληγει την “αναστολη” της χρεωσης σε 11 μηνες και οχι τουλαχιστον σε 12 δειχνει οτι εχει προθεση εκλογων τοτε τον Μαιο/ Ιουνιο 2023 και οχι στο αμεσο μελλον και οτι προκειται να χρησιμοποιησει το θεμα σαν προεκλογικο εργαλειο. Η δε, μη πληρης ακυρωση της ρητρας, δειχνει επισης οτι θα την επαναφερει μονιμως με τροποποιησεις. Σε καθε περιπτωση δεν ξερει τι κανει και ο πολιτης θα πληρωσει και παλι το μαρμαρο.

Comments are closed.