«Ζέσταμα» στο ρελαντί: Το λάθος που κάνουν οι 9 στους 10 οδηγοί και καταστρέφουν τον κινητήρα

Κοινοποίηση:
Zestama-sto-relanti-swsto-h-lathos-3-2-25

Ξυπνάτε το πρωί με παγωνιά, βάζετε μπροστά και περιμένετε 5-10 λεπτά «να ζεσταθεί το λάδι» πριν ξεκινήσετε. Σωστά; Λάθος.

Αυτή η συμβουλή ίσχυε για τα αυτοκίνητα του 1980 με καρμπυρατέρ. Στους σύγχρονους κινητήρες (Injection, Turbo, Hybrid), το παρατεταμένο ρελαντί το πρωί δεν είναι απλώς περιττό. Είναι επιζήμιο.

Το παρατεταμένο ρελαντί αυξάνει την κατανάλωση και τη φθορά, χωρίς να ζεσταίνει ουσιαστικά τον κινητήρα.
Γιατί το Ρελαντί κάνει κακό (Η Τεχνική Εξήγηση)

Όταν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, γυρίζει σε πολύ χαμηλές στροφές. Αυτό δημιουργεί δύο προβλήματα:

  1. Αργή Κυκλοφορία Λαδιού: Η αντλία λαδιού δουλεύει αργά. Το κρύο λάδι είναι παχύρρευστο και δυσκολεύεται να φτάσει γρήγορα σε όλα τα σημεία τριβής.
  2. Ξέπλυμα Κυλίνδρων (Fuel Dilution): Επειδή η μηχανή είναι κρύα, ο εγκέφαλος ψεκάζει περισσότερο καύσιμο (πλούσιο μείγμα). Στο ρελαντί, αυτό το έξτρα καύσιμο δεν καίγεται τέλεια, “ξεπλένει” το λάδι από τα τοιχώματα των κυλίνδρων και καταλήγει στο κάρτερ, αλλοιώνοντας την ποιότητα του λιπαντικού σας.

Ο Σωστός Τρόπος: Ο Κανόνας των 30 Δευτερολέπτων

Ποια είναι λοιπόν η σωστή διαδικασία; Ακολουθήστε αυτό το πρωτόκολλο για μέγιστη μακροζωία:

Το Πρωινό How-To:

1. Βάλτε μπροστά τον κινητήρα.

2. Δέστε τη ζώνη σας, βάλτε τα γυαλιά σας, συνδέστε το κινητό/ραδιόφωνο (περίπου 15-30 δευτερόλεπτα).

3. Ξεκινήστε να οδηγείτε αμέσως, αλλά ήρεμα.

Οδηγώντας με χαμηλές στροφές (χωρίς απότομα γκάζια), ο κινητήρας φτάνει σε θερμοκρασία λειτουργίας πολύ πιο γρήγορα από ό,τι αν καθόταν ακίνητος. Έτσι, το λάδι ζεσταίνεται, λεπταίνει και λιπαίνει σωστά μέσα σε λίγα λεπτά.

Τι λάδι να διαλέξω για τον χειμώνα;

Η ρευστότητα παίζει τεράστιο ρόλο. Ένα λάδι 5W-30 ή 0W-20 (συνθετικό) είναι σχεδιασμένο να ρέει σαν νερό ακόμα και στους -10°C, προστατεύοντας το μοτέρ από το πρώτο δευτερόλεπτο.

Προσοχή: Μην αναμιγνύετε ποτέ λάδια διαφορετικών προδιαγραφών ή τύπων (π.χ. Diesel με Βενζίνης), εκτός αν το επιτρέπει ρητά ο κατασκευαστής.

Συχνές Ερωτήσεις

Έχω Diesel, ισχύει το ίδιο;

Στα Diesel, το ρελαντί είναι ακόμα χειρότερο. Οι κινητήρες πετρελαίου αργούν πολύ να ζεσταθούν χωρίς φορτίο. Αν το αφήνετε στο ρελαντί, απλά μπουκώνετε το φίλτρο σωματιδίων (DPF) χωρίς να ζεσταίνεται η καμπίνα.

Κι αν έχουν παγώσει τα τζάμια;

Αυτή είναι η μόνη εξαίρεση. Αν τα τζάμια είναι καλυμμένα με πάγο, αναγκαστικά θα περιμένετε. Χρησιμοποιήστε αντιπαγωτικό σπρέι για να επιταχύνετε τη διαδικασία και να ξεκινήσετε μόλις αποκτήσετε ορατότητα.

Πότε μπορώ να πατήσω γκάζι;

Μόλις ο δείκτης θερμοκρασίας του νερού φτάσει στη μέση (90°C). Μέχρι τότε, κρατήστε τις στροφές κάτω από τις 2.500-3.000 rpm και αποφύγετε τις προσπεράσεις.

Υπενθύμιση: Σε πολλές χώρες της Ευρώπης (π.χ. Γερμανία), το “ζέσταμα στο ρελαντί” θεωρείται περιβαλλοντική παράβαση και τιμωρείται με πρόστιμο!

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response