Μια ψηφιακή επανάσταση έχει σαρώσει την τελευταία δεκαπενταετία τα δωμάτια των αγοριών και των νεαρών ανδρών ηλικίας 15 έως 24 ετών.
Ο μέσος χρόνος που αφιερώνουν στα βιντεοπαιχνίδια έχει διπλασιαστεί, αγγίζοντας πλέον τις 10 ώρες την εβδομάδα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα «American Time Use Survey», την οποία επικαλούνται οι New York Times. Το gaming δεν είναι πια απλώς μια διασκέδαση – είναι τρόπος ζωής.
For better or worse, video games have become a central way that young people socialise and provide them – especially boys – with a sense of belonging.https://t.co/lnukxPg08J
— The Star (@staronline) October 7, 2025
Από τα σχολεία μέχρι την αγορά εργασίας, η επίδραση είναι αισθητή. Εκπαιδευτικοί προειδοποιούν ότι η προσοχή των μαθητών διασπάται. Οικονομολόγοι συνδέουν την έκρηξη του χρόνου στα παιχνίδια με τη μείωση της απασχόλησης στους νέους άνδρες. Παράλληλα, η πανδημία λειτούργησε σαν καταλύτης: οι ώρες gaming εκτινάχθηκαν – από 7,5 ώρες το 2019 σε 13 το 2022.
Όμως, το φαινόμενο έχει και πιο σύνθετες πτυχές. Για πολλούς εφήβους, τα παιχνίδια δεν είναι απλώς διαφυγή, αλλά τρόπος κοινωνικής επαφής, αίσθησης του «ανήκειν» και αυτοέκφρασης. Μέσα από το Discord, το FaceTime και τις πλατφόρμες παιχνιδιών, οι έφηβοι χτίζουν φιλίες, αναπτύσσουν δεξιότητες, ζουν εικονικές περιπέτειες.
Αλλά αυτός ο εικονικός κόσμος έχει και σκοτεινές πλευρές.
Παιχνίδια σχεδιασμένα για να κρατούν τους χρήστες «κολλημένους» με ατελείωτες ενημερώσεις, επιβραβεύσεις και αγορές μέσα από το βιντεοπαιχνίδι, δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο εξάρτησης. Οι ερευνητές προειδοποιούν: οι γονείς μόνοι τους δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν συστήματα που έχουν ως στόχο να κρατούν τα παιδιά μέσα στον ψηφιακό κόσμο.
Video games have become the main way boys socialise. Is that bad? https://t.co/HSj8iItWtP
— The Straits Times (@straits_times) October 3, 2025
Η ψυχολόγος Άνι Μαχέου επισημαίνει: «Η κοινωνική διάσταση των παιχνιδιών αγνοείται. Οι νέοι δεν είναι απομονωμένοι – αλλά είναι εξαρτημένοι». Κι ενώ τα κορίτσια στρέφονται περισσότερο στα social media, τα αγόρια είναι πιο επιρρεπή στον εθισμό μέσω του gaming.
Η συζήτηση για τα βιντεοπαιχνίδια αλλάζει: από το αν προκαλούν βία, στο πόσο ζωτικό ρόλο παίζουν στη ζωή των παιδιών. Οι ειδικοί καλούν για ισορροπία – όχι απαγόρευση. Παίξτε μαζί τους, μιλήστε τους, ενημερωθείτε. Γιατί σε έναν κόσμο όπου το Minecraft μοιάζει πιο «πραγματικό» από την αυλή του σχολείου, το στοίχημα δεν είναι το παιχνίδι, αλλά να μη χαθεί το παιδί.