Από την 13η Σεπτεμβρίου 2025, οι δρόμοι της Ελλάδας θα αλλάξουν ριζικά καθώς τίθεται σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2025 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αν και είχε θεσπιστεί ήδη από τον Ιούνιο, αποφασίστηκε να δοθεί τρίμηνη περίοδος προσαρμογής για να μπορέσουν οι πολίτες να συνηθίσουν τις νέες διατάξεις και κυρώσεις. Ωστόσο, το «διάστημα χάριτος» ολοκληρώνεται και πλέον, από τη 13η Σεπτεμβρίου δεν υπάρχει περιθώριο για παραβάσεις.
Η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ έρχεται ως αντίδραση στην αυξημένη ανάγκη για περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, τα οποία δεν κατάφερε να περιορίσει ο προηγούμενος Κώδικας. Οι νέες ρυθμίσεις επικεντρώνονται στην αυστηροποίηση των ποινών και την αύξηση των προστίμων, προκειμένου να γίνει πιο αυστηρός ο έλεγχος της οδικής συμπεριφοράς των πολιτών. Ιδιαίτερα για τις επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, οι κυρώσεις γίνονται πολύ πιο αυστηρές και οι ποινές πιο επιβαρυντικές.
Οι πιο σημαντικές αλλαγές που φέρνει ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνουν τα εξής:
-
Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση: Αρχικό πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για έναν μήνα, με την ποινή να αυξάνεται σημαντικά σε περίπτωση υποτροπής.
-
Παραβίαση ορίου ταχύτητας: Πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες για την πρώτη παράβαση, με επαναλαμβανόμενα πρόστιμα και μεγαλύτερη αφαίρεση άδειας σε περίπτωση υποτροπής.
-
Κόντρες: Αυστηρές ποινές για τους οδηγούς που συμμετέχουν σε κόντρες ταχύτητας άνω των 200 χλμ./ώρα, με πρόστιμα που φτάνουν μέχρι και 8.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 4 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.
-
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Για ένδειξη άνω των 1,1 g/l, το πρόστιμο φτάνει τα 1.200 ευρώ, με ποινές φυλάκισης έως 5 χρόνια.
Η νέα αυτή νομοθεσία αφορά όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, όχι μόνο τους οδηγούς αυτοκινήτων αλλά και τους επιβάτες, τους οδηγούς δικύκλων, τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) και τους ποδηλάτες. Ακόμα και οι πεζοί καλούνται να τηρούν τον ΚΟΚ, καθώς και εκείνοι έχουν ευθύνη για την τήρηση των κανόνων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ποινές για σοβαρές παραβάσεις, όπως η πρόκληση ατυχήματος ή δυστυχήματος, περιλαμβάνουν φυλάκιση και κάθειρξη, με αυστηρές ποινές που φτάνουν τα ισόβια σε περίπτωση πρόκλησης πολλών θανάτων. Η πολιτεία δείχνει έτσι την αποφασιστικότητά της να περιορίσει τα τροχαία ατυχήματα και να ενισχύσει την ασφάλεια στους δρόμους της χώρας.
Με τις νέες αυστηρές ποινές, η οδηγική συμπεριφορά των πολιτών αναμένεται να υποστεί σημαντική αλλαγή, ενώ η τήρηση του νέου ΚΟΚ θα είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τους Έλληνες πολίτες στις επόμενες μέρες και μήνες.
ΤΑ ΛΑΘΡΟΟΡΚ ΑΛΩΝΙΖΟΥΝ
Έχω την απορία δηλαδή εάν η κόντρα είναι 190 χιλ είναι νόμιμη???? Πόση κιλά ηλιηλιθιότητας υπάρχει τελικά στον νομοθέτη?
Γιατί το άλλο με την παραβίαση ορίου ταχύτητας;
Πρόστιμο 700 ευρώ είτε την παραβιάσεις κατά 5 χλμ/ω είτε την παραβιάσεις κατά 150 χλμ/ω;;
Είναι στάνταρ το πρόστιμο;;