Τα περιστατικά πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με γυρισμένα χιλιόμετρα δεν αποτελούν μόνο ελληνική μάστιγα, αλλά πανευρωπαϊκή, ενώ μία νέα «πατέντα» κάνει ακόμη πιο δύσκολο τον εντοπισμό της απάτης.
Για πολλούς δυνητικούς αγοραστές, δεν είναι σπάνια η περίπτωση να «πέσουν» πάνω σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο το οποίο έχει ιδιαίτερα ελκυστική τιμή και λίγα χιλιόμετρα στο οδόμετρο, φαντάζοντας έτσι ως «κελεπούρι». Ωστόσο υπάρχει πάντα η πιθανότητα να έχει διανύσει περισσότερα χιλιόμετρα απ’ όσα αναγράφονται στο οδόμετρο.
Στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η παραποίηση του κοντέρ δεν είναι κάτι καινούργιο. Ωστόσο ένα πρόσφατο βίντεο του μηχανικού που διαχειρίζεται τον λογαριασμό NeedCarHelp στην Ισπανία φέρνει στο προσκήνιο μια απάτη που είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αντιληπτή.
Πρόκειται για μία συσκευή που ονομάζεται “Stop Filter”, μία μικρή μονάδα που μπορεί να «παγώσει» τον ψηφιακό χιλιομετρητή ενός αυτοκινήτου, μπλοκάροντας την καταγραφή χιλιομέτρων κατά την οδήγηση.
Η χρήση τέτοιων συστημάτων αποτελεί σοβαρό πρόβλημα τόσο για τους αγοραστές όσο και για την ίδια τη βιομηχανία αυτοκινήτου, αφού το «πείραγμα» των χιλιομέτρων αυξάνει την αξία του οχήματος και κρύβει τις φθορές που θα φανέρωναν τα πραγματικά χιλιόμετρά του.
Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες μεθόδους παραποίησης, που απαιτούσαν τον αναπρογραμματισμό του χιλιομετρητή ή την αντικατάσταση εξαρτημάτων, το “Stop Filter” διακόπτει τη λειτουργία του μηχανισμού που καταγράφει τα πραγματικά χιλιόμετρα.
Εγκαθίσταται σχετικά εύκολα πίσω από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, συνδέεται με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου και συνήθως ενεργοποιείται με κρυφό διακόπτη. Όταν είναι ενεργοποιημένο, το όχημα μπορεί να διανύσει δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιόμετρα χωρίς ο χιλιομετρητής να τα καταγράψει -ή να καταγράψει ελάχιστα. Το μεγάλο «ατού» είναι ότι δεν αφήνει εμφανή ίχνη στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επισημάνει εδώ και χρόνια τους κινδύνους από τη χειραγώγηση χιλιομέτρων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, 30% έως 50% των μεταχειρισμένων οχημάτων στην Ε.Ε. έχουν υποστεί κάποιας μορφής παραποίηση.
Μάλιστα σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της carVertical, αν κανείς αθροίσει τα επιπλέον ποσά που πληρώνουν οι αγοραστές στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η συνολική ζημία ανέρχεται στα 5,3 δισ. ευρώ, και αυτό μόνο για τις 17 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Φυσικά, εκτός από την υπερκοστολόγηση ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, το πείραγμα των χιλιομέτρων κρύβει και άλλους κινδύνους, μεταξύ των οποίων η καθυστερημένη συντήρηση, η μεγαλύτερη φθορά διάφορων εξαρτημάτων, αλλά και η χαμηλότερη μεταπωλητική αξία.
Σύμφωνα με το κανάλι NeedCarHelp, μερικοί από τους τρόπους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανίχνευση του μηχανισμού είναι ο τεχνικός έλεγχος με ειδικό διαγνωστικό εξοπλισμό.