Ο Δεκαπενταύγουστος, γνωστός και ως «Πάσχα του καλοκαιριού», είναι μία από τις σημαντικότερες γιορτές της Ορθοδοξίας. Η Κοίμηση της Θεοτόκου τιμάται σε ολόκληρη την Ελλάδα με λιτανείες, προσκυνήματα και πανηγύρια – με την Τήνο να συγκεντρώνει κάθε χρόνο χιλιάδες πιστούς. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, μια νέα ευχή κάνει την εμφάνισή της στην καθημερινή γλώσσα, το «Καλή Παναγιά».
Πόσο σωστή είναι, όμως, αυτή η φράση; Πρόκειται για θεολογικά ακριβή έκφραση ή για ένα σύγχρονο γλωσσικό «ολίσθημα» που καθιερώθηκε άτυπα;
Γιατί θεωρείται λανθασμένη η ευχή «Καλή Παναγιά»
Η ευχή «Καλή Παναγιά» άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως τα τελευταία χρόνια και πλέον ακούγεται παντού – από παραλίες και καλοκαιρινά πανηγύρια, μέχρι καταστήματα και χώρους εργασίας. Για πολλούς έχει γίνει συνώνυμη με την προσμονή του Δεκαπενταύγουστου και τον πανηγυρικό χαρακτήρα του.
Θεολόγοι και ιεράρχες επισημαίνουν ότι η ευχή «Καλή Παναγιά» δεν ανήκει στην παραδοσιακή εκκλησιαστική γλώσσα. Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου έχει τονίσει πως δεν χαρακτηρίζουμε την Παναγία με επίθετα όπως «καλή», καθώς αναφερόμαστε σε ιερό πρόσωπο. «Λέμε “Καλά Χριστούγεννα” ή “Καλό Πάσχα”, αλλά όχι “Καλή Παναγιά”», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι η φράση δεν έχει θεολογικό υπόβαθρο.
Μια ευχή για τη γιορτή, όχι για το πρόσωπο
Αντίθετα, γλωσσολόγοι προσεγγίζουν διαφορετικά το θέμα. Σύμφωνα με πανεπιστημιακούς μελετητές, η ευχή «Καλή Παναγιά» δεν αποδίδει ιδιότητες στην Παναγία, αλλά αφορά στην ημέρα της γιορτής της, δηλαδή στον Δεκαπενταύγουστο. Ουσιαστικά σημαίνει «καλό Δεκαπενταύγουστο» ή «καλή γιορτή της Παναγίας» και εκφράζει την προσμονή για την κορυφαία καλοκαιρινή θρησκευτική εορτή.
Παρά τις θεολογικές ενστάσεις, η φράση έχει εδραιωθεί στον καθημερινό λόγο και φαίνεται πως λειτουργεί ως ευχή χαράς και προσμονής για την κορύφωση του καλοκαιριού. Όπως συμβαίνει με πολλές γλωσσικές εξελίξεις, η χρήση της ευχής «Καλή Παναγιά» συνεχίζει να εξαπλώνεται, αντικατοπτρίζοντας τον ζωντανό χαρακτήρα της ελληνικής γλώσσας και των εθίμων της.
Νεολογισμός υπεραπλούστευσης που απέχει από το να είναι ευχή.
Καλός Αη Γιώργης π.χ. για τις 23 Μαρτίου. Σας φαίνεται σωστό;
Έτσι κι ο Νέρων θεώρησε τον αφορισμό σαν ευχή και χάλκευσε το 41 τακατό για να μας κάτσει στο σβέρκο.
Στις 15 Αυγούστου γιορτάζεται η Κοίμησης της Θεοτόκου. Στις 8 Σεπτεμβρίου η Γέννηση της Θεοτόκου. Αν πάμε στα εορτολόγια της αντίστοιχης μέρας για κάθε γιορτή εμφανίζεται ένα κοινό όνομα. Δεν είναι τυχαίο.