Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, η ευθύνη για κάθε παράβαση αποδίδεται αποκλειστικά στον οδηγό του οχήματος τη στιγμή της διάπραξης της, κι όχι στον ιδιοκτήτη του.
Τη διάταξη που αλλάζει ουσιαστικά τον τρόπο επιβολής και είσπραξης των προστίμων για τροχαίες παραβάσεις κοινοποίησε χθες στις υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής. Η ενημέρωση αφορά την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που ενσωματώνεται στον νόμο 5209/2025 και φέρνει σαρωτικές αλλαγές στις ευθύνες που απορρέουν από τροχαίες παραβάσεις, επηρεάζοντας άμεσα και τη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης.
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, η ευθύνη για κάθε παράβαση αποδίδεται αποκλειστικά στον οδηγό του οχήματος τη στιγμή της διάπραξης της, κι όχι στον ιδιοκτήτη του. Αυτό σημαίνει ότι τα διοικητικά πρόστιμα παύουν να συνδέονται με το όχημα και, κατά συνέπεια, με τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του κατόχου. Η αλλαγή αυτή αποσυνδέει τις παραβάσεις από την εφορία όταν δεν ευθύνεται ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, καταργώντας μια πρακτική που οδηγούσε ακόμη και σε δεσμεύσεις λογαριασμών αθώων φορολογούμενων.
Μέχρι σήμερα, αν κάποιος δάνειζε το αυτοκίνητό του σε τρίτο πρόσωπο, και εκείνος διέπραττε παράβαση – για παράδειγμα, παράνομη στάθμευση – το πρόστιμο καταλογιζόταν στον ιδιοκτήτη βάσει της πινακίδας. Αν παρέμενε απλήρωτο, μεταφερόταν στο TAXISNET και μπορούσε να ενεργοποιήσει εισπρακτικούς μηχανισμούς της εφορίας. Πλέον, με τις νέες διατάξεις, το πρόστιμο αποδίδεται απευθείας στο φυσικό πρόσωπο που οδηγούσε, είτε πρόκειται για συγγενή, φίλο, υπάλληλο ή πελάτη.
Η νέα αυτή προσέγγιση απαλλάσσει εταιρείες, όπως ενοικιαζόμενων οχημάτων, ταξί και μεταφορικών, από το βάρος προστίμων που δεν οφείλονται σε δική τους υπαιτιότητα. Η ΑΑΔΕ δεν θα καταχωρεί πλέον σχετικές οφειλές στο φορολογικό προφίλ του ιδιοκτήτη, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας τις προσφυγές και αιτήματα διαγραφής άδικων χρεών.
Ωστόσο, εξαιρέσεις εξακολουθούν να υπάρχουν. Σε περιπτώσεις όπου η παράβαση αφορά την κατάσταση του ίδιου του οχήματος – όπως έλλειψη ασφάλισης, μη έγκυρο ΚΤΕΟ ή παράνομες μετατροπές – η ευθύνη παραμένει στον ιδιοκτήτη, καθώς το όχημα θεωρείται αυτόνομος παράγοντας παραβίασης. Οι κυρώσεις σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να περιλαμβάνουν αφαίρεση πινακίδων, απαγόρευση κυκλοφορίας και άλλες διοικητικές συνέπειες.