«Το κόστος, τα προβλήματα αξιοπιστίας και η πολυπλοκότητα του F-35 ίσως φέρουν ξανά το F-16 στο προσκήνιο» αναφέρει σε εκτενές του άρθρο το αμερικανικό Military Watch Magazine, σχολιάζοντας τις τελευταίες δηλώσεις ανώτατων στρατιωτικών αξιωματούχων των ΗΠΑ.
Δηλώσεις- καμπανάκι στο Κογκρέσο
Κατά τη διάρκεια ακρόασης στην Επιτροπή Ένοπλων Δυνάμεων της Γερουσίας, ο Αρχηγός του Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, πτέραρχος David Alvin, ρωτήθηκε ευθέως από τον Γερουσιαστή Thomas Cotton: «Αν υποθέσουμε ότι εστιάζουμε στην επόμενη δεκαετία, έχουμε πολύ περιορισμένες επιλογές προμηθειών. Θα μπορούσατε να εντάξετε ένα F-16 Block 80 στον στόλο σας αν υπάρξει επιπλέον χρηματοδότηση;»
Η απάντηση ήταν προσεκτική, αλλά αποκαλυπτική: το ενδιαφέρον για το Block 80 υπάρχει, αλλά οι γραμμές παραγωγής είναι ήδη υπερφορτωμένες λόγω ξένων παραγγελιών των Block 70.
Το F-16 Block 70/72: Ένα παλιό μαχητικό με νέο δέρμα
Το F-16 Block 70/72 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2022 και σχεδιάστηκε αποκλειστικά για εξαγωγή.
Παρά την ηλικία του σχεδιασμού του, διαθέτει:
• Αεροηλεκτρονικά 5ης γενιάς
• Νέο πλαίσιο από σύνθετα υλικά
• Βελτιωμένο σύστημα αποστολής και όπλων
Το F-16 συνεχίζει να είναι το δεύτερο πιο διαδεδομένο μαχητικό στον κόσμο, με παρουσία στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ για πάνω από 47 χρόνια.
Το Πρόβλημα του F-35: Υπερβάσεις Κόστους και Χαμηλή Διαθεσιμότητα
Το F-35A, που σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει πλήρως το F-16, έχει αντιμετωπίσει:
• Διπλάσιο κόστος λειτουργίας σε σύγκριση με το F-16
• Χαμηλά ποσοστά διαθεσιμότητας
• Έντονες απαιτήσεις συντήρησης
• Καθυστερήσεις στην τελική επιχειρησιακή ικανότητα
Παρά τις φιλοδοξίες για στόλο 1.800 F-35, η οικονομική και τεχνική πραγματικότητα φαίνεται να επιβραδύνει το πρόγραμμα.
Το παρελθόν επαναλαμβάνεται: Το παράδειγμα του F-15
Το 2020, οι ΗΠΑ επανέφεραν τον F-15EX, 19 χρόνια μετά την απόσυρση του F-15. Ο λόγος;
Η αποτυχία του F-22 ως πλήρης αντικαταστάτης του F-15.
Αυτό δείχνει ότι η επιστροφή σε παλαιότερες, δοκιμασμένες πλατφόρμες δεν είναι ταμπού στο Πεντάγωνο, ειδικά όταν υπάρχει ανάγκη για αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος.
Συνδυασμός F-16 + F-35
Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι ένα μεικτό επιχειρησιακό μοντέλο με:
• F-16 σε αποστολές μακρινών πυραυλικών πληγμάτων εκτός της εμβέλειας της εχθρικής αεράμυνας
• F-35 σε ρόλο stealth και στόχευση υψηλής επικινδυνότητας
θα μπορούσε να μεγιστοποιήσει την επιχειρησιακή αποδοτικότητα και να εξοικονομήσει κρίσιμους πόρους.
Αδυναμίες του F-16
Παρά τις αναβαθμίσεις, το F-16 παραμένει:
• Ορατό στα ραντάρ (χωρίς stealth τεχνολογία)
• Με μικρότερη εμβέλεια και μικρότερο ραντάρ
• Χωρίς αντίστοιχα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου
Ωστόσο, η αξιοπιστία και το χαμηλό κόστος λειτουργίας του, ειδικά σε συγκρούσεις χαμηλής έντασης, το καθιστούν ελκυστικό υποστηρικτικό εργαλείο σε έναν πολυσύνθετο στόλο.
Η μεγάλη επιστροφή
Η πιθανή επιστροφή του F-16 δεν είναι ήττα της τεχνολογίας – είναι νίκη του ρεαλισμού.
Σε έναν παγκόσμιο κόσμο πολλαπλών απειλών, οι ΗΠΑ ίσως προτιμήσουν ευελιξία, αξιοπιστία και οικονομική αποδοτικότητα από την καθαρή υπεροχή της 5ης γενιάς.
Το F-16 επιστρέφει όχι ως αντικαταστάτης, αλλά ως συμπλήρωμα.
Και αυτό είναι ένα κρίσιμο μήνυμα για τις αεροπορίες του κόσμου.
Τι πρέπει να προβληματίσει την Ελλάδα
Το γεγονός ότι η κατασκευάστρια χώρα, οι ΗΠΑ είναι διστακτικές με τα F – 35 θα πρέπει να προβληματίσει την Ελλάδα με την αγορά 40 αεροσκαφών αυτού του τύπου.
Εξάλλου ο στενός συνεργάτης του Αμερικανού προέδρου, Elon Musk, δεν έχει κρύψει την περιφρόνησή του για το πιο ακριβό πρόγραμμα ανάπτυξης όπλων στην ιστορία του Πενταγώνου, αποκαλώντας επανειλημμένα τα F-35 «ξεπερασμένα» και «υπερκοστολογημένα» σε μια εποχή όπου τα φτηνά σμήνη drones κυριαρχούν.
Σε παλαιότερες δηλώσεις του, ο Musk έχει χαρακτηρίσει το πρόγραμμα F-35 ως το «χειρότερο στρατιωτικό value for money στην ιστορία».
Οι απόψεις του έχουν προσελκύσει ιδιαίτερη προσοχή, ειδικά μετά τον διορισμό του ως σύμβουλου της αμερικανικής κυβέρνησης για τη βελτιστοποίηση των ομοσπονδιακών δαπανών.
Η πιο πρόσφατη παρέμβασή του έγινε στην πλατφόρμα X, με αφορμή την εκρηκτική άνοδο της κινεζικής τεχνολογίας drones.
Εμείς εξαφανιζομαστε από μόνοι μας λόγω δημογραφικού,όλα για τις μίζες γίνονται και καταλήγουν παλιοσίδερα τι να τα κάνεις τα αεροπλάνα αυτά αν δεν είσαι επιθετική μάχιμη χώρα;;10 μίλια στον αέρα 6 μίλια στην θάλασσα μην εμπλακούμε με Τούρκο οπλισμένοι πάντα αοπλοι και ποτέ δεν τους ρίχνουμε γι’αυτό πεθαινουμε.Χωρα γραικυλων για γέλια θα γεμίσουμε αγάλματα νεκρών πιλότων ειδικά με τα Ραφαλ.
Πιλότος της ΠΑ μου επί λέξη για το F-35: «Ο αντίπαλος δεν το πιάνει στα 100 μίλια αλλά στα 11». Που για αυτόν σημαίνει, γεια σας. Το πρόβλημα του είναι ότι η επικάλυψη του (δίνει τα χαρακτηριστικά στελθ) διαβρώνεται μετά από πολλές ώρες πτήσης και πρέπει αντικατασταθεί σε ειδικό εργοστάσιο. Οι Αυστραλοί έδωσαν άλλα 100-150 εκ Ευρώ για αυτό τον σκοπό. Συν τις αναβαθμίσεις και απαιτητική εκπαίδευση γιατί μιλάμε για ψηφιακή πλαταφόρμα με κορυφαίες δυνατότητες ηλεκτρονικου πολέμου και όχι απλό μαχητικό. Χαζοί είναι οι Ιάπωνες που παρήγγειλαν οι Ιάπωνες 104 ή οι Ισραηλινοί που τα χρησιμοποιούν συνέχεια σε επιχειρήσεις μέσα στην Μέση Ανατολή; Πιστεύω πως είναι μία η καλύτερη αλλά και πιο κοστοβόρα λύση για την ΠΑ. Είδατε τι έπαθαν οι Ινδοί με τα Ραφάλ. Από τότε δεν τα ξανασήκωσαν.
Ακριβώς, είναι μια πλατφόρμα για άφεση έξυπνων όπλων που δρα σε beyond the horizon σενάρια. Το σηκώνεις, το πας στην μέση του Αιγαίου, βαράς από εκεί το όπλο σου και αυτό σε 10 λεπτά έχει φτάσει στον στόχο του κάπου στην Άγκυρα. Ούτε ο πιλότος κινδυνεύει με RCS που είναι μικρότερο και από πουλιού, ούτε χρειάζεται να πας εντός του πεδίου βολής του εχθρού έτσι κι αλλιώς. Απλά, όλα είναι θέμα κόστους. Οι Ρώσοι και οι Κινέζοι δεν έχουν προς το παρόν κάτι αντίστοιχα καλό ενώ το μόνο που λένε στα διάφορα γραφήματα είναι πως τα δικά τους 5th gen αεροσκάφη είναι πιο γρήγορα και σηκώνουν μεγαλύτερο φορτίο. Βέβαια δεν είναι τόσο stealth και δεν έχουν και ακριβώς τον ρόλο που έχει το F-35. Όσο για τα Rafale δεν έχουμε πραγματική επιβεβαίωση ότι έπεσε κάποιο, παρά μόνο κάτι φωτογραφίες που κάποιοι λένε πως είναι από Mirage πριν κάποια χρόνια και όχι από Rafale.