Νέο σοκαριστικό χτύπημα δέχεται το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών F-35, καθώς η αναμενόμενη αναβάθμιση Block 4 αναβάλλεται εκ νέου, αυτήν την φορά έως το 2031, στην καλύτερη περίπτωση.
Σύμφωνα με νέα έκθεση του Γραφείου Κυβερνητικής Λογοδοσίας (GAO) των ΗΠΑ, το πρόγραμμα βυθίζεται ακόμη περισσότερο στη λάσπη των καθυστερήσεων και των υπερβάσεων κόστους.
Πενταετής καθυστέρηση και 6 δισ. επιπλέον κόστος
Η αναβάθμιση Block 4, που αποτελεί κρίσιμη τεχνολογική βελτίωση για τα F-35, αντιμετωπίζει τώρα καθυστέρηση τουλάχιστον 5 ετών από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Ταυτόχρονα, το κόστος έχει εκτοξευθεί πάνω από 6 δισ. δολάρια από τις αρχικές εκτιμήσεις, καθιστώντας το ένα από τα πιο προβληματικά αμυντικά προγράμματα στην Ιστορία.
Το Πεντάγωνο προσπαθεί να διαχειριστεί την κρίση δημιουργώντας νέο υποπρόγραμμα με στόχο την παράδοση ικανοτήτων σε πιο προβλέψιμο ρυθμό.
Ωστόσο, η απόφαση περιλαμβάνει και μείωση του αρχικού πεδίου εφαρμογής του Block 4, γεγονός που σημαίνει ότι οι στρατιωτικές δυνάμεις θα λάβουν λιγότερες ικανότητες από όσες είχαν προγραμματιστεί.
Χάος στις παραδόσεις αεροσκαφών
Τα προβλήματα δεν σταματούν στην αναβάθμιση.
Η Lockheed Martin, ο κύριος ανάδοχος του προγράμματος, συνεχίζει να παραδίδει αεροσκάφη με τεράστιες καθυστερήσεις.
Το 2024, τα 110 αεροσκάφη που παραδόθηκαν είχαν μέση καθυστέρηση 238 ημερών, σχεδόν τετραπλάσια από τις 61 ημέρες του 2023.
Η κύρια αιτία για αυτές τις καθυστερήσεις είναι το Technology Refresh 3 (TR-3), μια κρίσιμη αναβάθμιση υλικού και λογισμικού αξίας 1,9 δισ. δολαρίων, που αποτελεί προαπαιτούμενο για το Block 4.
Το F-35 Joint Strike Fighter, παρά τις μοναδικές τεχνολογικές του ικανότητες stealth και προηγμένα συστήματα αισθητήρων, έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο προβληματικά αμυντικά προγράμματα.
Οι συνεχιζόμενες καθυστερήσεις, οι υπερβάσεις κόστους, και τα προβλήματα παραγωγής θέτουν σοβαρά ερωτηματικά για το μέλλον του προγράμματος.
Την ώρα που το Πεντάγωνο σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή μέχρι το 2032, οι ανάδοχοι αδυνατούν να ανταποκριθούν ακόμη και στους τρέχοντες στόχους παράδοσης.
Μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, καθώς η αγορά που ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες, εάν συνεχίσουμε έτσι, θα εξελιχθεί σε εθνική καταστροφή.
Το πιο ακριβό σκουπίδι στην ιστορία της αμυντικής βιομηχανίας
Σχεδιασμένο ως το επόμενο πολυλειτουργικό μαχητικό αεροσκάφος του Πενταγώνου για την Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών, το F-35 έχει αποδειχθεί ένας οικονομικός εφιάλτης, προορισμένος κατά τη διάρκεια της ζωής του να καταναλώσει περισσότερους πόρους από το ΑΕΠ μιας μεγάλης οικονομίας των G20.
Σύμφωνα με το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης (GAO) των ΗΠΑ, το Lockheed Martin F-35 Lightning II, πέμπτης γενιάς υπερηχητικό stealth μαχητικό, φαίνεται να μην έχει σοβαρή τύχη… λόγω μη ετοιμότητας.
Η GAO απέδωσε την έλλειψη ετοιμότητας σε «προβλήματα συντήρησης των αποθηκών και των οργανωτικών διαδικασιών», καθώς και σε υπερβολική εξάρτηση από εργολάβους που ουσιαστικά κρατούν το Πεντάγωνο όμηρο με αστρονομικά κόστη συντήρησης (αυξήθηκαν από 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2018 σε 1,58 τρισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2023).
Το Ναυτικό και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ θα αναλάβουν τον έλεγχο της συντήρησης για να ελέγξουν την κατάσταση, αλλά όχι πριν το οικονομικό έτος 2027.
Η GAO εκτιμά ότι μόνο περίπου το 55% από τις τρεις παραλλαγές του F-35 είναι έτοιμα για αποστολή οποιαδήποτε στιγμή – με τον όρο ετοιμότητα εννοείται η ικανότητα «να πετάξει και να εκτελέσει τουλάχιστον μία αποστολή».
Με κόστος ανά μονάδα σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια και εκτιμώμενο κόστος ζωής πάνω από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια, το πρόγραμμα F-35 είναι μακράν το πιο ακριβό στρατιωτικό project στην ιστορία.
Σημειωτέον, η Lockheed προχώρησε στην ανάπτυξη του F-35 αντλώντας έμπνευση από το Yak-43/141 VTOL, ένα σοβιετικό πρόγραμμα αεροσκάφους επιθέσεων από αεροπλανοφόρο που εγκαταλείφθηκε το 1991. Το X-35 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 2000 και το F-35A το 2006.
Ωστόσο, οι κατασκευαστές του F-35 αποδείχθηκαν ανίκανοι να επιλύσουν όλα τα προβλήματα του αεροσκάφους, με την GAO να εκδίδει αναφορές επί αναφορών για εκατοντάδες ελαττώματα που θα μπορούσαν να τραυματίσουν ή να σκοτώσουν πιλότους, ή να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του αεροσκάφους.
Αυτά τα προβλήματα κυμαίνονται από ελαττωματικούς τροχούς προσγείωσης έως ευαίσθητο ηλεκτροοπτικό εξοπλισμό στόχευσης, προβλήματα αποκόλλησης καμπίνας και ευαισθησία σε καιρικές συνθήκες, διάβρωση, ζητήματα ραντάρ, καθίσματα εκτίναξης που μπορεί να σπάσουν τους λαιμούς των πιλότων, και αδυναμία πτήσης σε καταιγίδες.
Επίσης, και οι τρεις κύριοι αντίπαλοι της Αμερικής έχουν αναφέρει ότι έχουν βρει τρόπους να αναιρέσουν το πλεονέκτημα stealth του F-35, με τη Ρωσία, την Κίνα και το Ιράν να ανακοινώνουν προηγμένες τεχνολογίες ραντάρ ικανές όχι μόνο να ανιχνεύσουν το F-35 σε μεγάλες αποστάσεις, αλλά ακόμη και να ταυτοποιήσουν την ξεχωριστή υπογραφή ραντάρ μεμονωμένων F-35.
Ότι μας πουν οι δύο πρεσβείες…θα κάνουμε…τόσο απλά…
Τουλαχιστον προλαβανε να πεσουν οι μιζες η χαλασε η «δουλεια» ???
Η Ελλάδα να περάσει σε συμπαραγωγή του καινούργιου ευρωπαϊκού αεροσκάφους 6ης γενιάς! Ιδιαίτερα αν είναι να τα πάρουμε το 2035, μέχρι τότε θα υπάρχει και το πρωτότυπο του καινούργιου ευρωπαϊκού stealth αεροσκάφους πολλαπλών ρόλων και θα μπορούμε όχι μόνο να παράγουμε όσες μονάδες θέλουμε και μπορούμε και να τις έχουμε ξεκλείδωτες από άλλους συμμάχους αλλά θα μπορούμε να μπλοκάρουμε και την πώληση τους στην Τουρκία ενώ αν δεν συμμετάσχουμε θα το αγοράζει η Τουρκία ελεύθερα, έτσι όπως θα πάρει τα Eurofighter…Αν δε οι γαλλο-γερμανοί αρνηθούν οποιανδήποτε συμμετοχή μας, τότε θα πρέπει να πάμε σε σχεδίαση-συμπαραγωγή με άλλες χώρες όπως η Σουηδία ή η Ν. Κορέα!
αυτή την στιγμή η Γραικία έχει σκοπό να κάνει πόλεμο σε κάποιον; η ίδια της η κατάντια δεν είναι αρκετή;
Το έχουμε επισημάνει πολλάκις. Ένα πολυδιαφημισμένο και πανάκριβο αεροσκάφος με πολλά τεχνικά προβλήματα. Ένα αεροσκάφος ελεγχόμενο πλήρως από τις ΗΠΑ με ότι συνεπάγεται αυτό. Η Ελλάδα είναι από τις κυριότερες χώρες του ΝΑΤΟ που συντηρεί από το 1950 την πολεμική βιομηχανία των ΗΠΑ. Οι ‘έξυπνες’ χωρες- ακόμη και μέσα στο ΝΑΤΟ – αποστασιοποιούνται από την προμήθεια του εν λόγω μαχητικού. Στην Ελλάδα μην το περιμένουμε αυτό!!