Μια νέα, σημαντική έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) αποκαλύπτει ότι χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε τροχαία συμβάντα που σχετίζονται με την εργασία ή τη μετακίνηση από και προς τους χώρους εργασίας – ενώ κυβερνήσεις και θεσμικά Όργανα της ΕΕ εξακολουθούν να στερούνται ακόμη και ενός βασικού κοινού ορισμού για το τι συνιστά τροχαίο εργατικό ατύχημα. Αν και είναι χιλιάδες οι θάνατοι στους δρόμους κάθε χρόνο, τα θεσμικά όργανα της ΕΕ δεν έχουν καταλήξει σε ένα κοινό βασικό ορισμό του τι συνιστά τροχαίο εργατικό ατύχημα.
Επιπλέον: 10 χώρες δεν διαθέτουν κανέναν εθνικό ορισμό για τα τροχαία εργατικά ατυχήματα. Λιγότερες από τις μισές καταγράφουν το σκοπό της μετακίνησης στις αστυνομικές εκθέσεις. Τα δεδομένα από αστυνομία, εργοδότες, ασφαλιστικούς φορείς και Αρχές επιθεώρησης ασφάλειας και υγείας στην εργασία παραμένουν ασύνδετα, δημιουργώντας μεγάλη σύγχυση.
Ευρωπαϊκή αποτυχία η άγνοια
«Οι θάνατοι από τροχαία που σχετίζονται με την εργασία συνιστούν μια συστημική αποτυχία την οποία η Ευρώπη συνεχίζει να αγνοεί», δήλωσε ο Antonio Avenoso, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC. «Επαγγελματίες οδηγοί, εργαζόμενοι στο δρόμο, μετακινούμενοι και πολίτες χάνουν τη ζωή τους επειδή οι εργοδότες και οι κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο από τροχαία συμβάντα που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της εργασίας, ως πρόβλημα κάποιου άλλου. Είναι ώρα για δράση της πολιτικής ηγεσίας». Η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, ανέφερε «Η Ελλάδα εξακολουθεί να υστερεί σημαντικά στον τομέα της συστηματικής και αξιόπιστης καταγραφής των τροχαίων συμβάντων που λαμβάνουν χώρα εν ώρα εργασίας. Παρότι ορισμένες πολυεθνικές επιχειρήσεις στη χώρα μας εφαρμόζουν πρότυπα διαχείρισης επαγγελματικού κινδύνου που σχετίζεται με την εργασία με τη χρήση οποιουδήποτε είδους οχήματος και διατηρούν σχετικά αρχεία, η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τα τροχαία συμβάντα ως μεμονωμένα περιστατικά και να επιρρίπτει την ευθύνη αποκλειστικά στον οδηγό».
Η έκθεση καταδεικνύει ότι τα θύματα περιλαμβάνουν επαγγελματίες οδηγούς, εργαζόμενους στους δρόμους, επαγγελματίες ταξιδιώτες, μετακινούμενους και τρίτα μέρη – επιβεβαιώνοντας ότι ο καθένας μπορεί να επηρεαστεί από τον επαγγελματικό οδικό κίνδυνο
Οι προτάσεις του ETSC:
- Υιοθέτηση κοινού ευρωπαϊκού ορισμού του τροχαίου εργατικού ατυχήματος για τους επαγγελματίες οδηγούς, τους εργαζόμενους στους δρόμους, τους μετακινούμενους και άλλους.
- Επέκταση του Κοινού Αρχείου Δεδομένων Ατυχημάτων της ΕΕ, ώστε να καλύπτει το σκοπό του ταξιδιού για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων πεζών και ποδηλατών.
- Εφαρμογή προγραμμάτων διαχείρισης οδικής ασφάλειας σε όλους τους στόλους οχημάτων των θεσμικών Οργάνων της ΕΕ και προμήθεια μόνο οχημάτων Euro NCAP 5 αστέρων.
- Απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση στη διάρκεια της εργασίας.
- Συμπερίληψη του όρου «ασφαλείς εργαζόμενοι» στη νομοθεσία της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις.
- Ενίσχυση της υποβολής δεδομένων στις βάσεις CARE και Eurostat της ΕΕ.
Προτάσεις σε εθνικό επίπεδο:
- Θέσπιση εθνικού ορισμού και ετήσια συλλογή δεδομένων για θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς.
- Διασύνδεση αστυνομίας, Αρχών επιθεώρησης ασφάλειας και υγείας στην εργασία και ιατροδικαστικών υπηρεσιών για να υπάρχει μια ολοκληρωμένη και αξιόπιστη εικόνα.
- Υποχρέωση διενέργειας από τους εργοδότες αξιολογήσεων οδικών κινδύνων WRRS (Work-Related Road Risk) και λήψη μέτρων για την πρόληψη και εξάλειψη αυτών των κινδύνων.
- Εφαρμογή προγραμμάτων WRRS από όλες τις δημόσιες Αρχές και προμήθεια στόλων οχημάτων υψηλής ασφάλειας.





