Η πρωτεύουσα της Ινδίας, Νέο Δελχί, εφαρμόζει ένα πρωτοφανές μέτρο για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, απαγορεύοντας τον ανεφοδιασμό με καύσιμα για παλαιά αυτοκίνητα: τα πετρελαιοκίνητα άνω των 10 ετών και τα βενζινοκίνητα άνω των 15 ετών. Η απόφαση βασίζεται σε τεχνολογία ANPR (Automatic Number Plate Recognition), που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο ποια οχήματα δικαιούνται ανεφοδιασμό.
Το μέτρο, το οποίο αρχικά είχε προγραμματιστεί να τεθεί σε εφαρμογή την 1η Ιουλίου 2025, μετατέθηκε για την 1η Νοεμβρίου 2025, προκειμένου να δοθεί χρόνος προσαρμογής στους πολίτες και στους επαγγελματίες των πρατηρίων. Οι αρχές επισημαίνουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση στο Νέο Δελχί φτάνει επίπεδα έως και 15 φορές πάνω από τα όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Η ελληνική πραγματικότητα παρουσιάζει διαφορετικά χαρακτηριστικά, αλλά προβληματίζει εξίσου. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων στην Ελλάδα φτάνει τα 17,5 έτη, πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 12 ετών. Ο γερασμένος στόλος συνεπάγεται υψηλότερους ρύπους, αυξημένο κόστος συντήρησης και μεγαλύτερο κίνδυνο ατυχημάτων.
Το παράδειγμα της Ινδίας δείχνει ότι με πολιτική βούληση και τεχνολογία μπορούν να επιτευχθούν άμεσα αποτελέσματα για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας. Στην Ελλάδα, απαιτείται μια στρατηγική που θα συνδυάζει κίνητρα για την ανανέωση των οχημάτων, ενίσχυση των ελέγχων ΚΤΕΟ και αυστηρή παρακολούθηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων, ώστε να εξασφαλιστεί ότι μόνο τα ασφαλή και φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους.
Η ανανέωση του στόλου δεν είναι απλώς περιβαλλοντικό ζήτημα, αλλά καθορίζει την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής όλων των πολιτών.






