Το Βέλγιο, μια από τις μικρότερες χώρες στην Ευρώπη, υποτίθεται πως έκανε πρόσφατα ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονίζοντας τις ένοπλες δυνάμεις του, υποδεχόμενο τα πρώτα τέσσερα μαχητικά αεροσκάφη F-35A Lightning II από την Lockheed Martin.
Αυτά τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς αναμένεται να ενισχύσουν τις αμυντικές δυνατότητες της χώρας, αντικαθιστώντας τα απαρχαιωμένα F-16 της Βελγικής Πολεμικής Αεροπορίας. Ωστόσο, παρά τις υποσχόμενες δυνατότητες αυτών των αεροσκαφών, το Βέλγιο αντιμετωπίζει μια κρίσιμη πρόκληση που θα μπορούσε να περιορίσει την ικανότητά του να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες του F-35: το μέγεθος και οι περιορισμοί του εναέριου χώρου της χώρας. Η απόφαση του Βελγίου να αποκτήσει το F-35 εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια εκσυγχρονισμού των στρατιωτικών του δυνάμεων, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις απαιτήσεις του ΝΑΤΟ και να διασφαλίσει την ακεραιότητα του εναέριου χώρου του σε έναν όλο και πιο σύνθετο γεωπολιτικό κόσμο.
Η χώρα έχει δεσμευτεί να αυξήσει τον αριθμό των F-35 της από 34 σε 45, με την πρώτη επιχειρησιακή μοίρα να αναμένεται να είναι πλήρως επιχειρησιακή μέχρι το 2031. Η άφιξη της πρώτης παρτίδας των τεσσάρων F-35A Lightning II στη βάση αεροπορίας Florennes σηματοδοτεί την αρχή αυτής της μεταρρύθμισης για την Πολεμική Αεροπορία του Βελγίου, συγκεκριμένα στην 1η Μοίρα. Τα F-35 θεωρούνται καθοριστικής σημασίας για τις χώρες του ΝΑΤΟ, προσφέροντας δυνατότητες αόρατου αεροσκάφους (stealth), ανώτερα συστήματα αισθητήρων και απαράμιλλη ευελιξία τόσο στον αεροπορικό πόλεμο όσο και στην αεροπορική υποστήριξη εδάφους. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογική πρόοδος δημιουργεί μια μοναδική σειρά λειτουργικών προκλήσεων, ειδικά για μια χώρα όπως το Βέλγιο, η οποία περιορίζεται από το μικρό μέγεθος του εδάφους και του εναέριου χώρου της. Το Βέλγιο, με συνολική έκταση 30.843 τετραγωνικών χιλιομέτρων (11.909 τετραγωνικά μίλια), αντιμετωπίζει άμεσα το πρόβλημα της περιορισμένης έκτασης του εναέριου χώρου του, ο οποίος δεν είναι αρκετά μεγάλος για να καλύψει τις εκπαίδευση των πιλότων του F-35.
Η χώρα έχει μήκος περίπου 300 χιλιόμετρα (186 μίλια) από άκρη σε άκρη, πράγμα που είναι υπερβολικά μικρό για να φιλοξενήσει τις απαιτήσεις εκπαίδευσης του F-35, το οποίο είναι ένα υπερσύγχρονο και ταχύτατο αεροσκάφος. Το Βέλγιο είναι σε έκταση περίπου τέσσερις φορές μικρότερο από την Ελλάδα. Δηλαδή το Βέλγιο αγόρασε ένα αεροσκάφος, που δεν μπορεί να πετάξει χωρίς να παραβιάσει τον εναέριο χώρο γειτονικών χωρών (Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία). Ο Βέλγος υπουργός Άμυνας, Theo Francken, αναγνώρισε το πρόβλημα, δηλώνοντας ότι ο εναέριος χώρος της χώρας δεν θα είναι επαρκής για την εκτέλεση αποστολών εκπαίδευσης με το F-35.
Πηγή: Εφημερίδα Μακελειό







Θυμίζει κάποτε που τα κατάλληλα για την Ελληνική Ανάγλυφη Γεωγραφία (Ορεινή όγκοι, Ανοδικά – Καθοδικά ρεύματα σε βουνοπλαγιές, ικανότητα αποκρύψεως με πορεία εφαπτόμενη της Θαλάσσης και ικανότητα αιφνιδίας ανυψώσεως στους Νησιωτικούς όγκους κλπ) ήταν τα F-18 και μας «επέβαλαν τα F-16, μάλλον επειδή υπήρχαν διαθέσιμες λιγότερο εξελιγμένες εκδόσεις τους. Πιθανότατα τα F-35 εδόθηκαν στο Βέλγιο για συντεταγμένη συμμετοχή σε Διακρατικές Ασκήσεις και όχι αυθαίρετη «Εθνική» χρήση, μετά και τις από επίσημα χείλη Δηλώσεις επικειμένης «εξαφανίσεως» της … Μόσχας …