Το μάτι του «Μεγάλου Αδερφού» – Τα ερωτήματα στο ChatGPT καταχωρούνται στο ευρετήριο της Google και άλλων μηχανών αναζήτησης

Κοινοποίηση:
image-37

Μια πρόσφατη λειτουργία στο ChatGPT επέτρεπε στους χρήστες να μοιράζονται συνομιλίες μέσω μοναδικών συνδέσμων.
Αλλά αυτό που ξεκίνησε ως εργαλείο διαφάνειας και συνεργασίας κατέληξε να εκθέτει ακούσια προσωπικές πληροφορίες στον δημόσιο ιστό. Λίγες ώρες αφότου η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης επέστησε την προσοχή στο ζήτημα, το OpenAI επιβεβαίωσε ότι είχε απενεργοποιήσει κρυφά τη λειτουργία που επέτρεπε την αναζήτηση κοινόχρηστων συνδέσμων ChatGPT μέσω πλατφορμών όπως η Google και η Bing.

Το OpenAI είχε εφαρμόσει μια πειραματική λειτουργία όπου οι συνομιλίες που κοινοποιούνταν από χρήστες μέσω μιας διεύθυνσης URL «/share» μπορούσαν να καταχωρηθούν από τις μηχανές αναζήτησης, εφόσον οι χρήστες επέλεγαν να τις κάνουν ανιχνεύσιμες.
Αυτοί οι σύνδεσμοι δημιουργούνταν μόνο όταν οι χρήστες έκαναν ενεργά κλικ τόσο στο κουμπί «κοινή χρήση» όσο και στο κουμπί «δημιουργία συνδέσμου».

Οι χρήστες μπορούσαν στη συνέχεια να επιλέξουν να κάνουν τον σύνδεσμο αναζητήσιμο. Θεωρητικά, αυτό έδινε στους χρήστες πλήρη έλεγχο του περιεχομένου τους.
Στην πράξη, πολλοί δεν συνειδητοποίησαν ότι η ενεργοποίηση της δυνατότητας ανακάλυψης θα μπορούσε να οδηγήσει στην αποκομιδή και την καταγραφή των συνομιλιών τους από τις μηχανές αναζήτησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στην αποκάλυψη περισσότερων από όσα σκόπευαν.
Στην πραγματικότητα, μια απλή αναζήτηση για συγκεκριμένο τομέα με τη λέξη-κλειδί «https://chatgpt.com/share» στην Google ή το Bing έφερε στην επιφάνεια ένα ψηφιακό ίχνος ψίχουλων στη ζωή των ανθρώπων.
Μια κοινή συνομιλία έδειξε κάποιον να ζητά από την Τεχνητή Νοημοσύνη να βοηθήσει να ξαναγράψει το βιογραφικό του για μια αίτηση εργασίας, μια συνομιλία που, όταν διασταυρώθηκε με στοιχεία στη συνομιλία, οδήγησε στο προφίλ του χρήστη στο LinkedIn.

Άλλες συζητήσεις κυμαίνονταν από απλές ερωτήσεις σχετικά με ανακαινίσεις μπάνιου και εξηγήσεις αστροφυσικής έως παράξενες υποθετικές σκέψεις, όπως το ψήσιμο ενός μεταλλικού πιρουνιού στον φούρνο μικροκυμάτων και η κλήση δαιμόνων μέσω συσκευών κουζίνας, με αποτέλεσμα η Τεχνητή Νοημοσύνη να συνθέσει έναν σατιρικό οδηγό με τίτλο «Πώς να χρησιμοποιήσετε έναν φούρνο μικροκυμάτων χωρίς να καλέσετε τον Σατανά:
Οδηγός για αρχάριους».
Παρόλο που το ChatGPT δεν δημοσιοποιεί τις συνομιλίες από προεπιλογή, αυτό το επεισόδιο υπογραμμίζει πώς η ψηφιακή κοινή χρήση μπορεί εύκολα να αποτύχει.
Οι κοινόχρηστες διευθύνσεις URL παρέμειναν τεχνικά ιδιωτικές μέχρι οι χρήστες να ενεργοποιήσουν την εναλλαγή «ανακαλύψιμο», αλλά πολλοί δεν προέβλεψαν ότι οι μηχανές αναζήτησης θα τις αντιμετώπιζαν ως δημόσια ευρετηρίαση περιεχομένου και θα τις εμφάνιζαν όπως οποιαδήποτε άλλη ιστοσελίδα.
Η OpenAI αργότερα αναγνώρισε το πρόβλημα, χαρακτηρίζοντας τη λειτουργία μια βραχύβια δοκιμή.

«Οι συνομιλίες του ChatGPT δεν είναι δημόσιες εκτός αν επιλέξετε να τις κοινοποιήσετε», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της OpenAI στο TechCrunch.
«Δοκιμάζουμε τρόπους για να διευκολύνουμε την κοινοποίηση χρήσιμων συνομιλιών, διατηρώντας παράλληλα τον έλεγχο των χρηστών, και πρόσφατα τερματίσαμε ένα πείραμα για να εμφανίζονται οι συνομιλίες στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης εάν έχετε επιλέξει ρητά κατά την κοινοποίηση».
Ανέφεραν ότι η λειτουργία «εισήγαγε πάρα πολλές ευκαιρίες για τους ανθρώπους να κοινοποιούν κατά λάθος πράγματα που δεν σκόπευαν».

Η κατάσταση αντικατοπτρίζει τα λάθη που έχουν κάνει άλλοι τεχνολογικοί κολοσσοί όσον αφορά την προστασία της ιδιωτικής ζωής στο παρελθόν.
Η Google, για παράδειγμα, επιτρέπει τη δημόσια δημιουργία ευρετηρίου εγγράφων στο Google Drive μόνο όταν ένας χρήστης ορίσει ενεργά ένα αρχείο σε «οποιοσδήποτε έχει τον σύνδεσμο μπορεί να το δει» και ο σύνδεσμος εμφανίζεται σε έναν δημόσιο ιστότοπο.

Αλλά όπως έχει δείξει η ιστορία, πολλοί χρήστες δεν κατανοούν πλήρως τις επιπτώσεις τέτοιων ρυθμίσεων στο κοινό μέχρι να είναι πολύ αργά.
Ενώ οι προθέσεις του OpenAI μπορεί να είχαν τις ρίζες τους στην ενίσχυση της συνεργασίας και της διαφάνειας, το λάθος βήμα καταδεικνύει πώς ακόμη και οι λειτουργίες opt-in μπορούν να δημιουργήσουν κινδύνους για την ιδιωτικότητα, ειδικά όταν πρόκειται για την ανακάλυψη.
Ένας εκπρόσωπος της Google, όταν ρωτήθηκε σχετικά με αυτήν την ευρετηρίαση, ξεκαθάρισε τον ρόλο της εταιρείας:
«Ούτε η Google ούτε καμία άλλη μηχανή αναζήτησης ελέγχει ποιες σελίδες δημοσιοποιούνται στον ιστό.
Οι εκδότες αυτών των σελίδων έχουν τον πλήρη έλεγχο του εάν καταχωρούνται από τις μηχανές αναζήτησης».

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response