Η Τουρκία θα συνεχίσει να προμηθεύεται φυσικό αέριο από τη Ρωσία, ήταν το μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Ενέργειας της χώρας, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, ερωτηθείς σε τηλεοπτική συνέντευξη σχετικά με τη συμφωνία με τις ΗΠΑ για αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.
Οι δηλώσεις του έρχονται στη σκιά της προτροπής του Αμερικανού προέδρου Ντόνλαντ Τραμπ προς τον Τούρκο ομόλογό του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να σταματήσει η Άγκυρα να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο.
Για τις σχέσεις της Τουρκίας με τη Ρωσία υπενθύμισε ότι ο πρόεδρος Ερντογάν είχε πρόσφατα συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν στη Σαγκάη. «Κατά τη συνάντηση αυτή συζητήθηκε και το θέμα του φυσικού αερίου. Η συνάντηση ήταν πολύ φιλική και εποικοδομητική».
Όσον αφορά το πετρέλαιο, ο υπουργός Ενέργειας διευκρίνισε ότι οι εισαγωγές δεν γίνονται από κάποια δημόσια εταιρεία, όπως η BOTAS στο φυσικό αέριο, αλλά από ιδιωτικές εταιρείες και τα διυλιστήρια και η κυβέρνηση δεν μπορεί να υποδείξει στις ιδιωτικές επιχειρήσεις την εμπορική τους πολιτική και από πού θα προμηθευτούν πετρέλαιο, δηλαδή αν ο προμηθευτής θα είναι η Ρωσία.
Γιατί όμως αρνήθηκε μεγαλοπρεπέστατα ο Ερντογάν το αίτημα του Τραμπ;
Οι Τούρκοι ενεργώντας ως μεσάζοντες ουσιαστικά, κατακλύζουν την αγορά της Ανατολικής Ευρώπης με ρωσικό πετρέλαιο αποκομίζοντας μεγάλα ποσά, αναφέρει το energyworld.ro.
Μεγάλες ποσότητες τουρκικού ντίζελ από ρωσικό αργό κατακλύζουν την αγορά της Ανατολικής Ευρώπης, ιδιαίτερα τη Ρουμανία.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025, η Ρουμανία εισήγαγε 934.000 τόνους ντίζελ, με 477.000 τόνους (πάνω από το ήμισυ) από την Τουρκία, αξίας €296 εκατ.
Η Τουρκία, δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού μετά την Ινδία, παρακάμπτει το εμπάργκο της ΕΕ (με εξαιρέσεις όπως Ουγγαρία και Σλοβακία) διυλίζοντας φθηνό ρωσικό πετρέλαιο και εξάγοντας καύσιμα.
Αυτό δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό και απειλεί τις εξαγωγές καυσίμων της Ρουμανίας προς την Ουκρανία μέσω του λιμανιού της Κωνστάντζας, που αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων (47% του όγκου φορτίου το 2025).
Η Ουκρανία ενδέχεται να σταματήσει τις αγορές από την Κωνστάντζα λόγω υποψιών για ρωσική προέλευση του ντίζελ, ιδιαίτερα μετά από μεγάλες εισαγωγές ινδικών καυσίμων τον Σεπτέμβριο.
Από τον Οκτώβριο, οι ουκρανικές αρχές ενισχύουν τους ελέγχους στις παραδόσεις, με πιθανή παράταση αν συνεχιστούν «ύποπτες» αποστολές, συμπεριλαμβανομένων από την Τουρκία.
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» της Ρωσίας βρίσκεται στη «μέγγενη» των κυρώσεων της Δύσης, δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις μετέφεραν τον Ιούλιο το 36% των συνολικών αποστολών ρωσικού πετρελαίου.
Με λίγα και απλά λόγια, το ρωσικό πετρέλαιο μεταφέρεται και με ελληνικά πλοία, αλλά οποιαδήποτε πώληση του, ειδικά στην Ευρώπη, θα έβρισκε απέναντι της ένα βουνό οικονομικών κυρώσεων για Έλληνες εφοπλιστές και ελληνικό κράτος.
Οι Τούρκοι όμως πουλάνε ότι θέλουν, όπου θέλουν, όσο θέλουν και δεν τους ενοχλεί κανένας.