Ιράν και Τουρκία προχωρούν στη δημιουργία μιας νέας, στρατηγικής σιδηροδρομικής σύνδεσης, η οποία φιλοδοξεί να αποτελέσει μια σημαντική πύλη εμπορίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Το έργο, εκτιμώμενου κόστους περίπου 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός τριών έως τεσσάρων ετών, σύμφωνα με ανακοινώσεις των ιρανικών Αρχών.
Τη συμφωνία για την έναρξη των εργασιών κατασκευής της κοινής σιδηροδρομικής γραμμής επιβεβαίωσε την Κυριακή 30/11 ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αράγκτσι (Abbas Araghchi).
Μεταμόρφωση του Νότιου Δρόμου του Μεταξιού
Η σχεδιαζόμενη διαδρομή, γνωστή στο Ιράν ως σιδηροδρομική γραμμή διέλευσης Μαράντ-Τσεσμέ Σοράγια (Marand-Cheshmeh Soraya), θα καλύπτει περίπου 200 χιλιόμετρα, με κατεύθυνση την τουρκική συνοριακή περιοχή του Αραλίκ (Aralık).
Η Ιρανή υπουργός Μεταφορών, Φαρζανέχ Σαντέγκ (Farzaneh Sadegh), είχε δηλώσει νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι η σιδηροδρομική γραμμή θα μετατρέψει το νότιο τμήμα του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού σε έναν «πλήρως σιδηροδρομικό διάδρομο, διασφαλίζοντας τη συνέχεια του δικτύου μεταξύ Κίνας και Ευρώπης».
Σύμφωνα με την ίδια, το έργο θα εξασφαλίσει επίσης «γρήγορη και φθηνή μεταφορά όλων των ειδών φορτίου με ελάχιστες στάσεις».
Άρση εμποδίων και ελπίδες
Σε κοινή συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 29/11 με τον Τούρκο ομόλογό του, Χακάν Φιντάν (Hakan Fidan), ο κ. Αράγκτσι σημείωσε ότι «δόθηκε έμφαση στην ανάγκη άρσης των φραγμών στο εμπόριο και τις επενδύσεις μεταξύ των δύο χωρών».
«Οι δύο χώρες τόνισαν επίσης τη σημασία της σιδηροδρομικής σύνδεσης… στην περιοχή και εξέφρασαν την ελπίδα ότι η κατασκευή αυτής της γραμμής μπορεί να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν», πρόσθεσε ο Ιρανός ΥΠΕΞ.
Η κίνηση αυτή εντάσσεται στις προσπάθειες του Ιράν να ενισχύσει τις υποδομές και το εμπόριο με τις γειτονικές χώρες, σε μια προσπάθεια αναζωογόνησης της οικονομίας του, η οποία έχει επιβαρυνθεί από δεκαετίες διεθνών κυρώσεων.
Υπενθύμιση: Ο αρχαίος Δρόμος του Μεταξιού ήταν ένα εκτεταμένο δίκτυο εμπορικών οδών που για αιώνες συνέδεε την Ανατολική Ασία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Το 2013, η Κίνα ανακοίνωσε την κατασκευή της «Πρωτοβουλίας Ζώνης και Δρόμου», γνωστής και ως «Νέος Δρόμος του Μεταξιού», ενός φιλόδοξου έργου που αποσκοπεί στην ανάπτυξη θαλάσσιων, οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών για την τόνωση του παγκόσμιου εμπορίου.






