Η Σουηδία κατηγορεί τη Ρωσία για την αύξηση των περιστατικών παρεμβολής σημάτων GPS στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια της αεροπορίας στην περιοχή.
Σύμφωνα με την Σουηδική Υπηρεσία Μεταφορών (STA), τα περιστατικά διαταραχής των GPS σημάτων έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια και πλέον έχουν καταστεί σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Στην αναφορά της STA αναφέρεται πως το 2025 έχουν καταγραφεί 733 περιστατικά, σε σύγκριση με 55 για ολόκληρο το 2023.
Η υπηρεσία υποστηρίζει ότι η πηγή της παρεμβολής εντοπίζεται στη ρωσική επικράτεια, ενώ οι παρεμβολές επηρεάζουν και τη ναυσιπλοΐα στην περιοχή. Αξιοσημείωτο είναι ότι και άλλες ευρωπαϊκές χώρες κατηγορούν τη Ρωσία για την εν λόγω διαταραχή, αν και η Μόσχα το έχει αρνηθεί κατηγορηματικά.
Η αναφορά αυτή από τη Σουηδία έρχεται λίγες ημέρες μετά το περιστατικό με το αεροπλάνο της προεδρεύουσας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, το οποίο υπέστη παρεμβολές. Οι πιλότοι του αεροσκάφους αναγκάστηκαν να προσγειώσουν το αεροπλάνο χρησιμοποιώντας χάρτες, αλλά τελικά προσγειώθηκαν με ασφάλεια.
Ο Αντρέας Χολμγκρεν, επικεφαλής της υπηρεσίας αεροπορίας της STA, δήλωσε ότι το πρόβλημα είναι «σοβαρό» και θέτει «κίνδυνο ασφαλείας για την πολιτική αεροπορία». Σύμφωνα με τον ίδιο, τα περιστατικά παρεμβολής έχουν επεκταθεί γεωγραφικά και σε έκταση, με περιοχές που μέχρι τώρα περιορίζονταν στην ανατολική Σουηδία να περιλαμβάνουν πλέον και τη χερσαία και θαλάσσια περιοχή της χώρας.
Η κατάσταση έχει προκαλέσει ανησυχία σε όλες τις χώρες της Βαλτικής, οι οποίες ήδη από τον Ιούνιο είχαν φέρει το θέμα στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ζητώντας από τη Ρωσία να σταματήσει τις παρεμβολές. Η έκθεση του ICAO εξέφρασε «μεγάλη ανησυχία» και απαιτούσε από τη Ρωσία να σεβαστεί τις διεθνείς υποχρεώσεις της και να σταματήσει άμεσα τις διαταραχές.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ενώ οι κυβερνήσεις της Ευρώπης κατηγορούν τη Ρωσία για τις παρεμβολές αυτές, η Μόσχα συνεχίζει να αρνείται τις κατηγορίες. Εκπρόσωπος του Κρεμλίνου δήλωσε ότι οι πληροφορίες για τις παρεμβολές είναι «λανθασμένες».
Παρόλο που τα αεροπλάνα μπορούν να χρησιμοποιούν άλλες μεθόδους πλοήγησης εκτός από το GPS, η παρεμβολή στη διάρκεια της πτήσης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ατυχημάτων, είτε λόγω σύγκρουσης με άλλα αεροπλάνα είτε λόγω της πιθανότητας να οδηγήσει σε πρόσκρουση σε έδαφος ή νερό.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου υποβαθμίζει τη σημασία των παρεμβολών GPS, αναφέροντας ότι τα συστήματα πλοήγησης των αεροσκαφών δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από το GPS, και ότι οι παρεμβολές συνήθως συμβαίνουν κοντά σε ζώνες σύγκρουσης ως παρενέργεια στρατιωτικών επιχειρήσεων, παρά ως σκόπιμη ενέργεια.