Σουηδία: Δικαστήριο αθώωσε ακτιβίστριες που βανδάλισαν έργο τέχνης στο όνομα της “κλιματικής κρίσης”

Κοινοποίηση:
claude-monet561

Σκηνικό που θα ζήλευε και η πιο σουρεαλιστική σάτιρα εκτυλίχθηκε στη Σουηδία, όπου δικαστήριο αποφάσισε να αθωώσει έξι ακτιβίστριες οι οποίες είχαν πετάξει κόκκινη μπογιά πάνω στη βιτρίνα που προστάτευε πίνακα του Κλοντ Μονέ. Παρά το γεγονός ότι η πράξη τους συνιστούσε ξεκάθαρη επίθεση σε έκθεμα εθνικού μουσείου, οι δικαστές έκριναν ότι… δεν υπήρξε πρόθεση καταστροφής.

Το περιστατικό συνέβη τον Ιούνιο του 2023, όταν δύο νεαρές γυναίκες της ομάδας Återställ Våtmarker άπλωσαν μπογιά πάνω στη γυάλινη προστασία του έργου «Ο κήπος του καλλιτέχνη στο Ζιβερνί», φωνάζοντας συνθήματα περί «επείγουσας κλιματικής κατάστασης» και «απειλής για την υγεία τους». Το μουσείο είχε τότε διαβεβαιώσει ότι ο πίνακας δεν έπαθε ζημιά, αφού η μπογιά αφαιρέθηκε εύκολα, όμως το πλαίσιο είχε δεχτεί ίχνη.

Παρόλα αυτά, το δικαστήριο της Στοκχόλμης έκρινε πως οι κατηγορούμενες επέλεξαν συνειδητά έναν πίνακα με προστατευτική βιτρίνα και χρησιμοποίησαν υλικό που δεν προκαλεί μόνιμη φθορά, άρα δεν υπήρχε «πρόθεση βανδαλισμού». Με αυτό το σκεπτικό, οι έξι γυναίκες αθωώθηκαν πλήρως και δεν υποχρεώθηκαν να πληρώσουν ούτε ευρώ σε αποζημίωση.

»

Χρειάζεται να αλλάξει ο νόμος ή χρειάζονται μια συζήτηση καθοδήγησης μεταξύ δικαστών και ενόρκων;

Αν οι ένορκοι προέρχονταν από κόμμα που υποστηρίζει ακτιβιστές για τους υγροτόπους, θα μπορούσαν να θεωρηθούν αποκλεισμένοι;» σχολίασε ένας χρήστης.

Η απόφαση αφήνει ανοιχτό ένα αμφιλεγόμενο ερώτημα: από τη στιγμή που η «ορθή πρόθεση» βαπτίζεται πλέον ελαφρυντικό, πόσο ακόμη θα αντέχουν τα μουσεία επιθέσεις στο όνομα οποιασδήποτε μορφής ακτιβισμού; Γιατί αν το μήνυμα που περνά είναι ότι ο βανδαλισμός συγχωρείται όταν συνοδεύεται από «καλό σκοπό», τότε η τέχνη κινδυνεύει να μετατραπεί σε πεδίο επιδείξεων χωρίς καμία συνέπεια.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response