Σε κρίση… μπύρας η Γερμανία – Γυρίζουν την πλάτη οι νέοι

Κοινοποίηση:
9340f9f18f18aff48eec2c169cd96321_XL

Τα τελευταία 25 χρόνια, η κατανάλωση μπύρας στη Γερμανία έχει μειωθεί κατά σχεδόν το ένα τρίτο.
Στη δεκαετία του 2000, ο μέσος Γερμανός κατανάλωνε περίπου 126 λίτρα μπύρας ετησίως, ενώ σήμερα το ποσό έχει πέσει στα 88 λίτρα.
Η κύρια αιτία αυτής της τάσης είναι η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών της νεολαίας. Η γενιά Z, που γεννήθηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τα 2010, όλο και λιγότερο βλέπει την μπύρα ως μέρος της καθημερινής της ψυχαγωγίας, σύμφωνα με το Handelsblatt.

Για πολλούς νέους Γερμανούς, αυτό το ποτό έχει πάψει να είναι πολιτιστικό σύμβολο και έχει γίνει μάλλον σπάνιο έδεσμα, συχνά σε μη αλκοολούχα εκδοχή.

Η αυξανόμενη δημοτικότητα του υγιεινού τρόπου ζωής, των αθλητικών δραστηριοτήτων και η προσοχή στους κινδύνους που σχετίζονται με το αλκοόλ οδηγούν τη νεολαία σε μια σταθερή αποχή από την παραδοσιακή μπύρα.
Αυτή η πολιτιστική αλλαγή αντικατοπτρίζεται στην αγορά: στη Γερμανία υπάρχουν πλέον πάνω από 800 είδη μη αλκοολούχας μπύρας.

Λουκέτα

Ωστόσο, η επέκταση αυτού του τομέα δεν καλύπτει την γενική πτώση. Από το 2023 έως το 2024, 52 ζυθοποιίες στη Γερμανία έκλεισαν — η μεγαλύτερη μείωση του κλάδου τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Ιδιαίτερα πλήγμα δέχτηκαν οι μικρές οικογενειακές ζυθοποιίες, πολλές από τις οποίες έχουν πολυάριθμες γενιές ιστορίας.

Για παράδειγμα, η βαυαρική ζυθοποιία Lang-Bräu, που ιδρύθηκε πριν από περισσότερα από 170 χρόνια, αναγκάστηκε να κλείσει το καλοκαίρι του 2024.
Πέρα από τη μείωση της ζήτησης, σημαντικός παράγοντας πίεσης στους παραγωγούς είναι ο πληθωρισμός και η αύξηση των εξόδων, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες για μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του κλάδου, το πρώτο εξάμηνο του 2025 ο όγκος πωλήσεων μπύρας στη Γερμανία αναμένεται να πέσει για πρώτη φορά σε περισσότερα από 30 χρόνια κάτω από τα 3,9 δισεκατομμύρια λίτρα.
Για σύγκριση, το πρώτο εξάμηνο του 2020, ο ίδιος δείκτης βρισκόταν γύρω από τα 4,3 δισεκατομμύρια λίτρα.
Ωστόσο, ο τομέας των μπυρών με μη αλκοολούχα προσθήκες παρουσίασε αύξηση περίπου 8%, αν και το μερίδιο του στην αγορά παραμένει περιορισμένο — μόλις 5,6%.

Κρίση σε όλη την Ευρώπη

Αξιοσημείωτο είναι ότι η πτώση του ενδιαφέροντος για την μπύρα δεν αποτελεί μόνο γερμανικό φαινόμενο. Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Στην Τσεχία, η χώρα με την υψηλότερη κατανάλωση μπύρας ανά κάτοικο, η ζήτηση επίσης μειώνεται σταδιακά, με τη νεολαία να προτιμά κοκτέιλ, κρασιά ή μη αλκοολούχα ποτά.

Στη Μεγάλη Βρετανία, η μείωση της κατανάλωσης μπύρας συνδέεται όχι μόνο με την αλλαγή του τρόπου ζωής, αλλά και με τις αυξανόμενες τιμές στις παμπ και την ενίσχυση της φορολογικής πίεσης στα αλκοολούχα προϊόντα.
Στις σκανδιναβικές χώρες (όπως η Σουηδία και η Νορβηγία), η κατανάλωση μπύρας περιορίζεται αυστηρά από την κρατική πολιτική, κάτι που ενισχύει το ενδιαφέρον για μη αλκοολούχα και χαμηλών θερμίδων επιλογές.
Έτσι, η γερμανική αγορά μπύρας γίνεται μέρος της ευρωπαϊκής διαδικασίας μετασχηματισμού της αλκοολικής κουλτούρας.

Ωστόσο, η ιδιαιτερότητα της Γερμανίας είναι ότι η ζυθοποιία αποτελεί ιστορικά όχι μόνο βιομηχανία, αλλά και σημαντικό κομμάτι της εθνικής ταυτότητας και του πολιτιστικού κληροδοτήματος.

Για αυτόν τον λόγο, η μείωση της κατανάλωσης δεν θεωρείται μόνο οικονομική απειλή, αλλά και σύμβολο αλλαγών στην κοινωνία.
Αν αυτές οι τάσεις συνεχιστούν, η Γερμανία ενδέχεται να αντιμετωπίσει μια εκτεταμένη αναδιάρθρωση της βιομηχανίας ζυθοποιίας: κάποιες εταιρείες θα αναγκαστούν να κλείσουν, ενώ άλλες θα στραφούν σε νέα προϊόντα και η παραδοσιακή εικόνα της «μπυροπόσιης χώρας» θα παραχωρήσει τη θέση της σε μια νέα πραγματικότητα, με πιο ποικίλες και υγιεινές καταναλωτικές συνήθειες.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response