Πετρέλαιο-φωτιά: Οι ΗΠΑ σφίγγουν τη θηλιά στη Βενεζουέλα, αλλά η Κίνα… κολυμπά στο αργό

Κοινοποίηση:
kina-ipa-simaia-768x433

Μπορεί οι Ηνωμένες Πολιτείες να έδειξαν τα δόντια τους κατασχέτοντας δεξαμενόπλοιο ανοιχτά της Βενεζουέλας και να επέβαλαν νέες κυρώσεις στη ναυτιλία που συνεργάζεται με το Καράκας, όμως στην Κίνα το σοκ απορροφάται, τουλάχιστον προς το παρόν. Έμποροι και αναλυτές εκτιμούν ότι η κίνηση της Ουάσινγκτον δύσκολα θα προκαλέσει άμενο αναβρασμό στην κινεζική αγορά πετρελαίου.

Ο λόγος είναι απλός, μεγάλες ποσότητες βενεζουελάνικου αργού είχαν ήδη πάρει τον δρόμο για την Ασία πριν από την κατάσχεση, ενώ η κινεζική αγορά είναι γεμάτη αποθέματα και η ζήτηση παραμένει υποτονική. Παρά τη βουτιά στις εξαγωγές της Βενεζουέλας μετά τις τελευταίες κινήσεις των ΗΠΑ και τον φόβο νέων δεσμεύσεων πλοίων, τα φορτία που φορτώθηκαν τους προηγούμενους μήνες συνεχίζουν να φτάνουν.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, αποτελεί τον βασικό πελάτη του Καράκας, αν και το βενεζουελάνικο αργό αντιστοιχεί σε μόλις περίπου 4% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών. Παρ’ όλα αυτά, οι αφίξεις αναμένεται να αυξηθούν τον τρέχοντα και τον επόμενο μήνα, καθώς οι εκπτώσεις έχουν γίνει εξαιρετικά βαθιές και τα φορτία χρειάζονται έως και 60 ημέρες για να φτάσουν στους τελικούς αγοραστές.

Το αργό Merey, το βασικό εξαγώγιμο προϊόν της Βενεζουέλας, κινείται σε επίπεδα-ρεκόρ. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι τον Δεκέμβριο οι αφίξεις στην Κίνα ξεπερνούν τις 600.000 βαρέλια ημερησίως, με ορισμένες προβλέψεις να μιλούν για ιστορικό υψηλό. Ωστόσο, σημαντικό μέρος αυτών των ποσοτήτων παραμένει «ορφανό», χωρίς τελικό αγοραστή, προσθέτοντας πίεση στις τιμές.

Την εικόνα βαραίνει ακόμη περισσότερο το γεγονός ότι η Ασία έχει πλημμυρίσει από πετρέλαιο και άλλων χωρών που βρίσκονται υπό κυρώσεις, όπως η Ρωσία και το Ιράν. Τα πλωτά αποθέματα στην περιοχή έχουν εκτοξευθεί, εντείνοντας τις εκπτώσεις και μειώνοντας τον άμεσο αντίκτυπο των αμερικανικών κινήσεων.

Οι βασικοί αγοραστές του Merey στην Κίνα είναι οι ανεξάρτητοι μικροί διυλιστές, τα λεγόμενα «teapot refineries». Για αυτούς, η απώλεια βενεζουελάνικων φορτίων δεν είναι αμελητέα, καθώς οι εναλλακτικές λύσεις είναι ακριβότερες και όχι πάντα διαθέσιμες. Κάποιοι ήδη στρέφονται σε μικρές ποσότητες καναδικού αργού για να καλύψουν τον γεωπολιτικό κίνδυνο.

Η πραγματική επίδραση της κατάσχεσης και τυχόν νέων κυρώσεων, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεν θα φανεί άμεσα. Το πιθανότερο είναι να αποτυπωθεί από τις αρχές του 2026, όταν θα στερέψει το κύμα φορτίων που είχαν φύγει προληπτικά από τη Βενεζουέλα. Μέχρι τότε, το Πεκίνο δείχνει να έχει «μαξιλάρι», έστω και προσωρινό, απέναντι στις πιέσεις της Ουάσινγκτον.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response