Νέο φιάσκο – Καμικάζι από… λάθος ένα F-35 στην Ιαπωνία – Λίγο έλειψε να πέσει μόνο του και να γίνει παρανάλωμα του πυρός

Κοινοποίηση:
ae42e8260c8bb4e434b8ffeacce7cd17_XL

Ένα βρετανικό F-35B πραγματοποίησε έκτακτη προσγείωση στην Ιαπωνία, αναφέρει το αμερικανικό στρατιωτικό περιοδικό Military Watch Magazine (MWM).

Οι συγγραφείς επισημαίνουν πως μια σειρά από τέτοια περιστατικά υπονομεύει τη φήμη του αεροσκάφους και τις προοπτικές εξαγωγής του, σε νέο άρθρο τους, το οποίο αναδημοσιεύεται σε μια σειρά διεθνών ΜΜΕ.

Ένα μαχητικό F-35B της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Βρετανίας πραγματοποίησε έκτακτη προσγείωση στο αεροδρόμιο Kagoshima στη νότια Ιαπωνία στις 9 Αυγούστου.
Το Υπουργείο Άμυνας της Ιαπωνίας επιβεβαίωσε πως το αεροσκάφος αναγκάστηκε να προσγειωθεί λόγω «βλάβης» και ότι επιχειρούσε από το προβληματικό βρετανικό αεροπλανοφόρο HMS Prince of Wales.

Το F-35 κόλλησε… στην Ινδία για 39 ημέρες

Το περιστατικό συνέβη λίγες ημέρες μετά την αναγκαστική προσγείωση ενός βρετανικού F-35B στο αεροδρόμιο Thiruvananthapuram στη νότια Ινδία στις 14 Ιουνίου.
Το αεροσκάφος παρέμεινε καθηλωμένο για 39 ημέρες , καθώς όλες οι προσπάθειες αποκατάστασης της αεροπορικής του καταλληλότητας απέτυχαν.

Και τα δύο περιστατικά προκάλεσαν σημαντική αρνητική δημοσιότητα για το F-35, το οποίο έχει επικριθεί για τη χαμηλή αξιοπιστία του και την περιορισμένη ετοιμότητά του για πάνω από μια δεκαετία.
Η παρατεταμένη ακινησία του αεροσκάφους στην Ινδία προκάλεσε χλεύη από χρήστες του διαδικτύου και τοπικά μέσα ενημέρωσης και θεωρήθηκε ως περαιτέρω πλήγμα στη δημοτικότητα του μαχητικού, την ώρα που οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν εντείνει τις προσπάθειες προώθησής του στη χώρα.

To Νέο Δελχί απέρριψε με πάταγο την προμήθεια F-35

Στα τέλη Ιουλίου, αναφέρθηκε ότι η ινδική κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους Αμερικανούς αξιωματούχους για την έλλειψη ενδιαφέροντος της να προμηθευτεί το μαχητικό F-35.
Ακολουθώντας την επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ Ουάσιγκτον και Νέου Δελχί, το Υπουργείο Άμυνας της Ινδίας ακύρωσε τα σχέδια για την αγορά αμερικανικών αεροσκαφών ανθυποβρυχιακού πολέμου P-8I.
Παραμένει ασαφές αν τα προβληματικά αεροσκάφη F-35 του βρετανικού στρατού θα θεωρηθούν ως αποτέλεσμα επιχειρησιακών ελλείψεων ή ως αντανάκλαση ελλείψεων του ίδιου του αεροσκάφους.

Σοβαρά ερωτήματα έχουν προκύψει σχετικά με το επίπεδο εκπαίδευσης των βρετανών πιλότων και του προσωπικού συντήρησης στο χειρισμό του F-35, ιδιαίτερα μετά την συντριβή ενός από τα αεροσκάφη στην Μεσόγειο τον Νοέμβριο του 2021.
Η αμφιβολία για την αξιοπιστία του F-35 μπορεί να πλήξει τις μελλοντικές του προοπτικές εξαγωγών, και στην Ιαπωνία, όπου, σύμφωνα με αναφορές, εξετάζονται νέες παραγγελίες.
Σε αντίθεση με την Ινδία, η οποία παραμένει γεωπολιτικά ουδέτερη, η Ιαπωνία, η οποία βρίσκεται στη σφαίρα επιρροής της Δύσης, δεν εξετάζει την αγορά εναλλακτικών, μη δυτικών μαχητικών αεροσκαφών.

Κι όμως… η Ιαπωνία επιμένει

Παράλληλα, συναγερμός έχει σημάνει στην Κίνα στον απόηχο του εξοπλισμού της προαιώνιας γεωπολιτικής αντιπάλου Ιαπωνίας από τις ΗΠΑ με τα μαχητικά αεροσκάφη F-35, μία κίνηση που το Πεκίνο θεωρεί εξόχως απειλητική για τα εθνικά του συμφέροντα.

Ειδικότερα, η Ιαπωνική Αεροπορία Αυτοάμυνας παρέλαβε το πρώτο της αεροσκάφος F-35B, το οποίο έφτασε στη βάση Nyutabaru μετά από σημαντικές καθυστερήσεις.
Τρία αεροσκάφη παραδόθηκαν στην υπηρεσία και θα λειτουργούν από μια προσωρινή ομάδα μάχης που μόλις έχει συσταθεί στη συγκεκριμένη βάση.

Τα πρώτα τρία F-35B θα χρησιμοποιηθούν για εκπαίδευση πιλότων και προετοιμασία συντήρησης μέχρι να επεκταθεί περαιτέρω ο στόλος.

Στη βάση αναμένονται δύο πλήρεις ομάδες, με την πρώτη να είναι η 305η Τακτική Μοίρα Μαχητικών, η οποία θα κάνει τη μετάβαση στο F-35B από το F-15C/D, ενώ η δεύτερη θα είναι μια νέα, ολοκληρωμένη μονάδα.
Η Ιαπωνία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ξένος πελάτης για το F-35B μετά το Ηνωμένο Βασίλειο, με 42 αεροσκάφη σε παραγγελία.

Το F-35B διαφέρει από το F-35A που είχε προμηθευτεί η Ιαπωνία λόγω των μοναδικών ικανοτήτων σύντομης απογείωσης και κάθετης προσγείωσης (STOVL), οι οποίες επιτρέπουν στο αεροσκάφος να επιχειρεί από μικρούς ή αυτοσχέδιους διαδρόμους, συμπεριλαμβανομένων αυτών στα αμφισβητούμενα νησιά στην Ανατολική Κίνα, όπου η Κίνα διατηρεί σημαντική στρατιωτική παρουσία.

Μία ελαφρύτερη εκδοχή του F-35, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της Ιαπωνίας

Οι δυνατότητες STOVL του F-35B προσφέρουν μεγάλη ευχέρεια στην ανάπτυξή του και επιτρέπουν τη φιλοξενία του σε μικρότερα αεροπλανοφόρα που δεν διαθέτουν σύστημα προσγείωσης, όπως τα πλοία κλάσης Izumo της Ιαπωνικής Ναυτικής Αυτοάμυνας.
Ωστόσο, αυτή η ικανότητα έχει σημαντικό κόστος, καθώς το αεροσκάφος είναι περίπου 50% ακριβότερο από το F-35A και οι δυνατότητές του είναι σημαντικά περιορισμένες.

Το F-35B διαθέτει μικρότερα διαμερίσματα όπλων, περιορίζοντάς το στη μεταφορά μικρότερων βομβών ή 33% λιγότερο αεροπορικών όπλων αέρος-αέρος, ενώ δεν είναι συμβατό με πολλούς από τους πυραύλους που σχεδιάστηκαν για το F-35A.
Το αεροσκάφος είναι επίσης λιγότερο ευέλικτο, με την πιο αδύναμη απόδοση πτήσης από οποιαδήποτε κλάση μαχητικού του 21ου αιώνα και λόγω ενός σχεδιαστικού ελαττώματος δεν μπορεί να πετάξει υπερηχητικά χωρίς να κινδυνεύει από ζημιά.
Επίσης, η ικανότητα μεταφοράς καυσίμου του F-35B είναι σημαντικά χαμηλότερη, με αποτέλεσμα η επιχειρησιακή του ακτίνα να είναι πάνω από το ένα τρίτο μικρότερη.
Οι δείκτες διαθεσιμότητας είναι επίσης δύσκολο να παραμείνουν υψηλοί, ακόμα και σε σύγκριση με άλλες παραλλαγές του F-35, ενώ τα κόστη συντήρησης και οι ανάγκες σε συντήρηση είναι πολύ υψηλότερα λόγω της πολυπλοκότητας των συστημάτων STOVL του.

Ενισχύονται με δύναμη πυρός τα ιαπωνικά αεροπλανοφόρα

Το F-35B αναμένεται να χρησιμοποιείται από κοινού από την Ιαπωνική Αεροπορία Αυτοάμυνας και την Ιαπωνική Ναυτική Αυτοάμυνα, όπως ακριβώς και από τη Βασιλική Αεροπορία και το Βασιλικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα μαχητικά προορίζονται να αναπτύσσονται από δύο αεροπλανοφόρα κλάσης Izumo των 27.000 τόνων, τα οποία κατασκευάστηκαν ειδικά για αυτά, καθώς και από προκεχωρημένες αεροπορικές βάσεις.

Η πρώτη προσγείωση σε ένα από τα αεροπλανοφόρα πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2024, αν και χρησιμοποιήθηκε το F-35B των Αμερικανών Πεζοναυτών, καθώς τα ιαπωνικά αεροσκάφη δεν είχαν παραδοθεί ακόμα.
Η ευχέρεια που παρέχουν οι δυνατότητες STOVL του F-35B είναι πολύτιμη λόγω του περιορισμένου αριθμού αεροδρομίων σε στρατηγικές θέσεις, αλλά και λόγω της υψηλής πιθανότητας καταστροφής των αεροδρομίων στις πρώτες φάσεις μιας μεγάλης σύγκρουσης.

Παρά τις προηγμένες ικανότητες stealth πτήσηεων και αεροηλεκτρονικών συστημάτων, η δυνατότητα του F-35B να αντεπεξέλθει σε υψηλής έντασης μάχες στον Ειρηνικό παραμένει αμφίβολη, καθώς ακόμα και τα πολύ πιο ικανά F-35A δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα εξίσου προηγμένα αλλά πολύ βαρύτερα κινεζικά μαχητικά J-20 πέμπτης γενιάς.

Η Κίνα αναμένεται να αρχίσει να εισάγει μαχητικά έκτης γενιάς στην υπηρεσία από το 2030, αφήνοντας ακόμα πιο ικανές παραλλαγές του F-35 σε σοβαρή μειονεξία
Αυτό θεωρείται σημαντικός παράγοντας τόσο στην πτώση της αξίας μετοχών του κατασκευαστή του F-35, Lockheed Martin, όσο και στις βαθιές περικοπές που έκανε η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία στις παραγγελίες F-35.
Εξάλλου, τα κινεζικά μαχητικά έκτης γενιάς αναμένονται να είναι επιχειρησιακά πριν προλάβουν να παραδοθούν όλα τα F-35 που έχει παραγγείλει η Ιαπωνία από τις ΗΠΑ.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response