Νέα στρατηγική της ΕΕ για Ευρωπαϊκά πτυχία με σεβασμό στην τοπική αυτονομία

Κοινοποίηση:
european commission epitropi evropaiki

Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από γεωπολιτικές προκλήσεις, η Ευρώπη αναδεικνύεται ως ο πιο ελκυστικός προορισμός για σπουδές και έρευνα. Αυτό τόνισε ο Πολωνός Υφυπουργός Επιστημών και Ανώτατης Εκπαίδευσης, Αντρέι Στσεπτύσκι, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Συμβουλίου των Υπουργών Παιδείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Η συνάντηση αυτή πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 12 Μαΐου και περιλάμβανε τη συμμετοχή της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη.

Ο κ. Στσεπτύσκι παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο για την καθιέρωση ενός κοινού ευρωπαϊκού πτυχίου, το οποίο αποτυπώνεται στη σχετική σύσταση και στο ψήφισμα που εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Αυτή η πρωτοβουλία στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών στον τομέα της εκπαίδευσης και της έρευνας, προσφέροντας στους φοιτητές την ευκαιρία να αποκτήσουν πτυχία που θα είναι αναγνωρίσιμα σε όλη την ήπειρο.

Τα έγγραφα αυτά, τα οποία ο ίδιος χαρακτήρισε ως «ευρωπαϊκό όραμα για την πρόοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», αποτελούν το θεμέλιο για την καθιέρωση μιας κοινής ευρωπαϊκής σήμανσης πτυχίου και προσδιορίζουν τα επόμενα βήματα για την πιθανή υιοθέτησή της. Η εφαρμογή της πρωτοβουλίας αυτής θα σεβαστεί την αυτονομία των εθνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και τις ιδιαίτερες παραδόσεις κάθε χώρας.

Το ψήφισμα λειτουργεί ως «οδικός χάρτης» με ορίζοντα το 2029 και περιγράφει αναλυτικά τις τρεις φάσεις που θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως τότε. Παράλληλα, η σύσταση του Συμβουλίου για ένα ευρωπαϊκό σύστημα διασφάλισης και αναγνώρισης της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθορίζει τα κριτήρια με βάση τα οποία θα απονέμεται η ευρωπαϊκή σήμανση πτυχίου. Επιπλέον, το νέο αυτό πλαίσιο θα διευκολύνει την αυτόματη και αμοιβαία αναγνώριση προσόντων μεταξύ των κρατών μελών.

Η Αντιπρόεδρος της Κομισιόν για την Απασχόληση και τα Κοινωνικά Δικαιώματα, Ροξάνα Μινζάτου, χαρακτήρισε τη μέρα αυτή ως «ορόσημο», τονίζοντας ότι η έγκριση του πλαισίου ήρθε μετά από μια «δύσκολη συζήτηση».

 

Η σύσταση του Συμβουλίου για την ευρωπαϊκή διασφάλιση και αναγνώριση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση βασίζεται στη δημιουργία διαφανών και αξιόπιστων συστημάτων αξιολόγησης και διασφάλισης ποιότητας, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τόσο τις εθνικές ιδιαιτερότητες όσο και τις ευρωπαϊκές και διεθνείς απαιτήσεις. Η αρχική σχετική σύσταση είναι η 98/561/ΕΚ, ενώ μεταγενέστερες πρωτοβουλίες ενσωματώνουν τα πρότυπα και τις κατευθυντήριες γραμμές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (Bologna Process, ESG).

 

Για την απονομή της ευρωπαϊκής σήμανσης πτυχίου τίθενται ως κριτήρια:

– η ύπαρξη εσωτερικών συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στα ιδρύματα, τα οποία να είναι συμβατά με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και κατευθυντήριες γραμμές (ESG),

– η δυνατότητα επιλογής από τα ιδρύματα του οργανισμού διασφάλισης ποιότητας ή διαπίστευσης, ο οποίος πρέπει να είναι εγγεγραμμένος στο Ευρωπαϊκό Μητρώο Οργανισμών Διασφάλισης Ποιότητας (EQAR), εφόσον αυτό επιτρέπεται από την εθνική νομοθεσία,

– η τακτική αξιολόγηση και πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών και των εσωτερικών συστημάτων διασφάλισης ποιότητας, με δημοσιοποίηση των κριτηρίων και των αποτελεσμάτων,

– η διασφάλιση ότι τα προγράμματα σπουδών ανταποκρίνονται σε κοινά ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, προάγοντας τη διακρατική συνεργασία, την καινοτομία, την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση, καθώς και την κοινωνική ένταξη, και

– η ενίσχυση της διαφάνειας και της αναγνώρισης των προσόντων μεταξύ των κρατών μελών, ώστε να διευκολύνεται η κινητικότητα φοιτητών και αποφοίτων.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response