Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης 31/7 την επίτευξη μιας «πλήρους και ολοκληρωμένης εμπορικής συμφωνίας» με τη Νότια Κορέα. Η συμφωνία προβλέπει επενδύσεις ύψους 350 δισ. δολαρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες και περιορίζει σημαντικά τα προνόμια των κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην αμερικανική αγορά.
Η Σεούλ εξασφάλισε, ωστόσο, μια κρίσιμη εξαίρεση: δεν υποχρεούται να αυξήσει τις εισαγωγές αμερικανικού ρυζιού ή βοδινού κρέατος, θέμα που είχε προκαλέσει έντονες διαφωνίες στις προηγούμενες διαπραγματεύσεις.
Αντί αυτού, η Νότια Κορέα αποδέχθηκε δασμό 15% για τα προϊόντα της που εισάγονται στις ΗΠΑ – ποσοστό χαμηλότερο από το 25% που θα ίσχυε αν δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία έως την 1η Αυγούστου.
Παράλληλα, ο Trump ανακοίνωσε ότι θα συναντηθεί εντός δύο εβδομάδων με τον νέο Πρόεδρο της Νότιας Κορέας, Lee Jae-myung, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα τον Ιούνιο, μετά τη νίκη του στις ειδικές εκλογές που προκηρύχθηκαν έπειτα από την καθαίρεση του πρώην Προέδρου Yoon Suk-yeol.
Το πρόγραμμα MASGA και η στρατηγική στροφή στη ναυπηγική
Κεντρικό στοιχείο της συμφωνίας αποτελεί το πρόγραμμα MASGA (Make American Shipbuilding Great Again), μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την αναβίωση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Σύμφωνα με το σχέδιο, η Νότια Κορέα θα επενδύσει περίπου 150 δισ. δολάρια σε αμερικανικά ναυπηγεία, συμβάλλοντας τόσο στην κατασκευή όσο και στην αναβάθμιση υποδομών.
Οι κορεατικές εταιρείες, με αιχμή του δόρατος τον όμιλο Samsung, θα συνεργαστούν με τις αμερικανικές για τη συντήρηση και λειτουργία των ναυπηγείων, προσφέροντας στις ΗΠΑ σημαντική ενίσχυση στις δυνατότητες κατασκευής και συντήρησης πλοίων.
Ο Trump επαίνεσε δημόσια τη συμφωνία μέσω ανάρτησής του στο Truth Social, τονίζοντας ότι η Νότια Κορέα θα προχωρήσει επίσης σε αγορές 100 δισ. δολαρίων σε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και άλλα ενεργειακά προϊόντα από τις ΗΠΑ.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Η συμφωνία θεωρείται επιτυχία για τη Σεούλ όσον αφορά την προστασία της εγχώριας γεωργίας, αλλά η επιβολή 15% δασμού στα κορεατικά αυτοκίνητα προβλέπεται ότι θα πλήξει κατασκευαστές όπως η Hyundai και η Kia, που έως τώρα απολάμβαναν μηδενικούς δασμούς βάσει της προηγούμενης συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου (FTA).
Ο Υπουργός Εμπορίου Yeo Han-koo χαρακτήρισε την εξέλιξη «λυπηρή», καθώς η Κορέα επιδίωξε –ανεπιτυχώς– δασμό 12,5% ώστε να βρεθεί σε ισότιμη θέση με την Ιαπωνία και την Ε.Ε.
Παράλληλα, στελέχη του συντηρητικού People Power Party (PPP) εξέφρασαν ανησυχία για το ύψος των επενδυτικών δεσμεύσεων.
Όπως δήλωσε ο προσωρινός ηγέτης του κόμματος Song Eon-seog, το συνολικό πακέτο των 450 δισ. δολαρίων (συμπεριλαμβανομένων επενδύσεων και αγορών ενέργειας) ξεπερνά τα διαθέσιμα συναλλαγματικά αποθέματα της χώρας.
Η στρατηγική σημασία για τις ΗΠΑ
Παρά τις αντιδράσεις, η κυβέρνηση Trump θεωρεί ότι η συμφωνία αποτελεί κομβικό βήμα στην αναδιάρθρωση του διεθνούς εμπορίου.
Η Ουάσινγκτον εξασφαλίζει τεράστιες επενδύσεις, ενεργειακές συμφωνίες και μια ώθηση στη ναυπηγική της βιομηχανία, ενώ παράλληλα περιορίζει την πρόσβαση κορεατικών αυτοκινήτων στην αγορά χωρίς δασμούς.
Η υπόθεση MASGA αναδεικνύει επίσης το πώς η γεωοικονομία και η πολιτική αλληλεπιδρούν: η αμερικανική πίεση μετατράπηκε σε μαζικές επενδύσεις που αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τις βιομηχανικές ισορροπίες και να ενισχύσουν τη θέση των ΗΠΑ στη διεθνή ναυτιλία.