«Μετά την απώλεια, έρχονται οι διαφημίσεις»: Όταν η τεχνολογία αγνοεί τον ανθρώπινο πόνο

Κοινοποίηση:
egkyos

Όταν μια γυναίκα διαπιστώνει ότι είναι έγκυος, το πρώτο πράγμα που κάνει συχνά είναι να ψάξει στο διαδίκτυο: «Πόσο μεγάλo είναι το έμβρυο στις έξι εβδομάδες; Πότε θα γεννήσω; Πότε να κλείσω ραντεβού με τη μαία;». Κάπως έτσι ξεκινά και η «ψηφιακή εγκυμοσύνη» που αναγνωρίζεται άμεσα από τους αλγόριθμους και συνοδεύεται από πλήθος στοχευμένων διαφημίσεων για μωρά, ρούχα εγκυμοσύνης και καρότσια. Όμως τι συμβαίνει όταν αυτή η εγκυμοσύνη διακόπτεται;

Η Σάμι Κλάξον, από το Νότινχαμσάιρ, βίωσε πέντε αποβολές σε τρία χρόνια. Μετά την πρώτη της εμπειρία, η τεχνητή νοημοσύνη συνέχισε να της προβάλλει διαφημίσεις που σχετίζονταν με εγκυμοσύνη, παρά τη συντριπτική της απώλεια. «Η τεχνολογία δεν καταλαβαίνει την απώλεια», δηλώνει, εξηγώντας ότι αναγκάστηκε να απομακρυνθεί από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για λόγους ψυχικής υγείας.

Ανάλογες εμπειρίες είχαν και άλλες γυναίκες, όπως η Τάνια Ο’ Κάρολ, η οποία κινήθηκε νομικά κατά της Meta, κατηγορώντας τη για παραβίαση των προσωπικών της δεδομένων μέσω στοχευμένων διαφημίσεων. Η υπόθεση της οδήγησε τη Meta να συμφωνήσει να σταματήσει τη χρήση των δικών της δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς – μια εξαίρεση ανάμεσα σε εκατομμύρια χρήστες.

Όμως για χιλιάδες άλλες γυναίκες, όπως η Ριάνον Λόσον και η Χέιλι από το Ηνωμένο Βασίλειο, ο ψηφιακός κόσμος συνεχίζει να αγνοεί την πραγματικότητα του πένθους τους. Η Ριάνον, που έχασε δύο παιδιά σε διάστημα λίγων μηνών, περιγράφει πόσο οδυνηρό ήταν να λαμβάνει ειδοποιήσεις από εφαρμογές εγκυμοσύνης και εκπτώσεις από καταστήματα για βρεφικά είδη, ενώ η ζωή της είχε αλλάξει δραματικά.

Ακόμα και όταν οι χρήστες προσπαθούν να αποκλείσουν συγκεκριμένες διαφημίσεις μέσω των ρυθμίσεων, τα αποτελέσματα συχνά είναι απογοητευτικά. Η Meta επιμένει ότι οι χρήστες μπορούν να περιορίσουν τις κατηγορίες περιεχομένου, όμως η εγκυμοσύνη δεν εμφανίζεται ξεκάθαρα ως επιλογή. Όπως καταγγέλλει η Χέιλι, ακόμα και μετά την απενεργοποίηση της σχετικής θεματολογίας, συνέχισε να βλέπει διαφημίσεις για μαξιλάρια εγκυμοσύνης και ρούχα μητρότητας.

Η εταιρεία ανακοίνωσε πρόσφατα την επιλογή συνδρομής χωρίς διαφημίσεις, με κόστος περίπου 3 λίρες τον μήνα, μια πρόταση που πολλοί θεωρούν απαράδεκτη, καθώς δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στη ρίζα του: την απουσία ενσυναίσθησης των αλγορίθμων.

Ο πρώην στέλεχος της Meta, Αρτούρο Μπετζάρ, κατήγγειλε ότι εργαλεία όπως το «σήμανση ως spam» δεν λειτουργούν ουσιαστικά και ότι η εταιρεία αγνοεί σκόπιμα τα αιτήματα των χρηστών όταν δεν εξυπηρετούν το εμπορικό της μοντέλο. «Είναι απάνθρωπο», σχολιάζει, αναφερόμενος στο γεγονός ότι οι προσωπικές τραγωδίες μετατρέπονται σε διαφημιστικά δεδομένα.

Η Meta, από την πλευρά της, παραδέχεται ότι το σύστημά της δεν είναι τέλειο, αλλά δηλώνει ότι συνεχίζει να εργάζεται για τη βελτίωσή του.

Για τις γυναίκες που βιώνουν την απώλεια μιας εγκυμοσύνης, όμως, η τεχνολογία δείχνει πως δεν είναι πάντα σύμμαχος. Και όπως φαίνεται, η ανθρώπινη εμπειρία συνεχίζει να υποχωρεί μπροστά στη λογική των αλγορίθμων και των διαφημιστικών εσόδων.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response