Η νέα εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ φέρνει «ψυχρολουσία» στους Έλληνες εξαγωγείς

Κοινοποίηση:
trump-fordeleyen2-xrm

Αλλάζουν οι κανόνες του παιχνιδιού στο διεθνές εμπόριο και οι συνέπειες για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι ήδη ορατές. Με τη νέα εμπορική συμφωνία ΗΠΑ–ΕΕ, οι εξαγωγείς βρίσκονται μπροστά σε ένα τοπίο γεμάτο νέες προκλήσεις, καθώς επιβάλλεται ενιαίος δασμός 15% στις περισσότερες ευρωπαϊκές εξαγωγές, ένα μέτρο που έχει ξεσηκώσει ήδη μεγάλες ανησυχίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

 

Ο 15% δασμός που ταράζει τα νερά

Η νέα συμφωνία, που υπογράφηκε πρόσφατα, αλλάζει τα δεδομένα για πολλές ελληνικές εξαγωγικές δραστηριότητες, καθώς οι δασμοί αγγίζουν το 15% στην τελική τιμή πώλησης προϊόντων προς τις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι πολλά ελληνικά προϊόντα θα βρεθούν «εκτός ανταγωνισμού», καθώς τα περιθώρια κέρδους για κάποιες επιχειρήσεις είναι ήδη στενά.

Ειδικότερα, οι τομείς των εξορυκτικών και μεταλλουργικών προϊόντων, καθώς και τα τρόφιμα υψηλής προστιθέμενης αξίας (όπως το ελαιόλαδο και τα βιολογικά προϊόντα), πλήττονται άμεσα. Αν και τα τρόφιμα αποτελούν μόλις το 5% των ελληνικών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ, το ποσοστό αυτό μπορεί να φανεί κομβικό, δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν ισχυρά «πρεσβευτές» της ελληνικής ταυτότητας στο εξωτερικό.

 

Ανάσα ή «δηλητήριο» για τους εξαγωγείς;

Με την επιβολή των νέων δασμών, οι επιχειρήσεις που βασίζονται σε προϊόντα χαμηλής προστιθέμενης αξίας ή με περιορισμένα περιθώρια κέρδους, μπορεί να βρεθούν να αντιμετωπίζουν σοβαρές απώλειες. Πόσο μάλλον όταν ο ανταγωνισμός είναι σφοδρός και οι αλλαγές στην εμπορική πολιτική έρχονται σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας για πολλές χώρες.

Από την άλλη, το Υπουργείο Οικονομίας της Ελλάδας έχει ήδη κινητοποιηθεί και προετοιμάζει ένα αίτημα εξαίρεσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά θα προσπαθήσει να εξασφαλίσει την προστασία προϊόντων που σχετίζονται με τη «πράσινη μετάβαση», την ενεργειακή ασφάλεια και τις τεχνολογικές καινοτομίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, ζητώντας ειδική μεταχείριση από τις αμερικανικές αρχές και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

 

Τι πρέπει να περιμένουν οι Έλληνες εξαγωγείς

Αυτό το νέο εμπορικό τοπίο θα απαιτήσει στρατηγικές αναπροσαρμογές για τις επιχειρήσεις. Το στοίχημα για τους εξαγωγείς θα είναι η ικανότητά τους να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες, να αναζητήσουν νέες αγορές και να ενισχύσουν τις δυνατότητές τους για καινοτομία, χωρίς να χάσουν το προβάδισμα στον τομέα τους. Οι πιέσεις είναι ήδη μεγάλες, αλλά η ελληνική επιχειρηματικότητα πάντα αποδεικνύει την ικανότητά της να «ξεπερνάει» κάθε εμπόδιο.

Αναμφίβολα, οι ελληνικές εξαγωγές θα βρουν τρόπους να ανταγωνιστούν στον διεθνή στίβο – ωστόσο, οι νέοι δασμοί και οι επιπτώσεις τους θα φέρουν μια σειρά από προκλήσεις που θα κρίνουν τις «τύχες» πολλών επιχειρηματιών.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response