Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ελέγχει Σκυλακάκη, Σδούκου, Μανουσάκη για την εκτίναξη κόστους 430 εκατ. στην διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου

Κοινοποίηση:
01

Οι καταγγελίες για πιέσεις στη ΡΑΕΥ και τη ΡΑΕΚ που δέχτηκαν την αύξηση του κόστους με τη δεύτερη να κάνει ελιγμό στην περιγραφή της συμφωνίας

Μια απόφαση της ΡΑΑΕΥ του 2023 αλλά και άλλη μια της ΡΑΕΚ δηλαδή των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου αντίστοιχα, είναι ο λόγος της παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Eισαγγελίας για το καλώδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου. Και φαίνεται ότι η απόφαση αυτή κάνει δεκτό το αίτημα αύξησης του κόστους κατά 23% στα 1,93 δισ. ευρώ όταν υπάρχει όρος επιχορήγησης τουλάχιστον κατά 50% από Ευρωπαϊκά Κονδύλια.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν καταγγελίες ότι είχαν ασκηθεί έντονες πιέσεις προς τη ΡΑΕΕΥ από την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας με Υπουργό τον κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη και από τη κα Αλεξάνδρα Σδούκου και σύμβουλό της, ο οποίος παραμένει σύμβουλος του νυν Υπουργού Ενέργειας κ. Παπασταύρου.

Επίσης, οι καταγγελίες αφορούν και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ ο οποίος αιτήθηκε αύξηση του τιμήματος υλοποίησης του έργου αλλά και τον αντιπρόεδρος του Κλάδου Ενέργειας στη ΡΑΕΕΥ κ. Φούρλαρη που υπέγραψε την απόφαση. Φυσικά ελέγχονται και τα στελέχη της ρυθμιστικής αρχής Κύπρου αλλά και το αρμόδιο Υπουργείο με τη διαφορά ότι όποιος διαβάσεει την απόφαση της ΡΑΕΚ διαπιστώνει ότι δεν είναι σαφές ποιος πληρώνει την αύξηση του τιμήματος, ενώ μιλά για επιχορήγηση από τρίτους 750 εκατ. ευρώ.

Η αρχική συμφωνία και το… «καπέλο»

Επισημαίνεται ότι η αρχική συμφωνία του 2017 προέβλεπε κόστος έργου 1,5 δισ. €, με θετική/αρνητική απόκλιση 5%), και κατανομή του κόστους στην Ελλάδα και στην Κύπρο με τις ήδη ισχύουσες κλείδες επιμερισμού σε αναλογία 37:63), με τον όρο της λήψης επιχορηγήσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το 50% τουλάχιστον του ανωτέρω κόστους. Η αύξηση του κόστους κατά 430 εκ ευρώ διερευνάται από την ευρωπαϊκή εισαγγελία δεδομένου ότι μεταφράζεται σε πρόσθετα κονδύλια που πρέπει να καταβληθούν από τα κοινοτικά ταμεία. Και το ερώτημα είναι αν κατά πόσο δικαιολογείται η αύξηση του κόστους κατά 23% όταν ήδη είχαν δαπανηθεί σχεδόν τα μισά ποσά του έργου περί τα 650 εκ ευρώ όταν ο ΑΔΜΗΕ απέκτησε το έργο κατά το 2023.

Τι αναφέρει η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕΕΥ, ο Φορέας Υλοποίησης «με την από 6 Ιουλίου 2023 επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ, καθώς και την από 2 Ιουλίου 2023 επιστολή του προς τη ΡΑΕΚ υπέβαλε αίτημα επικαιροποίησης/αναθεώρησης του εκτιμώμενου κεφαλαιουχικού κόστους κατασκευής του έργου, συνυποβάλλοντας τα αναγκαία στοιχεία που δικαιολογούν και τεκμηριώνουν την αύξηση των επενδυτικών δαπανών του έργου. Ειδικότερα, ζητήθηκε ο επαναπροσδιορισμός του CAPEX του έργου ο οποίος προκύπτει βάσει των διαγωνιστικών διαδικασιών με τις οποίες εξασφαλίζονται οι οικονομικά συμφέρουσες προσφορές υλοποίησης του έργου. Βάσει αυτών το κόστος των καλωδίων, προκύπτει υψηλότερο από το αρχικώς εκτιμηθέν.

Περαιτέρω, το κόστος της σύμβασης για την κατασκευή, σχεδιασμό, μηχανική παραγωγή μεταφορά, εγκατάσταση και δοκιμή των καλωδίων κυμαίνεται σε υψηλότερα επίπεδα με αποτέλεσμα το κεφαλαιουχικό κόστος να ανέρχεται σε 1,930.2 εκ.€, αυξημένο κατά 23% σε σχέση το κόστος που προσδιορίσθηκε αρχικώς στην από 17.10.2017 Κοινή Απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου».

Η απόφαση επίσης αναφέρει ότι: «Περαιτέρω, για τους ανωτέρω λόγους και βάσει των στοιχείων που προσκομίσθηκαν από τον φορέα υλοποίησης του έργου, οι ενδιαφερόμενες Ρυθμιστικές Αρχές κατέληξαν ότι είναι εύλογο και το αίτημα για επαναπροσδιορισμό του χρόνου υλοποίησης του έργου, όπως προτάθηκε από Φορέα Υλοποίησης, λαμβάνοντας υπόψη τις αντικειμενικές δυσκολίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα του καλωδίου και των μετατροπέων από τους προμηθευτές, τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά HVDC και την επικαιροποίηση της παραγωγικής ικανότητας της εταιρείας NEXANS A.S., με νέα απώτατη ημερομηνία ολοκλήρωσης του καλωδίου την 31η Δεκεμβρίου 2029’.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response