Αδικία ή βιώσιμη μετακίνηση; Οι Βρυξέλλες αλλάζουν κανόνες στο πεζοδρομημένο κέντρο…
Σε αυστηροποίηση των κανόνων κυκλοφορίας προχωρά η πόλη των Βρυξελλών, περιορίζοντας σημαντικά τη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών σκούτερ στην κεντρική πεζοδρομημένη ζώνη του ιστορικού κέντρου από το 2026. Στόχος των δημοτικών αρχών είναι η ενίσχυση της ασφάλειας των πεζών και η μείωση των ατυχημάτων σε έναν χώρο που έχει σχεδιαστεί πρωτίστως για ανθρώπινη μετακίνηση και όχι για τροχοφόρα.
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, ποδήλατα και ηλεκτρικά σκούτερ θα επιτρέπεται να κινούνται στο Le Piétonnier μόνο τις πρώτες πρωινές ώρες, από τις 4:00 έως τις 11:00. Το υπόλοιπο της ημέρας, όσοι επιθυμούν να διασχίσουν την περιοχή θα πρέπει να κατεβαίνουν από τα οχήματά τους και να τα οδηγούν πεζή, χωρίς δυνατότητα κανονικής κυκλοφορίας.
Το μέτρο αφορά μια εκτεταμένη περιοχή περίπου 18.000 τετραγωνικών μέτρων στην καρδιά της βελγικής πρωτεύουσας, η οποία έχει μετατραπεί σε πεζόδρομο από το 2015. Παρά το χαμηλό όριο ταχύτητας που ισχύει σήμερα, οι δημοτικές υπηρεσίες καταγράφουν αυξανόμενα παράπονα για επικίνδυνες συμπεριφορές, συγκρούσεις και αίσθημα ανασφάλειας, κυρίως για ηλικιωμένους, οικογένειες με παιδιά και άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
Η αρμόδια αντιδήμαρχος για την κινητικότητα υπογράμμισε ότι η προτεραιότητα της πόλης είναι η προστασία των πιο ευάλωτων χρηστών του δημόσιου χώρου, τονίζοντας ότι ο πεζόδρομος πρέπει να λειτουργεί πρωτίστως ως ζώνη ήπιας και ασφαλούς κίνησης. Όπως σημείωσε, η ανεξέλεγκτη παρουσία δικύκλων αλλοιώνει τον χαρακτήρα του χώρου και δημιουργεί κινδύνους που δεν μπορούν να αγνοηθούν.
Η απόφαση έχει προκαλέσει αντιδράσεις από οργανώσεις ποδηλατών, οι οποίες κάνουν λόγο για υπερβολικό περιορισμό και εκφράζουν ανησυχίες για την ασφάλεια στις εναλλακτικές διαδρομές. Υποστηρίζουν ότι η απουσία επαρκών ποδηλατικών υποδομών σε γειτονικούς δρόμους εκθέτει τους χρήστες σε μεγαλύτερο κίνδυνο, λόγω αυξημένης μηχανοκίνητης κυκλοφορίας.
Από την πλευρά της, η δημοτική αρχή απαντά ότι η χάραξη αποκλειστικών ποδηλατικών λωρίδων εντός του πεζοδρομημένου κέντρου θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες ταχύτητες και περισσότερα ατυχήματα, ακυρώνοντας τον βασικό στόχο της περιοχής. Οι τεχνικές λεπτομέρειες και η τελική μορφή της εφαρμογής παραμένουν υπό συζήτηση.
Οι Βρυξέλλες επιμένουν ότι δεν στρέφονται κατά της βιώσιμης κινητικότητας, αλλά υπέρ της σαφούς ιεράρχησης του δημόσιου χώρου, με τον πεζό να έχει τον πρώτο λόγο. Μια επιλογή που βρίσκει στήριξη σε μερίδα πολιτών, αλλά ταυτόχρονα ανοίγει έναν ευρύτερο διάλογο για το πώς μπορούν να συνυπάρξουν ασφάλεια και εναλλακτικές μορφές μετακίνησης στις σύγχρονες πόλεις.






