Αυξάνεται ραγδαία ο αριθμός των μαθητών παγκοσμίως που νιώθουν αβεβαιότητα για τα επαγγελματικά τους σχέδια, μας λέει η νέα έρευνα του ΟΟΣΑ «The State Of Global Teenage Career Preparation».
Η μελέτη εξετάζει το κατά πόσο οι έφηβοι είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία και βασίζεται στα αποτελέσματα των διαγωνισμών PISA, σε 81 χώρες του ΟΟΣΑ, ανάμεσά τους και στην Ελλάδα
Ενώ ο κόσμος αλλάζει ραγδαία και εμφανίζονται νέοι εργασιακοί ρόλοι, οι έφηβοι παραμένουν «κολλημένοι» σε μια χούφτα παραδοσιακά επαγγέλματα, υψηλού κύρους, που δεν ανταποκρίνονται απαραίτητα στις ανάγκες της αγοράς, σημειώνει η έρευνα του ΟΟΣΑ.
Παγκοσμίως το 39% των εφήβων μαθητών στην ηλικία των 15 ετών δεν έχει σαφείς επαγγελματικές προσδοκίες. Πάνω από δύο στους δέκα (21%) έχουν «αναντίστοιχες» επαγγελματικές προσδοκίες. Δηλαδή προσδοκούν να εργαστούν σε μια θέση που συνήθως απαιτεί πτυχίο πανεπιστημίου, χωρίς όμως να αναμένουν να ολοκληρώσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Ο ΟΟΣΑ επιβεβαιώνει ότι η πρόσβαση στην πανεπιστημιακή μόρφωση είναι πρωτίστως θέμα ταξικό: «Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, το κοινωνικό υπόβαθρο είναι ισχυρότερος καθοριστικός παράγοντας για όσους σχεδιάζουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρά οι ακαδημαϊκές ικανότητες, όπως αυτές αξιολογούνται από τις εξετάσεις PISA», υπογραμμίζει η έρευνα.
Έμφυλοι ρόλοι
Τα παιδιά φαίνονται ακόμα παγιδευμένα σε έμφυλους ρόλους ως προς τα επαγγέλματα. «Το ενδιαφέρον των κοριτσιών και των αγοριών για επαγγελματικούς τομείς στρατηγικής σημασίας, στους οποίους το φύλο τους είναι ιστορικά υποεκπροσωπημένο, έχει αλλάξει ελάχιστα κατά την τελευταία γενιά», μας λέει ο ΟΟΣΑ.
Με άλλα λόγια τα κορίτσια εξακολουθούν να επιλέγουν κατά προτίμηση επαγγέλματα ανθρωπιστικών, κοινωνικών ή καλλιτεχνικών σπουδών και τα αγόρια επαγγέλματα θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης.
Τα δέκα κορυφαία επαγγέλματα που φιλοδοξούν να κάνουν τα κορίτσια:
- Γιατροί: 12,2%
- Εκπαιδευτικοί: 7,3%
- Δικηγόρος: 6,5%
- Νοσηλεύτριες-Μαίες: 5,8
- Ψυχολόγοι: 5,3%
- Σχεδιάστριες: 3,7%
- Κτηνίατροι: 2,9%
- Αρχιτέκτονες: 2,7%
- Αστυνομικοί: 1,9%
- Ηθοποιοί: 1,7%
Τα παραπάνω επαγγέλματα συγκεντρώνουν το 50% του συνόλου των απαντήσεων
Η Αποστασιοποίησις των παιδιών από την Ύπαιθρο, την Φύση και τις λειτουργίες της, την Οικογενειακή ζωή και μόχθο, στερεί ζωτικά στοιχεία εμπειρείας και ενσυναίσθησης που δεν μπορούν να αναπληρώσουν οι Γνώσεις οι οποίες υπό αυτές τις προϋποθέσεις είναι ξεκάρφωτες και ασύνδετες με την πραγματική Ζωή που καλείται να αντιμεντωπήσει ο Άνθρωπος. Ο Επαγγελματικός προσανατολισμός υπό αυτές τις συνθήκες είναι και αυτός ασύνδετος από αναγκαίες Γνώσεις η Εμπειρείες που πρέπει να συνθέσουν υπόβαθρο επιλογής σταδιοδρομίας. . Κύριος «ένοχος» η Αστυφιλία και τακτικές και συμφέροντα που οδήγησαν σε αυτήν. Οι δικαιολογίες ελλείψεως διδακτικού προσωπικού στην Ύπαιθρο καταρρέει μπροστά στα Τεχνολογικά Μέσα της εποχής που ένας Δάσκαλος μπορεί να Λειτουργεί 6 τάξεις Δημοτικού, 3 Τάξεις Γυμνασίου, 3 Τάξεις Λυκείου. Επίσκεψεις και επαφή με Επαγγέλματα και χώρους εργασίας με συμμετοχή «γνωριμίας» απαραίτητη προϋπόθεσις Επιλογής κατόπιν κατανοήσεως. Αγροτικά και Κτηνοτροφικά Επαγγέλματα πρέπει να διδασκονται σε όλες τις βαθμίδες και επίπεδα ( Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο,ΕΠΑΛ, ΤΕΙ, ΑΕΙ)