Αντιδράσεις για την αλλαγή στον ορισμό του βιασμού στη Γαλλία: Κριτική για αυξημένο έλεγχο στο θύμα

Κοινοποίηση:
viasmos

Στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση εγκρίθηκε σήμερα σημαντική τροποποίηση του ορισμού του βιασμού και της σεξουαλικής επίθεσης στο γαλλικό Ποινικό Κώδικα, η οποία εισάγει ρητά την έννοια της συναίνεσης.


Συγκεκριμένα, το νέο άρθρο προβλέπει ότι σεξουαλική επίθεση συνίσταται σε «κάθε μη συναινετική σεξουαλική πράξη», ενώ ορίζει ότι η συναίνεση πρέπει να είναι «ελεύθερη, σαφής, συγκεκριμένη, εκ των προτέρων και ανακλητή». 

Παράλληλα διευκρινίζεται ότι η αποδοχή δεν μπορεί να συναχθεί μόνο από τη σιωπή ή την έλλειψη αντίδρασης του θύματος, αλλά θα αξιολογείται υπό το πρίσμα των περιστάσεων.

Η διαδικασία άρχισε μετά από εκτεταμένες συζητήσεις στο κοινοβούλιο και ειδική επιτροπή που εξέτασε την υπόθεση Gisèle Pelicot, η οποία συγκλόνισε τη Γαλλία και επανέφερε στο προσκήνιο την ανάγκη επανεξέτασης των νομοθετικών ορισμών.  Η έγκριση έγινε με μεγάλη πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση, ενώ η τελική επικύρωση αναμένεται από τη Γαλλική Γερουσία στις 29 Οκτωβρίου.

Ωστόσο, παρά τα θετικά στοιχεία της μεταρρύθμισης, υπάρχουν και φωνές που εκφράζουν επιφυλάξεις. Κριτική διατυπώνεται για τον πιθανό κίνδυνο να μετατοπιστεί το επίκεντρο των ερευνών στο θύμα – δηλαδή στο κατά πόσον είχε ρητά και σαφώς εκφράσει συναίνεση. 

Ακόμη, υποστηρίζεται ότι η νέα διάταξη, ενώ στοχεύει στην αποσαφήνιση, ενδέχεται να δημιουργήσει νομική ασάφεια ως προς τον αποδεικτικό φόρτο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου η συναίνεση δεν έχει καταγραφεί ρητά.

Συνολικά, η αλλαγή αποτελεί σημαντικό νομοθετικό βήμα για την αναγνώριση της σημασίας της συναίνεσης στις σεξουαλικές σχέσεις και την αντιμετώπιση του φαινομένου της εγκληματικότητας στον τομέα της σεξουαλικής βίας. Ταυτόχρονα όμως εγείρει ερωτήματα ως προς το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη, ποια θα είναι η επιβάρυνση της διαδικασίας για τα θύματα αλλά και ποιο θα είναι το αντίκτυπό της στο δικαστικό σύστημα.

Πηγές:  Le Monde.frThe Local France,

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

2 Σχόλια

  1. Τέτοιους νόμους όμως τους τηρούν μόνο αν ο θύτης είναι Ευρωπαίος. Αν είναι μαύρος, ασιάτης, άραβας, ρομά ή οτιδήποτε άλλο εκτός Ευρώπης, τον συγχωρούν λόγω «μπολιτισμού»!

    1. Εγώ έχω μια άλλη απορία. Και ποιο θα ήταν το πρόβλημα, αν η προσοχή στρεφόταν ΚΑΙ στο «θύμα»; Μετά από τσουνάμι ψευδών καταγγελιών βιασμού όταν σάρωσε το κίνημα #metoo στην Ευρώπη, πιστεύω ότι υπάρχουν εύλογες καχυποψίες, τόσο για το «θύμα» όσο και για τον «θύτη» (τα βάζω σε εισαγωγικά προς σεβασμό του τεκμηρίου της αθωότητας)!

Leave a Response