Η κυβερνητική ανακοίνωση για μείωση 8% σε πάνω από 2.000 κωδικούς προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, η οποία ξεκίνησε την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, παρουσιάστηκε από τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο ως σημαντική πρωτοβουλία για τη στήριξη των νοικοκυριών. Ωστόσο, η πραγματικότητα φαίνεται πολύ πιο σύνθετη και περιορισμένη.
Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας έσπευσε να διευκρινίσει ότι η μείωση αφορά προϊόντα που διαφέρουν ανά κατάστημα, λόγω διαφορετικού μεγέθους και διαθέσιμου κωδικολογίου. Στην πράξη, δηλαδή, οι καταναλωτές δεν θα δουν όλους τους 2.000 κωδικούς σε κάθε σούπερ μάρκετ, ενώ η εφαρμογή των μειώσεων θα γίνεται διακεκομμένα μέχρι το τέλος του χρόνου.
Η κυβέρνηση, προκειμένου να πλασάρει την εικόνα επιτυχίας, μιλά για «μεσοσταθμική μείωση 8%», παραλείποντας να εξηγήσει στους πολίτες ότι πολλοί βασικοί κωδικοί προϊόντων ίσως δεν συμπεριλαμβάνονται καθόλου σε αυτήν. Πρόκειται ουσιαστικά για επιλεκτική πρωτοβουλία, χωρίς ουσιαστικό έλεγχο για την τήρησή της από τις αλυσίδες λιανεμπορίου.
Σε δηλώσεις του, ο κ. Θεοδωρικάκος υπερασπίζεται την πρωτοβουλία, υπογραμμίζοντας τη “μάχη για τη συγκράτηση των τιμών” και την επικείμενη ίδρυση Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή. Ωστόσο, η επικοινωνιακή στόχευση δεν καλύπτει το γεγονός ότι η κυβέρνηση επαναπαύεται σε εθελοντικές πρωτοβουλίες των σούπερ μάρκετ, αφήνοντας στην αγορά τον έλεγχο, χωρίς πραγματικά δεσμευτικά μέτρα.
Με λίγα λόγια, η «θετική και αναγκαία πρωτοβουλία» που διαφημίζεται από το Μαξίμου μοιάζει περισσότερο με επικοινωνιακό τέχνασμα παρά με ουσιαστική παρέμβαση για την ανακούφιση των νοικοκυριών, ειδικά εκείνων που πλήττονται περισσότερο από την ακρίβεια.
Σούπερ μάρκετ: Η λίστα με τους κωδικούς