1992: Η επεισοδιακή αυτομόληση Λίβυου πιλότου με MiG-23 στην Κρήτη και η αναχαίτησή του από A-7

Κοινοποίηση:
1992-epeisodiaki-aytomolisi-livyoy-pilotoy-mig-23-stin

Στις 8 Ιουλίου 1992, ο πιλότος ενός λιβυκού MiG-23 επιχείρησε να αυτομολήσει στη χώρα μας και συγκεκριμένα στη Κρήτη.

Για πολλά χρόνια, τα ελληνικά A-7 Corsair που είχαν ως έδρα την 115ΠΜ στα Χανιά, εκτελούσαν και readiness ως αναχαιτιστικά για το νότιο τμήμα του Ελληνικού Εναέριου Χώρου. Στις 8 Ιουλίου 1992, ζεύγος Corsair απογειώθηκε από τη Κρήτη για να αναχαιτίσουν το λιβυκό MiG-23.

Οι Έλληνες χειριστές αναγνώρισαν το αεροσκάφος και διαπίστωσαν πως δεν έφερε οπλισμό. Στις κλήσεις τους για να αποχωρήσει από τον ΕΕΧ, ο πιλότος δεν συμμορφώθηκε. Τα ελληνικά αεροσκάφη συνόδευσαν το MiG-23 έως το Μάλεμε, ο διάδρομος του οποίου ήταν πολύ μικρός για να το υποδεχτεί, με αποτέλεσμα να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση.

Σύμφωνα με τον τότε εκπρόσωπο τύπου της Πολεμικής Αεροπορίας, Σμηναρχο Πάυλο Σίσσα, ο πιλότος πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση και υπέστη τραύματα στο θώρακα, όταν το αεροσκάφος του ξέφυγε από το διάδρομο του Μάλεμε και κατέληξε στα χωράφια. Το MiG-23 καταστράφηκε απο πυρκαγιά και ο πιλότος μπόρεσε να ξεφύγει τη τελευταία στιγμή. Ο Λίβυος πιλότος μιλούσε “σπαστά” ελληνικά και είχε εκπαιδευτεί στη Γιουγκοσλαβία.

Ο πιλότος δήλωσε πως λεγόταν Jamal Salah Al-Kabui, 28 ετών και ήρθε στην Ελλάδα με σκοπό να ζητήσει πολιτικό άσυλο, αν και στη κατοχή του βρέθηκαν 2 διαβατήρια με το ένα να αναγράφει διαφορετικό όνομα.

Εκείνη την εποχή (1992), η “Πτήση και Διάστημα” είχε γράψει:

Ένα σοβιετικής κατασκευής μαχητικό MiG-23 της Λιβυκής Αεροπορίας συνετρίβη κατά την προσγείωσή του στο μικρό αεροδρόμιο του Μάλεμε στην Κρήτη όπου το είχε οδηγήσει ο πιλότος του που στη συνέχεια ζήτησε πολιτικό άσυλο στη χώρα μας.

Το άγνωστο ίχνος εντοπίστηκε από ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας και αμέσως απογειώθηκαν δύο αεροπλάνα A-7 από τη βάση Σούδας που συνάντησαν το αεροπλάνο όταν όμως είχε ήδη εισέλθει στον Ελληνικό Εναέριο Χώρο. Όταν διαπιστώθηκε ότι το Λιβυκό μαχητικό ήταν άοπλο και πετούσε σε χαμηλό ύψος και με μικρή ταχύτητα χωρίς εχθρικές διαθέσεις, τα ελληνικά μαχητικά δεν το αναχαίτησαν, αλλά το συνόδευσαν.

Δεν έγινε γνωστό εάν στο σημείο αυτό ο Λίβυος πιλότος ήλθε σε επαφή με τα ελληνικά μαχητικά. Το MiG-23 στη συνέχεια επιχείρησε να προσγειωθεί στο Μάλεμε όπου όμως ο μικρός διάδρομος δεν επαρκεί για αεροπλάνα αυτού του είδους. Το μαχητικό εξήλθε του διαδρόμου και συνετρίβη. Να υπενθυμίσουμε ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ένα άλλο Λιβυκό αεροπλάνο (ένα MiG-21) είχε επίσης προσγειωθεί στην Κρήτη και ο πιλότος του είχε ζητήσει πολιτικό άσυλο.

Το 1981, είχε συμβεί περιστατικό πάλι με Mig-23 που αναγνωρίστηκε από ελληνικά Corsair και μπόρεσε να προσγειωθεί επιτυχώς στο Μάλεμε. Η Ελληνική και η Λιβυκή Κυβέρνηση, συμφώνησαν και το αεροσκάφος -αφού αποσυναρμολογήθηκε- επέστρεψε στη Λιβύη.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: