Αύξηση – εφιάλτης στα τρόφιμα τα τελευταία χρόνια. Προσοχή! Το ποσοστό ζαλίζει..

Κοινοποίηση:
τρόφιμα

Είναι μετά να απορείς πως αδειάζει το πορτοφόλι..

Συνεχείς ανατιμήσεις συνεχίζουν να επιβάλλονται στα τρόφιμα – και δη στα βασικά είδη διατροφής – την τελευταία πενταετία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ενώ, μέσα σε μόλις έναν χρόνο, οι αυξήσεις φτάνουν και το 18%, παρά την πολυετή ύφεση, τον υψηλό αριθμό ανέργων άνω του 1,1 εκατ. ατόμων αλλά και την τεράστια μείωση πάνω από 23% των μισθών των εργαζομένων.

Όπως καταγράφεται, η ανοδική πορεία των τιμών σε είδη διατροφής συνεχίζεται ανελλιπώς από το 2010, οπότε και η κρίση άρχισε να χτυπά τη χώρα.

Όπως προκύπτει και από τα στοιχεία του πληθωρισμού για την περίοδο Δεκέμβριος 2014 – Δεκέμβριος 2015, καταγράφονται σημαντικές ανατιμήσεις όπως στις πατάτες (18,6%), στο ελαιόλαδο (14,1%), στα νωπά λαχανικά (5,5%), στα αβγά (3,7%), στον καφέ (9%), στο ψωμί και στα δημητριακά (2,9%), στα ζαχαρώδη (5,4%), στα αποξηραμένα φρούτα, τους ξηρούς καρπούς (10,5%), στα λοιπά τρόφιμα (6,9%) και στο γάλα (1,8%). Οι αυξήσεις αυτές σημειώνονται παρά τη μείωση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,2% σε σχέση με πέρυσι.

Οι σημαντικότεροι λόγοι των αυξήσεων, είναι:

  • Η πρόσφατη αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ
  • Στα νωπά προϊόντα οι ανατιμήσεις οφείλονται αφενός στη διαρκώς συρρικνωμένη εγχώρια αγροτική παραγωγή αλλά και στους ελλιπείς ελέγχους κατά τη διακίνηση των προϊόντων.
  • Η έλλειψη ανταγωνιστικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων.
  • Η δυσκολία πρόσβασης των επιχειρήσεων σε χρηματοδοτικές πηγές, μετά την επιβολή των capital controls και τη φυγή καταθέσεων στο εξωτερικό.
  • Η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων.
  • Το αυξανόμενο κόστος ενέργειας στο μεγαλύτερο διάστημα της πενταετίας 2010-2015
  • Η δράση καρτέλ μεταξύ επιχειρήσεων που έχει ως αποτέλεσμα να καθορίζουν τις τιμές, να περιορίζουν την παραγωγή και να μοιράζουν την αγορά.
  • Η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης από επιχειρήσεις με μεγάλο μερίδιο στην αγορά, με την επιβολή αποκλειστικών όρων προμήθειας σε πελάτες τους
ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: