Η Tesla θα παραδώσει σήμερα στους πελάτες της τα πρώτα αυτοκίνητα Model Y που κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιό της Gruenheide, αξίας 5 δισεκατομμυρίων ευρώ (5,5 δισεκατομμύρια δολάρια), εγκαινιάζοντας τον πρώτο ευρωπαϊκό κόμβο παραγωγής με τη μεγαλύτερη επένδυση σε γερμανικό εργοστάσιο αυτοκινήτων στην σύγχρονη ιστορία.
Ο Γερμανός Καγκελάριος Όλαφ Σολτς θα παρευρεθεί στην τελετή μαζί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Tesla, Έλον Μασκ, γεγονός που ο Μασκ ήλπιζε πως θα συμβεί πριν από οκτώ μήνες, αλλά οι τοπικές αρχές λένε ότι ήρθε σχετικά γρήγορα αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του έργου.
Με σχέδια για πρόσληψη 12.000 εργαζομένων, το γερμανικό εργοστάσιο (μαζί με το παρακείμενο εργοστάσιο μπαταριών) θα γίνει ο μεγαλύτερος εργοδότης στο γερμανικό κρατίδιο του Βραδεμβούργου, όπου εδρεύει.
Σε πλήρη δυναμικότητα, θα παράγει 500.000 αυτοκίνητα ετησίως και 50 γιγαβατώρες (GWh) μπαταρίας, ξεπερνώντας όλα τα άλλα εργοστάσια της χώρας.
Προς το παρόν, η Volkswagen έχει το πάνω χέρι στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης, με μερίδιο αγοράς 25% έναντι 13% της Tesla. Ο Μασκ έχει επισημάνει πως η αύξηση της παραγωγής θα διαρκέσει περισσότερο από τα δύο χρόνια που χρειάστηκαν για την κατασκευή του εργοστασίου.
Η JPMorgan προέβλεψε ότι η Gruenheide θα παράγει περίπου 54.000 αυτοκίνητα το 2022, αυξάνοντας τα σε 280.000 το 2023 και 500.000 έως το 2025. Η Volkswagen, η οποία έχει ήδη λάβει παραγγελίες για 95.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη, σχεδιάζει φέτος ένα νέο εργοστάσιο της Woodsburg EV, αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, και έξι εργοστάσια μπαταριών σε όλη την Ευρώπη.
Το χρονοδιάγραμμά της όμως υστερεί σε σχέση μ’ αυτό της Tesla, με το εργοστάσιο EV να ανοίγει το 2026 και το πρώτο εργοστάσιο μπαταριών το 2023.
Η Tesla έλαβε την τελική έγκριση από τις τοπικές αρχές στις 4 Μαρτίου για να ξεκινήσει την παραγωγή, οι οποίες έκριναν τελικά ότι πληρούσε τις προϋποθέσεις σχετικά με την χρήση του νερού και τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Η αυτοκινητοβιομηχανία παραλίγο να έχανε τη σύμβαση παροχής νερού όταν τοπικές περιβαλλοντικές οργανώσεις υπέβαλαν κατήγγειλαν το υπουργείο περιβάλλοντος αμφισβητώντας την νομιμότητα της άδειας που χορηγήθηκε στον προμηθευτή νερού της Tesla.
Το δικαστήριο αποφάσισε τελικά ότι η παροχή νερού θα μπορούσε να προχωρήσει, υπό την προϋπόθεση ότι το υπουργείο θα διεξαγάγει μια νέα δημόσια διαβούλευση.
Οι περιβαλλοντικές ομάδες μπορεί να προσφύγουν κατά της απόφασης. Ακόμα κι αν δεν το κάνουν, πολλοί πολίτες έχουν δηλώσει ότι είναι έτοιμοι να αντιταχθούν στη σχεδιαζόμενη επέκταση της Tesla, αναφέροντας ως αιτίες, από τη φωτορύπανση μέχρι τις ανησυχίες για το νερό.