Ποιοι και γιατί προκαλούν φθορές στα σχολεία της Θέρμης – 100.000 ευρώ το κόστος των ζημιών

Κοινοποίηση:
ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟΙ

Μάστιγα τείνουν να γίνουν οι βανδαλισμοί σε σχολεία του Δήμου Θέρμης στη Θεσσαλονίκη. Τα στοιχεία σοκάρουν, με τους αρμόδιους να μιλούν για ένα καθημερινό φαινόμενο. Η κατάσταση χειροτέρεψε κατά την περίοδο της καραντίνας που επιβλήθηκε, για τον περιορισμό διασποράς του κορωνοϊού. Οι δράστες των επιθέσεων είναι ως επί το πλείστον ανήλικοι.

«Παιδιά ανώριμα, παρορμητικά, με χαμηλή αυτοεκτίμηση», περιγράφουν καθηγητές. Οι λόγοι που το κάνουν… είναι είτε γιατί παρασύρθηκαν από παρέες και θέλησαν να αποδείξουν ότι «είναι μάγκες» είτε γιατί «δεν ήξεραν πού να διοχετεύσουν την οργή και τον θυμό που μπορεί να τους προκλήθηκε από το οικογενειακό τους περιβάλλον».

O εγκλεισμός πυροδότησε τη βία

Η πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Α/θμιας Εκπαίδευσης του δήμου Θέρμης κ. Ευαγγελία Κούτρη βρίσκεται σε αυτήν τη θέση εδώ και τρία χρόνια. Περιγράφει ότι η συχνότητα των περιστατικών καταστροφών σε σχολεία του δήμου είναι τρομακτική. «Τα περιστατικά βανδαλισμών αν όχι καθημερινά είναι σίγουρα εβδομαδιαία, άλλοτε πιο σοβαρά κι άλλοτε πιο ήπια και στα 17 χωριά του δήμου. Όμως, ειδικά στα μεγάλα χωριά έχουμε σοβαρά θέματα», περιγράφει στο thestival.gr.

Σύμφωνα με την κ. Κούτρη, η περίοδος του εγκλεισμού που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού επηρέασε σημαντικά τα παιδιά. «Παρότι τα σχολεία ήταν κλειστά, είχαμε πάρα πολλά περιστατικά βανδαλισμών. Οι διευθυντές πήγαιναν στα σχολεία και έβρισκαν σπασμένα τζάμια και παντού καταστροφές κι αυτό γιατί τα σχολεία μετατράπηκαν σε χώρους συγκέντρωσης και… εκτόνωσης.  Τα παιδιά ξεσπάνε τον θυμό και την οργή τους στη δημόσια περιουσία και αυτό είναι τραγικό», λέει χαρακτηριστικά. Τονίζει δε ότι «δυστυχώς, οι πολίτες δεν έχουν καταλάβει ότι η δημόσια περιουσία είναι δικά τους χρήματα».

Περιγράφει ότι έχουν ζητηθεί φύλακες προκειμένου να προστατέψουν τα σχολεία του Δήμου, ωστόσο κάτι τέτοιο ακόμα δεν έχει επιτευχθεί στον επιθυμητό βαθμό. «Έχουμε ζητήσει μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ και της κοινωφελούς εργασίας να πάρουμε 20 φύλακες, δεν εγκρίθηκε κανείς και μετά από πιέσεις μας, καταφέραμε και βάλαμε τρεις φύλακες. Σε αυτά τα σχολεία λοιπόν, η διαφορά ήταν μεγάλη, δεν είχαμε ζητήματα καταστροφών», τονίζει η κ. Κούτρη. Αναφέρει ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο δήμος έχει 51 σχολεία. «Τον Ιούνιο ευελπιστούμε να εγκριθεί το αίτημά μας ώστε να έχουμε φύλακες σε περισσότερα σχολεία».

Έκκληση για μεγαλύτερη αστυνόμευση

Ο αντιδήμαρχος Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης Πολιτισμού και Κοινωνικής Προστασίας, κ. Στέλιος Αποστόλου λέει ότι το φαινόμενο των βανδαλισμών, δυστυχώς έχει πολλαπλασιαστεί το τελευταίο χρονικό διάστημα. «Έχουμε επανειλημμένα κρούσματα. Πρόσφατα, σε σχολείο στον Τρίλοφο έσπασαν την καγκελόπορτα, έβαλαν μέσα στο σχολείο λάστιχο ποτίσματος και πλημμύρισε το σχολείο. Στο Τριάδι διέλυσαν τα προκάτ που είχαμε. Βάλανε γκαζάκια στην αυλή του σχολείου. Δέκα περιπτώσεις έχουν ταυτοποιηθεί κι έχουν παραπεμφθεί στον Εισαγγελέα», εξηγεί. Λέει ότι η διοίκηση του Δήμου έχει κάνει αρκετές συναντήσεις στο Αστυνομικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, ώστε να βρεθεί μία λύση. «Έχουμε ζητήσει από την Αστυνομία να κάνει πιο τακτικούς ελέγχους όμως κι εκείνοι μας απαντούν ότι το προσωπικό είναι ελλιπές, παρότι κάνουν ότι μπορούν. Ωστόσο, οι περιπολίες πρέπει να ενταθούν», υπογραμμίζει. Περιγράφει πως πριν από έναν μήνα κάθε Δευτέρα, ομάδα παιδιών πήγαινε σε σχολείο στα Βασιλικά και ξήλωναν τις βρύσες. «Όταν τους ρωτήσαμε γιατί το έκαναν αυτό… δεν είχαν τι να απαντήσουν. Εδώ και δύο χρόνια σε αρκετά σχολεία βάλαμε κάμερες. Ετησίως ο δήμος ξοδεύει 100.000 ευρώ για την αποκατάσταση καταστροφών στα σχολεία. Η κατάσταση είναι δραματική. Έχουμε πει στους μαθητές ότι είναι κρίμα αυτά τα λεφτά να πηγαίνουν στην αποκατάσταση βανδαλισμών και όχι προς όφελος των παιδιών όπως π.χ. να φέρουμε καινούριους υπολογιστές», λέει ο κ. Αποστόλου.

«Ραντεβού» για να καταστρέψουν

Ο ίδιος περιγράφει πως δεν είναι μόνον οι «συμμορίες» με παιδιά του δήμου Θέρμης αλλά, δίνουν ραντεβού και με άτομα από άλλες περιοχές προκειμένου να καταστρέψουν τα «σχολεία στόχους». «Έρχονται και από άλλες περιοχές. Συστήνουν ομάδες με σκοπό να καταστρέψουν δημόσια περιουσία», λέει χαρακτηριστικά.

«Έχουμε μιλήσει με παιδιά που τα πιάσαμε επ’ αυτοφώρω να προκαλούν φθορές. Η απάντηση τους είναι ότι δεν ξέρουν γιατί το έκαναν. Μας έχουν πει ότι είχαν οργή μέσα τους είτε γιατί κάτι έγινε στο σπίτι τους, στο οικογενειακό δηλαδή περιβάλλον είτε γιατί νιώθουν θυμό και δεν ξέρουν πώς να το διαχειριστούν. Μετά ζητούν συγγνώμη και προσφέρονται να παράσχουν κοινωνική εργασία. Όμως, ιδίως τα ανήλικα παιδιά παρασύρονται και από τις παρέες τους… θέλουν να φανούν μάγκες», συμπληρώνει από την πλευρά της η κ. Κούτρη.

Προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης

Ο δήμος Θέρμης βέβαια δεν έχει αφήσει τίποτα στην τύχη του, καθώς εδώ και έξι χρόνια «τρέχει» προγράμματα για την ψυχολογική υποστήριξη παιδιών και γονέων. «Με τις σχολές γονέων και τα προγράμματα συμβουλευτικής, προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους γονείς», εξηγεί ο κ. Αποστόλου. Ο δήμος δίνει 25.000 ευρώ τον χρόνο για τα προγράμματα υποστήριξης όπως, το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ανατολικής Θεσσαλονίκης «Ελπίδα» και την «Ανατολική Αναπτυξιακή». «Προσπαθούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά που μετά την περίοδο του εγκλεισμού παρουσιάζουν σοβαρά ζητήματα θυμού και οργής. Ευτυχώς, αυτά τα προγράμματα φαίνεται να συνέβαλαν στο να μην έχουμε περιστατικά βίας μεταξύ των παιδιών».

Αναφορικά με βίαιες συμπεριφορές μεταξύ των παιδιών, η κ. Κούτρη λέει ότι δεν υπάρχει κάτι που να εγείρει ανησυχία. «Ψυχολόγοι από τον φορέα «Ανατολική» προσφέρουν δωρεάν συνεδρίες σε όποιον δημότη το ζητήσει. Από την καραντίνα και μετά, το πρόγραμμα έχει μεγαλύτερη απήχηση, έχουν αυξηθεί οι ομάδες ψυχολογικής υποστήριξης και οι υπηρεσίες παρέχονται και διαδικτυακά. Έχουμε ψυχολόγους και από το Υπουργείο, στα περισσότερα δημοτικά σχολεία ενώ σημαντική είναι και η συμβολή των εκπαιδευτικών».

Η κ. Ελισάβετ Σιμουλίδου, διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Θέρμης αναφέρει ότι γίνεται, ήδη από το 2017, μία σημαντική προσπάθεια ευαισθητοποίησης των παιδιών ως προς το τι σημαίνει παραβατική συμπεριφορά. Οι σχετικές συζητήσεις μεταξύ δασκάλων και μαθητών είναι καθημερινές, ενώ ενεργό ρόλο σε αυτό έχουν οι ίδιοι οι μαθητές. «Προσπαθούμε να φτιάξουμε μία κουλτούρα με επίκεντρο την αλληλεγγύη. Πρέπει να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι όταν μιλάνε, αυτό δεν είναι “κάρφωμα”. Όταν μία παραβατική συμπεριφορά δεν έχει συνέπεια, τότε θα επαναληφθεί. Οι παρατηρητές έχουν μεγάλη δύναμη, η απάθεια είναι συνενοχή», λέει. «Πολλές φορές, τέτοιες συμπεριφορές είναι απόρροια κάποιας πρόκλησης. Να φανεί δηλαδή κάποιος “μάγκας” στην παρέα του», εξηγεί.

Στόχος, όπως λέει, είναι να αντιμετωπίσουμε και τον θύτη, όχι μόνο το θύμα. «Και οι δύο πλευρές θέλουν φροντίδα. Εκεί λοιπόν μεγάλη σημασία έχουν οι παρατηρητές (οι συμμαθητές). Στοχεύουμε στον ενεργό πολίτη του αύριο. Αυτός είναι και ο ρόλος του σχολείου», καταλήγει.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: