Περασμένα μεγαλεία διηγώντας τα να κλαις! Τώρα οι περισσότερες περιοχές είναι «γκέτο» λαθραίων! Σπάνιες φωτογραφίες της “παλιάς” Αθήνας – Εικόνες που συναρπάζουν

Κοινοποίηση:
Φωτογραφία αρχείου που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και εικονίζει μόνιππα αμάξια, αυτοκίνητα και πεζοί με ομπρέλες να περπατούν μια βροχερή μέρα στην ΑΘήνα του 1927,  στην οδό Πανεπιστημίου από την πλατεία Ομονοίας.  Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013. Με φωτογραφικό υλικό από τη Συλλογή Πέτρου Πουλίδη, κυριότητας του Αρχείου της ΕΡΤ, η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση συμμετέχει στην πολιτιστική δράση «Μια φωτογραφία για την Πατησίων», που διοργανώνεται μέχρι και τις 19 Φεβρουαρίου από το Αθηναϊκό Καλλιτεχνικό Δίκτυο, τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και  τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών. Στο φωτογραφικό υλικό του Αρχείου της ΕΡΤ, που εκτίθεται στις βιτρίνες κτιρίου επί της Πατησίων 214, αποτυπώνονται εικόνες της περιοχής από την καθημερινή ζωή των Αθηναίων στις τρεις πρώτες δεκαετίες  του 20ου αιώνα. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΡΤ/ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΕΤΡΟΥ ΠΟΥΛΙΔΗ

Σπάνιες φωτογραφίες από την Αθήνα που δεν έχουμε ζήσει. Δείτε την ιστορία της Αθήνας μέσα από σπάνιο φωτογραφικό υλικό.

Φωτογραφίες από το κέντρο της Αθήνας, από στιγμές της καθημερινότητας, φωτογραφίες από μία πόλη που δεν ζήσαμε. Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος της Αθήνας έπαιξε έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πόλης. Το φωτογραφικό αρχείο του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου ζωντανεύει μπροστά μας την Αθήνα που δεν ζήσαμε.

Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος
Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος εγκαινιάστηκε το 1869 και αρχικά ένωνε τον Πειραιά με το Θησείο, ενώ το 1885 δημιουργήθηκε μια ξεχωριστή γραμμή που ένωνε την Αθήνα με το Στροφύλι. Από το 1957 μέχρι σήμερα, η Γραμμή 1 συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με την Κηφισιά και αντιστρόφως, εκτελώντας μία διαδρομή συνολικού μήκους 25,7 χιλιομέτρων.

Στις 27 Φεβρουαρίου 1869, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θησείον – Πειραιάς, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες, άλλους επισήμους και δημοσιογράφους. Η πρώτη ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά.

.

Η λειτουργία του πρώτου ατμοκίνητου σιδηρόδρομου στην Ελλάδα ήταν γεγονός. Καθώς η κυκλοφορία της γραμμής αυξανόταν οι απλές στάσεις άρχισαν να γίνονται σταθμοί με αποβάθρες.

Το 1882 εγκαινιάστηκαν οι σταθμοί του Φαλήρου, του Μοσχάτου. Αρχικά η γραμμή ήταν μονή, αλλά μέχρι το 1904, είχε μετατραπεί σε διπλή. Πλέον, ο ατμοκίνητος σιδηρόδρομος διερχόταν μεταξύ Πειραιά και Θησείου σε ξεχωριστή γραμμή για καθεμία από τις δύο κατευθύνσεις, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Τα έργα της πρώτης επέκτασης του Σιδηροδρόμου για πάνω από τριάντα χρόνια, ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928. Στις 21 Ιουλίου 1930 εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας.



Ο σταθμός της Ομόνοιας κατά τα εγκαίνιά του στις 17/5/1895.

Άποψη της Ομόνοιας στις 7/1/1928, πριν την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του σταθμού του Ηλεκτρικού.

Η είσοδος του σταθμού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στην Ομόνοια στη δεκαετία του ‘30. Στο βάθος διακρίνεται η οδός Πανεπιστημίου και τα ξενοδοχεία «Excelsior» και «Plaza» στις δύο πλευρές του δρόμου (φωτογραφία κάτω).

Η Αθήνα του 1917 

Εκατό περίπου χρόνια πριν από σήμερα, στην διάρκεια του 1917, Γάλλοι φωτογράφοι και κινηματογραφιστές της “Στρατιάς της Ανατολής” πραγματοποίησαν εκατοντάδες λήψεις της Αθήνας. Πρόκειται για σπάνιες πτυχές και εικόνες της πόλης, οι οποίες έχουν με την πάροδο του χρόνου λησμονηθεί ή χαθεί.

Το υλικό αυτό φυλάσσεται σήμερα στο Παρίσι (Établissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense, Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine).

Δείτε ένα εκπληκτικό τρισδιάστατο βίντεο.

H Αθήνα το 1921

Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το βίντεο του British Pathe, με εικόνες της Αθήνας του 1921. Αξίζει τον κόπο να το δείτε.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: