Ο 29χρονος Έλληνας που έφτιαξε κλωνοποιημένη ελιά για να την ταξιδέψει στον κόσμο

Κοινοποίηση:
1

Ο Βασίλης Τσίπας είναι μόλις 29 ετών και κατάφερε να πραγματοποιήσει το όνειρο του, να καινοτομήσει στο τομέα της γεωργίας αλλά και να εκσυγχρονίσει το παραδοσιακό επάγγελμα του αγρότη, που υπηρετεί γενιές ολόκληρες η οικογένεια του, στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας.

Δημιούργησε μια μικρή κλωνοποιημένη ελιά, που ταξιδεύει στον κόσμο ως πρέσβειρα της Ελλάδας, μεταφέροντας ένα «ζωντανό κομμάτι της ιστορίας, της κουλτούρας και του πολιτισμού της χώρας μας».

Ο νεαρός αγρότης και απόφοιτος γεωπονικής σχολής, μίλησε στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για τις διακρίσεις που κατέκτησε, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε μέχρι να πραγματοποιήσει το δύσκολο, αλλά και μοναδικό αυτό εγχείρημα του. Μάλιστα αναφέρθηκε και στη επίσκεψη του πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών, Geoffrey Ross Pyatt, στο περίπτερο της φετινής 83ης ΔΕΘ, όπου φιλοξενήθηκε με τις υπόλοιπες νεοφυείς επιχειρήσεις και το έντονο ενδιαφέρον που έδειξε για το μοναδικό τυποποιημένο φυτό που «μπολιάζει κάθε γωνιά του κόσμου όπου μεταφέρεται με «Ελλάδα», ως ένας άλλος σύγχρονος πρέσβης της πατρίδας μας».

Η γιαγιά από τον Καναδά και η πρώτη ιδέα
Ερ.Πώς ξεκίνησαν όλα; Πώς συνέλαβες την ιδέα να δημιουργήσεις το μοναδικό τυποποιημένο φυτό;

Απ. Όλα ξεκίνησαν το 2011 σαν ιδέα, μετά από δύο γεγονότα. Το πρώτο γεγονός συνέβη όταν επισκεπτόταν την Ελλάδα για διακοπές η γιαγιά μου από τον Καναδά και η οποία καθώς συζητούσαμε αναφέρθηκε στο γεγονός πως, τώρα πια με την τεχνολογία να έχει προχωρήσει τόσο και τις στενές εμπορικές σχέσεις των χωρών, είναι πολύ εύκολο να παραγγείλεις και βρίσκεις ελαιόλαδο και ελιές κυριολεκτικά παντού. Αυτό που θα της άρεσε ήταν να μπορεί να πάρει ένα κομμάτι της πατρίδας της μαζί της, στην προκειμένη περίπτωση μιλούσε για ένα δέντρο ελιάς, για να μάθουν και τα ξαδέρφια μου που δεν είχαν έρθει ποτέ στην Ελλάδα, τι και πώς είναι η ελιά και για να έχει κάτι μη αναλώσιμο στο σπίτι να της θυμίζει την χώρα και την καταγωγή της.
Το δεύτερο συνέβη λίγους μήνες μετά, μιλώντας με έναν πελάτη του φυτωρίου που ανήκει στην μητέρα μου και ο οποίος διατηρεί τουριστική μονάδα σε ένα νησί. Αυτό που μας είπε ήταν πώς με τη νέα τεχνολογία και το διαδίκτυο έχουν βοηθηθεί πολύ να μπορούν να προσελκύσουν άτομα από όλο τον κόσμο και οι κριτικές των πελατών μέσω μεγάλων τουριστικών σελίδων βοηθούν πολύ, αλλά το μεγάλο τους πρόβλημα είναι πώς θα ξεχωρίσουν από τον εγχώριο και εξωτερικό ανταγωνισμό και πως θα κάνουν τον πελάτη να δεθεί για όσο το δυνατόν περισσότερο διάστημα συναισθηματικά με τη μονάδα, για να την θυμάται όταν ξαναεπισκεφθεί τη χώρα τα επόμενα χρόνια ή να την συστήσει σε φίλους.

Τότε λοιπόν καταλάβαμε πως υπάρχει μια πολύ μεγάλη ομάδα ατόμων και επιχειρηματιών που ψάχνουν για προϊόντα μοναδικά και υψηλής προστιθέμενης αξίας και πως αν μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε και να μετατρέψουμε τα τυπικά δέντρα ελιάς σε τουριστικό είδος, τότε θα υπήρχε μια μεγάλη αγορά να καλύψουμε, πράγμα που θα μας επιτρέπει να διαφοροποιηθούμε σαν μονάδα από τον ανταγωνισμό. Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε η ιδέα να δημιουργήσουμε έναν νέο ζωντανό τύπο σουβενίρ με βάση την ελιά.

Ερ. Μπορείς να μας συστήσεις το Plantbox;

Απ. Το PlantBox, είναι το πρώτο πλήρες τυποποιημένο και συσκευασμένο δέντρο ελιάς με μέγεθος που δεν ξεπερνάει τα 18 εκατοστά, γεγονός που το καθιστά όχι απλά καινοτόμο, αλλά και μοναδικό. Το δέντρο που χρησιμοποιούμε είναι ποικιλίας κορωνέικης η οποία είναι ελληνική και η κορυφαία ποιοτικά ελιά για λάδι στον κόσμο. Όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι ανακυκλώσιμα, αποστειρωμένα και παράγονται από ελληνικές επιχειρήσεις. Η ελιά αυτή μπορεί να συντηρηθεί έως δεκαεπτά μέρες χωρίς ήλιο και νερό και κάθε δέντρο είναι φυτό υγειονομικά ελεγμένο και πληροί τις προδιαγραφές για να ταξιδεύει χωρίς περιορισμούς και ελέγχους σε όλο τον κόσμο ακόμα και μέσω χειραποσκευών σε αεροπλάνα. Δημιουργήσαμε λοιπόν ένα ζωντανό κομμάτι της ιστορίας, της κουλτούρας και του πολιτισμού της χώρας μας, το οποίο μπορεί να αποκτηθεί, να ταξιδέψει ελευθέρα, να επιβιώσει και να αναπτυχθεί σε κάθε γωνιά της γης, μπολιάζοντας το νέο του τόπο με «Ελλάδα», ως ένας άλλος σύγχρονος πρέσβης της πατρίδας μας.
Ερ. Απόφοιτος γεωπονικής σχολής και αποφάσισες να μείνεις στον τόπο σου, στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας και μάλιστα να γίνεις και αγρότης. Πόσο δύσκολο είναι αυτό για έναν νέο και τι ήταν αυτό που σε ώθησε σε αυτήν την απόφαση;

Απ. Για μένα ίσως ήταν πιο εύκολη από άλλους αυτή η απόφαση. Δεν είναι απλά ότι ζούσα εδώ, από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου ασχολούμαι με το φυτώριο και τα χωράφια της μητέρας μου και ήταν συνειδητή επιλογή να σπουδάσω γεωπονία και να γυρίσω πίσω, αυτό ήταν εξαρχής το σχέδιο μου. Φυσικά βοήθησε και η ιδέα που είχα για να αναπτύξω το προϊόν μου, πράγμα που δεν θα μπορούσε να γίνει αλλού. Βέβαια για να είμαστε ρεαλιστές αυτό πρακτικά είναι δύσκολο να το αποφασίσει ένας νέος ακόμα και αν έχει δουλειά δική του αναλάβει, καθώς δεν υπάρχει πολύς νέος κόσμος στα χωριά για να συναναστραφείς και δεν έχει πολλές επιλογές στις δραστηριότητες που μπορείς να κάνεις για να ξεσκάσεις.

Ερ.Υπήρξε στιγμή που είπες θα τα παρατήσω;

Απ.Η αλήθεια είναι πως ανά διαστήματα και όσο περνούσαν τα χρόνια, ένιωθα αρκετή πίεση για το αν θα καταφέρω να δημιουργήσω αυτό για το οποίο και εγώ και η μητέρα μου και η αδερφή μου, επενδύουμε τόσο χρόνο και χρήμα. Δεν σου κρύβω πως επειδή μέσα σε αυτά τα 7 χρόνια που αναπτύξαμε το προϊόν μας δεν υπήρχε πρόσβαση σε κεφάλαια, ούτε από δανεισμό ούτε από κάποιο πρόγραμμα κα έγινε με ιδία επένδυση, ήταν πολλές φορές που σκέφτηκα να τα παρατήσω, για να μην συνεχίζει η οικογένεια μου να πιέζεται τόσο πολύ εξαιτίας της ιδέας μου, γιατί φοβόμουν ότι εάν γίνει κάτι άσχημο, δεν θα είχαμε τα χρήματα να το αντιμετωπίσουμε καθώς όλα είχαν επενδυθεί στο πρότζεκτ αυτό. Ευτυχώς αντέξαμε όλοι μαζί την πίεση και καταφέραμε να κάνουμε πράξη την ιδέα μας.

Ερ. Γιατί επέλεξες την ελιά και όχι κάποιο άλλο φυτό;

Απ. Η επιλογή ήταν εύκολη, η ελιά είναι το πιο τυπικό φυτό της ελληνικής φύσης, όλοι στον κόσμο γνωρίζουν τα προϊόντα της, τον συμβολισμό της και είναι βαθιά συνδεδεμένη με την ιστορία, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα της Ελλάδας.

Ερ. Τι σημαίνει κλωνοποιημένη ελιά; Ποια χαρακτηριστικά την κάνουν μοναδική;

Απ. Ίσως ο όρος «κλωνοποιημένη» να ακούγεται άσχημος στον κόσμο, οπότε θα το εξηγήσω πολύ απλά για να μην δημιουργηθούν παρεξηγήσεις. Αυτό που ουσιαστικά γίνεται είναι πως παίρνουμε μικρά κομμάτια από επιλεγμένα και ελεγμένα δέντρα ελιάς μας, τα βοηθάμε να βγάλουν ρίζες και δημιουργούμε ένα φυτό με τα ακριβώς ίδια χαρακτηριστικά με αυτό από το οποίο πήραμε το κομμάτι. Η μοναδικότητα στην περίπτωση μας είναι πως πήραμε τη διαδεδομένη τεχνική αναπαραγωγής που περιέγραψα νωρίτερα, εφαρμόσαμε τεχνικές ανάπτυξης οι οποίες δεν εφαρμόζονται σε δέντρα και

μας επιτρέπουν να παράγουμε δέντρα πέντε φορές πιο γρήγορα και δέκα φορές πιο φθηνά και πιο πολλά δέντρα ανά τετραγωνικό μέτρο. Επίσης δημιουργήσαμε και κάποιες τεχνικές συντήρησης για να μπορούμε να επιμηκύνουμε την ζωή των δέντρων όταν θα πρέπει να ταξιδέψουν και θα βρίσκονται σε συνθήκες χωρίς νερό, χώμα και ήλιο.

Ερ. Πολλές διακρίσεις! Θέλεις να μας μιλήσεις για αυτές; Είδαμε στη ΔΕΘ ότι ακόμα και ο πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής Geoffrey Ross Pyatt, εντυπωσιάστηκε από το φυτό σου και μάλιστα θέλησε να αποκτήσει και ένα!

ΑΠ. Πέρυσι τον Νοέμβριο είχα την τιμή να διακριθώ πανευρωπαϊκά μεταξύ 487 υποψηφίων από όλη την Ευρώπη, ως ο πιο ελπιδοφόρος νέος επαγγελματίας στον τομέα του πολλαπλασιασμού των φυτών και να ταξιδέψω στην Κίνα με ένα γκρουπ ακόμα εννέα νέων, κορυφαίων στον τομέα τους, για να βοηθήσουμε, συμβουλέψουμε και να συνεργαστούμε με επαγγελματίες εκεί. Είχα και την τιμή να γνωρίσω και παραλάβω από τον Υφυπουργό Αγροτικής και Αειφόρου Ανάπτυξης την Κίνας βραβείο για την δουλειά και την συμβολή μου εκεί. Φέτος οι διακρίσεις έγιναν περισσότερες, η εταιρία μας βγήκε πρώτη στα βραβεία «Athens Startup Awards», που συνδιοργανώνουν η Περιφέρεια Αττικής και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας και επίσης στο διαγωνισμό που έτρεχε κατά την διάρκεια της ΔΕΘ στον οποίο κριτές ήταν εκπρόσωποι funds και πολυεθνικών, επιχειρηματίες και στελέχη οργανισμών και εταιριών και καταφέραμε να βγούμε πρώτοι μεταξύ 128 νεοφυών επιχειρήσεων.

Όσο για τον πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών, είχα την χαρά και την τιμή να επισκεφθεί το περίπτερο μας δύο φορές, να ενδιαφερθεί να μάθει τι και πως το κάνουμε και να πάρει και ο ίδιος ένα δέντρο μας. Δεν σου κρύβω πως ήταν μεγάλη μου χαρά όταν άκουσα πως βρίσκει εξαιρετική την ιδέα μας και εντυπωσιακό το αποτέλεσμα, είναι σαν μία διάκριση από μόνο του αυτό.

Ερ. Μέχρι σήμερα πολλοί αγρότες στη χώρα μας ζούσαν από τις επιδοτήσεις, πώς φαντάζεσαι το μέλλον για τους νέους αγρότες;

Απ. Να είμαστε ρεαλιστές, οι επιδοτήσεις δεν είναι η πηγή του κακού, υπάρχουν προϊόντα και παραγωγές οι οποίες τις χρειάζονται αλλιώς θα εξαφανιστούν. Κατά την άποψη μου αυτό που είναι επείγον και σημαντικό να γίνει είναι να δημιουργηθούν συμπράξεις υποχρεωτικές μεταξύ ομάδων παραγωγών, πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ερευνητικών και τοπικών φορέων δημόσιας διοίκησης, για να δημιουργηθούν μικρές τοπικές θερμοκοιτίδες για γεωργικές επιχειρήσεις οι οποίες θα είναι εξειδικευμένες στην περιοχή και τα προϊόντα στα οποία παράγουν και μέσω τις οποίας οποιοσδήποτε νέος θα μπορεί να λάβει γνώσεις και στήριξη για να ξεκινήσει να καλλιεργεί σύγχρονα και αποδοτικά ή να εξελίξει την καλλιέργεια που έχει στην περιοχή. Αλλιώς δεν μπορώ να δω πως θα προσελκύσουμε νέους να συνεχίζουν να ζουν στην περιφέρεια και να απασχολούνται σε αγροτικές εργασίες.

Ερ. Επιμένεις Ελλάδα, γιατί;

ΑΠ. Επιμένω γιατί βλέπω πως παρά τις δυσκολίες, υπάρχει μέλλον στον αγροτικό τομέα στην χώρα μας, υπάρχει μεγάλο περιθώριο εξέλιξης και δημιουργίας προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και υπάρχουν άτομα με όρεξη και γνώση για να στηρίξουν οποιοδήποτε εγχείρημα.

Ερ. Σε ποιες χώρες ταξιδεύει η ξεχωριστή ελιά σου και τι στόχους έχεις για το μέλλον;

Απ. Αυτήν την στιγμή έχουμε καταφέρει αν και είμαστε μόνο 7 μήνες στην αγορά, να στείλουμε απευθείας σε 21 χώρες σε όλο τον κόσμο, από χώρες με έντονο το ελληνικό στοιχείο, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και ο Καναδάς μέχρι χώρες που δεν θα φανταζόσουν ποτέ πως ξέρουν την ελιά, όπως η Σρι Λάνκα, το Πουέρτο Ρίκο, η Δημοκρατία του Τόγκο. Στόχος μας είναι μες τον επόμενο χρόνο να στήσουμε τη νέα μας μονάδα που θα μας επιτρέψει να αυξήσουμε σημαντικά την παραγωγή μας, να επεκταθούμε σε περισσότερα καταστήματα στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό και ίσως να προχωρήσουμε και σε μία στρατηγική επένδυση σε μονάδα παραγωγής στο εξωτερικό.

Ελπίζουμε λοιπόν να καταστήσουμε την ελιά ένα ακόμα εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μας. Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω δημοσίως την μητέρα και την αδερφή μου για την στήριξη, τη βοήθεια και την υπομονή τους όλα αυτά τα χρόνια. Επίσης την Περιφέρεια Αττικής, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας για την συνεχή και σημαντική στήριξη που μου προσφέρουν και φυσικά τον οργανισμό Industry Disruptors-Game Changers, για την οργάνωση και τη βοήθεια κατά την διάρκεια της 83ης ΔΕΘ.

 

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: