Οι τιμές αεροπορικών εισιτηρίων το 2024 στην Ευρώπη

Κοινοποίηση:
shutterstock_382266112-1024x685

Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη ξεπερνούν τον πληθωρισμό κατά περίπου 15%, ενώ αναμένεται να συνεχίσουν την ανοδική πορεία τους, σύμφωνα με έρευνα της ING.

Η έκθεση Global Aviation Outlook του τραπεζικού ομίλου εκτιμά, επίσης, ότι η επιβατική κίνηση θα ξεπεράσει, φέτος, τα προ πανδημίας επίπεδα, με τις αεροπορικές εταιρείες, ωστόσο, να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τη ζήτηση, καθώς αντιμετωπίζουν προβλήματα με την προσφορά αεροσκαφών.

Ο κ. Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος του τομέα της ING, δήλωσε: «Η παγκόσμια ζήτηση των αεροπορικών εταιρειών έχει ξεπεράσει την ανάπτυξη της χωρητικότητας του στόλου, γεγονός που θέτει τα σχέδια ανάπτυξής τους υπό πίεση».

Οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται σε όλο τον κόσμο, αλλά η Ευρώπη επηρεάζεται ιδιαίτερα από τους υψηλότερους δασμούς.

«Αυτή η δυναμική σηματοδοτεί μια διαφορετική εποχή, καθώς ο έντονος ανταγωνισμός των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους επιβάρυνε τις τιμές για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Luman.

“Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, οι υψηλότεροι φόροι στα εισιτήρια και η αυξημένη εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών, από 25% το 2024 σε 100% το 2026 για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις, θα συνεχίσουν να ανεβάζουν τις τιμές.

Αυτό ωθεί τoυς αεροπορικούς ναύλους πάνω από τα επίπεδα του πληθωρισμού, με τις τιμές των εισιτηρίων να εξακολουθούν να κυμαίνονται περίπου 15% υψηλότερα στις αρχές του 2024”, πρόσθεσε.

Η ζήτηση παραμένει ισχυρή
Από την έκθεση προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι οι αυξανόμενες τιμές δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά τη ζήτηση.

“Σε γενικές γραμμές, οι ταξιδιώτες φαίνονται πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερους ναύλους – αλλά οι σημαντικές αυξήσεις των φόρων επί των εισιτηρίων που επιβλήθηκαν από τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν τουλάχιστον κάποια ανασχετικά αποτελέσματα, ιδίως για τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους”, υπογραμμίζεται.

Πρόκληση η χωρητικότητα
Τα ταξίδια στην ηπειρωτική Ευρώπη έχουν ανακάμψει ταχύτερα από ό,τι αναμενόταν, αλλά ο αριθμός των πτήσεων εξακολουθεί να είναι κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ο κ. Luman δήλωσε: «Η κούρσα για τη χωρητικότητα των αεροσκαφών αναμένεται να συνεχιστεί το 2024. Οι περιορισμοί χωρητικότητας αναγκάζουν τις αεροπορικές εταιρείες να προσαρμόσουν τα προγράμματα πτήσεων – η Ryanair, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να εξυπηρετήσει 200 εκατ. αντί για 205 εκατ. επιβάτες το 2024.

Αυτό εξακολουθεί να είναι περίπου 10% αύξηση, αν και μικρότερη από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως. Περιορίζουν επίσης τη δυνατότητα αποκατάστασης και ανάπτυξης των διηπειρωτικών δικτύων. Οι εθνικοί αερομεταφορείς, όπως η Lufthansa και η KLM, αναθεώρησαν προς τα κάτω τη διαθέσιμη χωρητικότητα θέσεων για το σύνολο του έτους 2024».

Η έκθεση περιγράφει τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών στην Boeing ως «πολύ κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα», ενώ η Airbus βρίσκεται «ακόμη σε φάση ανάκαμψης».

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο και στις δύο κατασκευάστριες εταιρείες έχει φθάσει σε επίπεδο ρεκόρ, επισημαίνεται.

Εκτός από τους περιορισμούς στην παραγωγή της Boeing, ένας παράγοντας που εκτιμάται ότι θα επηρεάσει τη χωρητικότητα τους επόμενους μήνες είναι οι επιπλέον επιθεωρήσεις της Pratt & Whitney, κατασκευάστριας εταιρείας κινητήρων, των κινητήρων turbofan που είναι εγκατεστημένοι στα αεροσκάφη Airbus A320neo.

Αυτές οι εξελίξεις συμβάλλουν στην αύξηση των ναύλων, αναφέρει η έκθεση, παράλληλα με την ισχυρή ζήτηση και τις υψηλότερες τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών.

Επιβαρύνουν τις τιμές τα βιώσιμα καύσιμα
Οι αεροπορικές εταιρείες εξασφαλίζουν όλο και περισσότερο προμήθειες βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), γεγονός που έχει αντίκτυπο στην τιμή των εισιτηρίων.

Δεν αναμένεται το κόστος του SAF να υποχωρήσει στα επίπεδα του καυσίμου αεριωθουμένων σύντομα, πράγμα που σημαίνει ότι το στοχευμένο ποσοστό ανάμειξης 10% το 2030, που επιδιώκεται από τους συνασπισμούς αεροπορικών εταιρειών Oneworld group και Clean Skies for Tomorrow θα αυξήσει 3-4% τις τιμές των εισιτηρίων.

Κερδοφορία
Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αεροπορικές εταιρείες, οι κορυφαίοι αερομεταφορείς επέστρεψαν σε γενικές γραμμές στα προ πανδημικά επίπεδα λειτουργικών κερδών πέρυσι.

Η κερδοφορία, φέτος, ενδέχεται να επηρεαστεί από παράγοντες όπως οι καθυστερήσεις παραδόσεων, η επιπλέον συντήρηση, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, οι γεωπολιτικές και εργασιακές εντάσεις, αν και θα μπορούσε να επιτευχθεί «μικρή άνοδος» στα λειτουργικά περιθώρια κέρδους.

Ο κ. Luman δήλωσε: “Οι αναφορές και οι κρατήσεις των αεροπορικών εταιρειών δείχνουν ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια παραμένει ισχυρή έως το 2024. Τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του 2024 δείχνουν ισχυρή αύξηση των επιβατικών χιλιομέτρων με έσοδα (RPK) σε σύγκριση με την υποτονική έναρξη του 2023.

Η κατεύθυνση αυτή επιβεβαιώνεται από την κατά 10% υψηλότερη παγκόσμια κατανάλωση καυσίμων αεροσκαφών μέχρι τα μέσα Απριλίου”.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: