Καίω λιγότερη βενζίνη όταν χρησιμοποιώ το cruise control;

Κοινοποίηση:
ΦΓ

Με τις τιμές των καυσίμων να παραμένουν στα ύψη, η μείωση της κατανάλωσης βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων των οδηγών, όπως και η χρησιμότητα του cruise control στην εξοικονόμηση καυσίμου.

Γνωστό ως cruise control, το σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου της ταχύτητας του αυτοκινήτου αποτελεί μία από τις πρώτες μορφές αυτοματοποιημένης οδήγησης που εφαρμόστηκαν στην μαζική παραγωγή και είναι πλέον ένα σύστημα που βρίσκεται στον εξοπλισμό ακόμη και προσιτών αυτοκινήτων πόλης.

Με τον οδηγό να θέτει την ταχύτητα κίνησης και να το ενεργοποιεί, το cruise αναλαμβάνει να διατηρήσει αυτή την ταχύτητα σταθερά στα επιθυμητά επίπεδα ξεκουράζοντας παράλληλα το δεξί πόδι του οδηγού αφού με τη χρήση του δεν χρειάζεται να πιέσει το πεντάλ του γκαζιού.

Το cruise control διατηρεί την ταχύτητα ανεξάρτητα από την κλίση του οδοστρώματος και «παρέχει» διαρκώς στον κινητήρα μόνο την απολύτως απαραίτητη ποσότητα καυσίμου που χρειάζεται για να το κάνει αυτό με επιτυχία.

Με την πάροδο του χρόνου στην αγορά έχουν κάνει την εμφάνισή τους διάφορες παραλλαγές του cruise control. Η βασική έκδοσή του «υπακούει τυφλά» στη διατήρηση της ταχύτητας κίνησης που θέτει ο οδηγός. Μεταγενέστερα συστήματα συνεργάζονται και με το σύστημα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας και μπορούν να προσαρμόζουν την ταχύτητα του οχήματος σύμφωνα με τα εκάστοτε όρια ταχύτητας σε ένα δρόμο αυτόματα ή κατόπιν εντολής του οδηγού.

Το πλέον εξελιγμένο σχετικό σύστημα στις μέρες μας είναι το ενεργό cruise control, το οποίο προσαρμόζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου ανάλογα και με τις κυκλοφοριακές συνθήκες έως και το όριο που έχει θέσει ο οδηγός του αυτοκινήτου.

Το cruise control ξεκίνησε ως ένα σύστημα που μπορεί να ξεκουράσει τον οδηγό στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο και να τον βοηθήσει να συγκεντρωθεί περισσότερο στην οδήγηση. Ωστόσο προσφέρει τις υπηρεσίες του και έμμεσα αφού μπορεί να βοηθήσει στην πράξη στην μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.

Το πόσο καταναλώνει ένας κινητήρας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συμπεριφορά του οδηγού πίσω από το τιμόνι, το είδος του δρόμου αλλά και τις συνθήκες κίνησης που επικρατούν. Τα συνεχή σταμάτα-ξεκίνα, η επιθετική συμπεριφορά με το γκάζι και το φρένο αλλά και το είδος του δρόμου (π.χ. δρόμος σε πλαγιά βουνού, αυτοκινητόδρομος) παίζουν μεγάλο ρόλο την κατανάλωση του καυσίμου, με το cruise control να μπορεί να δώσει τη λύση σε συγκεκριμένες συνθήκες.

Ειδικά στον αυτοκινητόδρομο η χρήση του cruise control επιφέρει μεγάλα κέρδη στη μείωση της καταναλώσης, μεταξύ 15%-30% σύμφωνα και με σχετικές μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί. Άλλες έρευνες κάνουν επίσης λόγο για αύξηση της κατανάλωσης κατά 20% αν ο οδηγός ενός αυτοκινήτου αυξομειώνει την ταχύτητά του κάθε 18 δευτερόλεπτα κινούμενος με ταχύτητες μεταξύ 75 και 85 χλμ./ώρα.

Με τον ανθρώπινο παράγοντα να «απομακρύνεται» από τον έλεγχο του γκαζιού, η αυξομείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου, που γίνεται χωρίς να το καταλάβουμε ουσιαστικά, εκμηδενίζεται και η ταχύτητα παραμένει σταθερή στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Από τη σταθερή ταχύτητα τεράστιο κέρδος στη μείωση της κατανάλωσης προκύπτει όταν ο δρόμος είναι επίπεδος ή κατηφορικός αφού εκεί είναι κυρίως που ο οδηγός του αυτοκινήτου αυξάνει χωρίς να το καταλάβει τις περισσότερες φορές την ταχύτητα του.

Τα αυτοκίνητα που φέρουν ενεργό cruise control με λειτουργία και για κίνηση στον αστικό ιστό καταφέρνουν επίσης να μειώσουν την κατανάλωση στην πόλη αφού το μοτέρ δέχεται μόνο την απαραίτητη ποσότητα καυσίμου για να εκκινήσει «γλυκά» από στάση το αυτοκίνητο με την επιτάχυνση στη συνέχεια να είναι επίσης ομαλή.

Σε κάθε περίπτωση η σωστή αξιοποίηση του cruise control για την μείωση της κατανάλωσης στον αυτοκινητόδρομο προϋποθέτει την γενικότερη… εγκράτεια του οδηγού που θα πρέπει να κινείται με ταχύτητες της τάξης των 100-110 χλμ./ώρα, ακόμη και αν το όριο της ταχύτητας είναι πιο πάνω από αυτό. Αν κινούμαστε πιο γρήγορα δεν γίνεται να επιτύχουμε μέγιστη εξοικονόμηση καυσίμου είτε χρησιμοποιούμε cruise control είτε όχι.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: