Ακρίβεια: Ποια αγαθά και υπηρεσίες κάνουν ράλι

Κοινοποίηση:
Shopping,Cart,Full,Of,Food,In,The,Supermarket,Aisle.,High

Συνεχίζεται με αλματώδη αύξηση η πορεία των τιμών αγαθών και υπηρεσιών με οδηγό την ενέργεια, τα είδη διατροφής, τις μεταφορές και τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τις διακοπές. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον περασμένο μήνα, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 11,6%.

Ωστόσο, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, ο εφετινός Ιούλιος ήταν κατά τι καλύτερος καθώς παρατηρήθηκε μεταξύ των δύο αυτών μηνών μείωση στις τιμές κατά 1,8%. Ομως, η μείωση αυτή δεν ήταν αρκετή για να περιορίσει το άλμα που έχει σημειωθεί όλο το περασμένο διάστημα και έχει επιφέρει σημαντικές απώλειες στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών λόγω της τεράστιας αύξησης των τιμών.

Οι μεταβολές

Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 11,6% τον Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

• 13% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αβγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ – κακάο – τσάι, μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα.

• 3,4% στην ομάδα «Ενδυση και υπόδηση» λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 30,9% στην ομάδα «Στέγαση» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 8,2% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 20,6% στην ομάδα «Μεταφορές» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 2% στην ομάδα «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής – άνθη – κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους – θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό – υπολογιστές – επισκευές.

• 6,4% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια» λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία, ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: