Σε μια ευρεία επιχείρηση διανομής του δημοσίου χρήματος για επικοινωνιακούς λόγους προς εγχώρια ΜΜΕ, κι όχι μόνο, επιδίδεται η κυβέρνηση από την αρχή του έτους. Τις τελευταίες εβδομάδες αναφέρονται στον Τύπο και τα social media διάφορα ποσά που δαπανώνται, με συνήθως ανούσιες αφορμές, για διαφημιστικούς λόγους και προώθηση του κυβερνητικού έργου. Όπως για παράδειγμα μια δαπάνη 80 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, όπως γράφτηκε πρόσφτα σε μερίδα των αντιπολιτευόμενων media.
Όμως, η έρευνα αποκαλύπτει τις πραγματικές διαστάσεις της επικοινωνιακής καταιγίδας που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από την αρχή του έτους, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί καν να χαρακτηριστεί ως «προεκλογικό».
Σύμφωνα με τα στοιχεία έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις άνω των 108 εκατ. ευρώ στο α’ επτάμηνο του 2025 ως δαπάνες διαφήμισης και προβολής.
Να σημειωθεί ότι η περιβόητη – επί πανδημίας – «λίστα Πέτσα», που προκάλεσε την σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής στην Βουλή, εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι έρευνές μας επικεντρώνονται στην «διάθεση» του Μαξίμου να μοιράσει χρήματα μέσω διαφήμισης και προβολής σε ΜΜΕ, ελληνικά και ξένα όπως θα δούμε, αλλά και social media.
Την Πέμπτη 26/6, στο ΔΣ του Κτηματολογίου ήρθε το θέμα της εσπευσμένης διάθεσης 4 εκατ. ευρώ στα Μέσα Ενημέρωσης προκειμένου να διαφημίσει μέσα στον Ιούλιο τα ψηφιακά επιτεύγματα της επιχείρησης.
Τα 4 εκατ. ευρώ σπάνε σχεδόν στην μέση:
1) Ζητείται τα 2,1 εκατ. ευρώ να μοιραστούν στο διάστημα έως τις 20 Ιουλίου 2025 την ώρα που όλος ο κόσμος, στις διακοπές του, θα αγωνιά να μάθει για την ψηφιοποίηση των αρχείων των Υποθηκοφυλακείων.
2) Τα υπόλοιπα 1,9 εκατ. ευρώ να μοιραστούν στο διάστημα 25 Αυγούστου-21 Σεπτεμβρίου 2025. Δηλαδή και πάλι σε ημερομηνία που το έργο δεν θα έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
3) Η μερίδα του λέοντος κατευθύνεται στα τηλεοπτικά κανάλια που θα λάβουν 2,3 εκατ. ευρώ.
4) Στα sites του διαδικτύου θα μοιραστούν 680 χιλιάδες ευρώ.
5) Στα ραδιόφωνα Αθήνας-Θεσσαλονίκης 403 χιλιάδες και στα επαρχιακά 173,6 χιλιάδες ευρώ.
6) Στις εφημερίδες πανελλαδικής εμβέλειας 312 χιλιάδες και στις επαρχιακές 134 χιλιάδες ευρώ.
Στις 10 Μαρτίου 2025 το υπουργείο Ανάπτυξης κοινοποίησε την υλοποίηση της 1ης φάσης της «Διαφημιστικής καμπάνιας στο πλαίσιο των μέτρων για την προστασία του καταναλωτή με στόχο την καταπολέμηση της ακρίβειας και του πληθωρισμού» .
Η συνολική εκτιμώμενη αξία της 1ης φάσης ανερχόταν σε 3,7 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση, η καμπάνια θα γίνει με την υποστήριξη της εταιρείας «MEDIATECH ΑΕ» στα τηλεοπτικά Μέσα πανελλαδικής κάλυψης καθώς και στα τηλεοπτικά Μέσα Αττικής, Θεσσαλονίκης και Περιφέρειας.
Η «MEDIATECH» θα οργανώσει τη συλλογή και θα ενημερώσει την Υπηρεσία για το αναλυτικό διαφημιστικό πλάνο, θα αποστείλει τις εντολές μετάδοσης στα ΜΜΕ, θα ελέγχει κάθε φορά την τήρηση των προϋποθέσεων από τα κανάλια και θα αξιολογεί το διαφημιστικό πλάνο. Όμως, το τελικό ποσό του αμφίβολης χρησιμότητας πρότζεκτ δεν θα είναι τα 3,7 εκατ. ευρώ, αφού αφορά μόνο στην πρώτη φάση, αλλά υπερδιπλάσιο. Η αρχική απόφαση εκδόθηκε, με υπογραφή του υπουργού Ανάπτυξης Παναγιώτη Θεοδωρικάκου, και «η συνολική επιλέξιμη δημόσια δαπάνη έως 31 Δεκεμβρίου 2025 ανέρχεται σε 8,18 εκατ. ευρώ».
Την 11η Ιανουαρίου 2025 δημοσιεύσαμε την έρευνα ότι η κυβέρνηση έκρινε απαραίτητο να δαπανήσει 35 εκατ. ευρώ για ένα δυσνόητο έργο, περί «Ανάπτυξης και Λειτουργίας Μηχανισμού Συντονισμού, Πλοήγησης και Πολυκαναλικής Εξυπηρέτησης του Υπουργείου Υγείας». Όμως, αυτό που προκαλεί περισσότερη εντύπωση είναι πως φαίνεται να παγιώνονται τα τελευταία χρόνια στις δημόσιες συμβάσεις και τα «δώρα» στα μέσα ενημέρωσης για επικοινωνιακή προβολή των εν λόγω έργων. Το ποσοστό για διαφήμιση φτάνει το 10%, αφού με απόφαση της κυβέρνησης θα δοθούν τα 3,6 εκατ. ευρώ στα ΜΜΕ από τα συνολικά 35 εκατ. ευρώ της δαπάνης για το έργο.
Οι συγκεκριμένες δαπάνες μπορεί να είναι υπέρογκες, αλλά δεν ξεπερνούν και στις τρεις περιπτώσεις μαζί τα 16 εκατ. ευρώ. Κατά συνέπεια τα 108 εκατ. ευρώ για το α’ επτάμηνο του 2025 μπορεί να χαρακτηριστεί και ως, τουλάχιστον, υπέρογκο.
«Έλεγχος της πληροφόρησης»
Να σημειώσουμε ότι ανεξάρτητες δημοσιογραφικές οργανώσεις, όπως «Οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα» έχουν αναφέρει μεταξύ άλλων κατά το πρόσφατο παρελθόν στις εκθέσεις τους για την Ελλάδα (2021-2022) ότι:
«Η συντηρητική κυβέρνηση υπό την ηγεσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη χορήγησε γενναιόδωρες φορολογικές ελαφρύνσεις στη διαφήμιση στα Μέσα Ενημέρωσης, αλλά επεδίωξε, άμεσα ή έμμεσα, να ελέγξει τη ροή των πληροφοριών στο πλαίσιο των προσπαθειών της για την αντιμετώπιση τόσο της πανδημίας όσο και της προσφυγικής κρίσης. Τα ερευνητικά Μέσα Ενημέρωσης και τα Μέσα Ενημέρωσης που ήταν κριτικά προς την κυβέρνηση είτε παραλείφθηκαν είτε έλαβαν ένα δυσανάλογα μικρό μερίδιο της διαφήμισης που προέκυψε από μια αμφιλεγόμενη καμπάνια δημόσιας ενημέρωσης ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ (σ.σ. «λίστα Πέτσα»)».
Και συνέχισαν οι «Δημοσιογράφοι χωρίς Σύνορα» στο πόρισμά τους για τη χώρα μας: «Οι δημοσιογράφοι έπρεπε να πάρουν την άδεια της κυβέρνησης πριν κάνουν ρεπορτάζ στα νοσοκομεία, ενώ το υπ. Υγείας απαγόρευσε στο ιατρικό προσωπικό να μιλά στα Μέσα Ενημέρωσης. Τον Φεβρουάριο 2021 τα δημόσια τηλεοπτικά κανάλια έδωσαν εντολή να μην μεταδίδουν βίντεο που έδειχνε τον πρωθυπουργό να παραβλέπει τους κανόνες του lockdown…».
Φατε..Φατε…Φατε…!!!