Οι κυρώσεις της Δύσης από την αρχή είχαν στόχο να πιέσουν τη Ρωσία -και δη τον Βλαντιμίρ Πούτιν- μέσω του περιορισμού της ροής χρημάτων που τροφοδοτούν τον ρωσικό πολεμικό μηχανισμό. Όμως, τα πράγματα για τη Δύση δεν κύλησαν όπως σχεδίαζε, καθώς οι κυρώσεις ούτε αύξησαν αρκετά την πίεση, ούτε περιόρισαν τελικά τα έσοδα της Ρωσίας.
Ωστόσο, η στόχευση της Ινδίας, ενός από τους μεγαλύτερους εταίρους της Μόσχας, από τον Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να αλλάξει τα πράγματα, σύμφωνα με δημοσίευμα-ανάλυση του βρετανικού δικτύου Sky News.
Κι αυτό γιατί η Ινδία έχει καθιερωθεί ως ένας από τους σημαντικότερους πελάτες αργού πετρελαίου της Ρωσίας.
Και δεν είναι μόνο η Ινδία. Η Κίνα έχει αυξήσει τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων κατά 44% από την επιβολή των κυρώσεων.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία το 2022, η Ευρώπη ήταν μακράν ο μεγαλύτερος αποδέκτης των ρωσικών εξαγωγών ενέργειας.
Στη συνέχεια, η Ευρώπη επέβαλε κυρώσεις σε διάφορα ρωσικά προϊόντα – κυρίως στο πετρέλαιο. Ο στόχος ήταν να στερήσει από τον Βλαντιμίρ Πούτιν τα έσοδα που χρησιμοποιεί για να χρηματοδοτήσει τον ρωσικό πολεμικό μηχανισμό.
Αντ’ αυτού, συνέβη κάτι άλλο: τα ρωσικά δεξαμενόπλοια που προηγουμένως μετέφεραν πετρέλαιο στην Ευρώπη άρχισαν να το στέλνουν σε ινδικά διυλιστήρια. Τα δεξαμενόπλοια της Μέσης Ανατολής, που προηγουμένως εξυπηρετούσαν τα ρωσικά διυλιστήρια, άρχισαν να στέλνουν το πετρέλαιο τους στην Ευρώπη. Ουσιαστικά, τίποτα δεν άλλαξε τελικά.
Και ενώ οι Ευρωπαίοι δεν λαμβάνουν πλέον απευθείας φορτία ρωσικού πετρελαίου, δέχονται πολλές αποστολές πετρελαϊκών προϊόντων -από ντίζελ και βενζίνη έως κηροζίνη- που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο σε ινδικά διυλιστήρια.
Αντιμέτωποι με αυτή την κατάσταση, η Ευρώπη και οι σύμμαχοί της στη G7 άρχισαν στη συνέχεια να προσπαθούν να εμποδίσουν τα τάνκερ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Επιβλήθηκε ανώτατο όριο τιμών στις νόμιμες ναυτιλιακές εταιρείες, περιορίζοντας τα έσοδα που μπορούσε να αποκομίσει η Ρωσία από τις εξαγωγές της. Αυτό, με τη σειρά του, δημιούργησε μια άλλη ριζική αλλαγή: η Ρωσία άρχισε να δημιουργεί τον δικό της «σκιώδη» στόλο δεξαμενόπλοιων, τον οποίο χρησιμοποίησε για να συνεχίσει να στέλνει πετρέλαιο στην Ινδία και την Κίνα.
Έτσι, στον τελευταίο κύκλο κυρώσεων, η G7 άρχισε να εφαρμόζει μια ξεχωριστή σειρά απαγορεύσεων σε αυτόν τον σκιώδη στόλο.
Τώρα, το θέμα δεν είναι ότι κάποιο από αυτά τα μέτρα ήταν άσκοπο. Κάθε ένα από αυτά συνέβαλε ελάχιστα στην άσκηση πίεσης στη Ρωσία και τον περιορισμό των εσόδων της. Τελικά, η όλη προσπάθεια αποδείχθηκε πολύ πιο δύσκολη από ό,τι αναμενόταν.
Γι’ αυτό και ο Ντόναλντ Τραμπ μιλάει τώρα για αύξηση των δασμών ή επιβολή κυρώσεων στην Ινδία. Έχει συζητήσει την επιβολή δευτερευουσών κυρώσεων σε χώρες που συνεχίζουν να συνεργάζονται με τη Ρωσία.
Παρά το γεγονός ότι παρουσιάζεται ως ένας από τους στενότερους συμμάχους του Βλαντιμίρ Πούτιν, στην πραγματικότητα, πρόκειται για δραματικά οικονομικά μέτρα που ακόμη και ο Τζο Μπάιντεν δεν τόλμησε να λάβει.
Το ερώτημα είναι αν θα ενεργοποιηθούν πράγματι και τι θα συμβεί στη συνέχεια στο παιχνίδι των κυρώσεων.