Σοβαρά ζητήματα υπερσυγκέντρωσης ορειβατών και ρύπανσης επανέρχονται στο προσκήνιο για το Έβερεστ, καθώς η φετινή περίοδος θεωρείται από τις πιο πολυσύχναστες των τελευταίων ετών, με αποτέλεσμα την έντονη συσσώρευση απορριμμάτων στην κορυφή του κόσμου.
Στο Κατμαντού συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες ορειβάτες, ειδικοί και αξιωματούχοι, σε μια προσπάθεια να εξεταστούν οι αυξανόμενοι κίνδυνοι που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή και την εκρηκτική αύξηση των αναρριχήσεων. Στο επίκεντρο βρέθηκε όχι μόνο η ασφάλεια των διαδρομών, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνουν οι αποστολές.
Η Νεπάλ έχει εκδώσει φέτος 494 άδειες αναρρίχησης για ξένους ορειβάτες, ενώ εκτιμάται ότι πάνω από 900 άτομα κατάφεραν να φτάσουν στην κορυφή, αριθμός που ενδέχεται να αποτελεί ρεκόρ για την εαρινή περίοδο. Παράλληλα, περίπου 3.000 άνθρωποι συνολικά κινούνται στο βουνό κατά τη διάρκεια της σεζόν, δημιουργώντας πίεση τόσο στις υποδομές όσο και στη διαχείριση των αποβλήτων.
Το αποτέλεσμα είναι ολοένα και πιο ορατό: εικόνες με ουρές ορειβατών στα «σημεία συμφόρησης» της διαδρομής και σημαντικές ποσότητες απορριμμάτων που παραμένουν στο βουνό, παρά τους αυστηρούς κανονισμούς για την αποκομιδή τους. Πολλοί ορειβάτες και συνοδοί επισημαίνουν ότι το Έβερεστ κινδυνεύει να μετατραπεί σε χώρο συσσώρευσης σκουπιδιών, αν δεν υπάρξει αυστηρότερη διαχείριση.
Recent footage shared by a climber on Mount Everest appears to show abandoned tents and trash littering the mountain’s highest campsite. https://t.co/1YBfx8ekn1 pic.twitter.com/v6KjLRkamR
— ABC News (@ABC) June 2, 2026
Ορισμένοι έμπειροι οδηγοί βουνών ζητούν περιορισμό στον αριθμό των αδειών, υποστηρίζοντας ότι το σημερινό μοντέλο υπερφόρτωσης δημιουργεί επικίνδυνες συνθήκες αλλά και περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Την ίδια ώρα, ειδικοί προειδοποιούν ότι η άνοδος της θερμοκρασίας καθιστά ακόμη πιο ασταθή τα παγωμένα τμήματα της διαδρομής, αυξάνοντας τον κίνδυνο κατολισθήσεων πάγου και ατυχημάτων.
Το Έβερεστ, πέρα από σύμβολο ορειβασίας, αναδεικνύεται έτσι όλο και περισσότερο σε παράδειγμα πίεσης από τον μαζικό τουρισμό και τη δυσκολία διαχείρισης των απορριμμάτων σε ακραία περιβάλλοντα.






