Η Ινδία επιχειρεί να αλλάξει ριζικά το μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων, αντιμετωπίζοντας πλέον τα σκουπίδια όχι ως πρόβλημα, αλλά ως τεράστια οικονομική ευκαιρία.
Με φόντο το σχέδιο «Αναπτυγμένη Ινδία 2047», η κυβέρνηση και οι βιομηχανίες στρέφονται όλο και περισσότερο στη λεγόμενη «κυκλική οικονομία», δηλαδή στην επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση υλικών ώστε να περιοριστούν οι απώλειες πόρων και να δημιουργηθούν νέα έσοδα.
Η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με εκρηκτική αύξηση αποβλήτων, ειδικά ηλεκτρονικών συσκευών, μπαταριών και παλιών οχημάτων. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σχεδόν διπλασιασμό των ηλεκτρονικών αποβλήτων μέχρι το 2030, γεγονός που πιέζει τις αρχές να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες ανακύκλωσης και ανάκτησης πολύτιμων μετάλλων.
Στόχος του Νέου Δελχί είναι να δημιουργηθεί μια ολόκληρη βιομηχανία γύρω από τα απορρίμματα, με μονάδες επεξεργασίας, «έξυπνα» συστήματα διαλογής και ψηφιακή παρακολούθηση των υλικών. Ήδη προωθούνται επενδύσεις σε εγκαταστάσεις ανακύκλωσης, τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και έργα που μετατρέπουν τα σκουπίδια σε ενέργεια ή πρώτη ύλη για τη βιομηχανία.
Παράλληλα, οι ινδικές αρχές προσπαθούν να μειώσουν τις τεράστιες χωματερές που πνίγουν πολλές μεγαλουπόλεις, προωθώντας σχέδια «μηδενικών αποβλήτων» και αυστηρότερη διαχείριση σκουπιδιών.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η μετατροπή των απορριμμάτων σε οικονομικό πόρο μπορεί να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και να μειώσει την εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενες πρώτες ύλες, ειδικά σε κρίσιμα μέταλλα που απαιτούνται για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και νέες τεχνολογίες.





