Νέα μεγάλη ένταση ανοίγει στο μέτωπο των εμπορικών σχέσεων ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα να βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο της σύγκρουσης.
Ο Ντόναλντ Τραμπ προειδοποίησε ότι οι δασμοί στα οχήματα που εισάγονται από την Ευρώπη μπορεί να εκτοξευτούν στο 25%, κατηγορώντας τις Βρυξέλλες πως καθυστερούν να εφαρμόσουν όσα είχαν συμφωνηθεί στο πλαίσιο της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ – ΕΕ.
Η απειλή έχει προκαλέσει ισχυρούς κραδασμούς στις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν μία από τις σημαντικότερες αγορές τους. Εταιρείες όπως η Volkswagen, η BMW, η Mercedes-Benz και η Stellantis υπολογίζεται ότι έχουν ήδη επιβαρυνθεί με δισεκατομμύρια ευρώ λόγω των υφιστάμενων αμερικανικών δασμών.
Η Γερμανία εμφανίζεται ιδιαίτερα ανήσυχη, αφού η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας της. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιέζουν για γρήγορη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ώστε να αποφευχθεί νέα κλιμάκωση, όμως στο εσωτερικό της ΕΕ υπάρχουν ακόμη διαφωνίες για τους όρους της συμφωνίας.
Το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει το εμπορικό ισοζύγιο στον κλάδο των αυτοκινήτων. Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν τεράστιο πλεονέκτημα στην αμερικανική αγορά, ενώ οι ΗΠΑ δεν απολαμβάνουν αντίστοιχη πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αναλυτές προειδοποιούν ότι αν τελικά ενεργοποιηθούν οι νέοι δασμοί, το κόστος θα μεταφερθεί τόσο στις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και στους καταναλωτές, με πιθανές αυξήσεις στις τιμές των οχημάτων και νέες πιέσεις στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.





