Προς νέο καθεστώς κυρώσεων: Τερματισμός της δυτικής ναυτιλιακής στήριξης στις ρωσικές εξαγωγές

Κοινοποίηση:
europarlament

Η Ομάδα των Επτά και η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για μια δραστική αλλαγή στη στρατηγική περιορισμού των ρωσικών εσόδων από το πετρέλαιο, εξετάζοντας την αντικατάσταση του υφιστάμενου ανώτατου ορίου τιμών με μια πλήρη απαγόρευση παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ρωσικές εξαγωγές.

Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των συνομιλιών, η νέα πρόταση αποσκοπεί στο να πλήξει άμεσα τις χρηματοδοτικές δυνατότητες της Μόσχας εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία.

Παρά το ότι οι δυτικές χώρες έχουν μηδενίσει σχεδόν πλήρως τις εισαγωγές ρωσικού αργού από το 2022, η Ρωσία εξακολουθεί να εξάγει πάνω από το ένα τρίτο της παραγωγής της σε τρίτες χώρες χρησιμοποιώντας πλοία και υπηρεσίες της Δύσης — κυρίως στόλους από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα. Μια ενδεχόμενη απαγόρευση θα έκλεινε αυτή την οδό, αναγκάζοντας τη Ρωσία να βασιστεί ακόμη περισσότερο στον σκιώδη στόλο που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια.

Η νέα ρύθμιση, εφόσον συμφωνηθεί, αναμένεται να συμπεριληφθεί στο επόμενο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ στις αρχές του 2026, με αρκετές κυβερνήσεις να επιδιώκουν κοινή γραμμή με τη G7 πριν την τελική κατάθεση της πρότασης. Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι φέρονται να στηρίζουν την ιδέα στις τεχνικές συζητήσεις, αν και η στάση της κυβέρνησης του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ θα εξαρτηθεί από τις διπλωματικές ισορροπίες γύρω από τις συνεχιζόμενες ειρηνευτικές συνομιλίες Ρωσίας–Ουκρανίας.

Το αρχικό πλαφόν τιμής που είχε επιβληθεί το 2022 στόχευε στον περιορισμό των εσόδων της Ρωσίας επιτρέποντας παράλληλα σε τρίτες χώρες να αγοράζουν φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο μέσω δυτικών υπηρεσιών. Ωστόσο, η Μόσχα απέφυγε μεγάλο μέρος της πίεσης αλλάζοντας τις διαδρομές εξαγωγών προς την Ασία με πλοία αμφιβόλου ιδιοκτησίας και χωρίς δυτική ασφάλιση — πολλά εκ των οποίων έχουν ήδη τεθεί υπό κυρώσεις.

Σήμερα, σχεδόν ο μισός όγκος των ρωσικών εξαγωγών πραγματοποιείται μέσω κυρωμένων σκαφών του σκιώδους στόλου, ενώ το υπόλοιπο διακινείται από πλοία εκτός δυτικού στρατοπέδου ή από πλοία με δεσμούς σε χώρες της G7 και της ΕΕ. Ο συνολικός παγκόσμιος στόλος που εξυπηρετεί πετρέλαιο υπό καθεστώς κυρώσεων από Ρωσία, Ιράν και Βενεζουέλα ανέρχεται πλέον σε πάνω από 1.400 δεξαμενόπλοια.

Αν η νέα απαγόρευση τεθεί σε ισχύ, θα αποτελέσει τη σκληρότερη μέχρι σήμερα προσπάθεια της Δύσης να περιορίσει όχι μόνο τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αλλά και τη δυνατότητα μεταφοράς και εμπορίας του σε παγκόσμιο επίπεδο.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response