Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για την πιθανότητα αύξησης των δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, κίνηση που θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τις εμπορικές εντάσεις με διεθνείς εταίρους.
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος Τραμπ άφησε να εννοηθεί ότι η επιβολή υψηλότερων δασμών, πέραν του ήδη υφιστάμενου 25%, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον κίνητρο για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής. Ως παράδειγμα, ανέφερε το σχέδιο της General Motors να επενδύσει 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε αμερικανικές εγκαταστάσεις τα επόμενα δύο χρόνια, μια κίνηση που, σύμφωνα με τον ίδιο, αποσκοπεί στην αποφυγή των δασμών.
«Θα μπορούσα να προχωρήσω σε αύξηση αυτού του δασμού στο όχι πολύ μακρινό μέλλον», δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος, υπογραμμίζοντας την πεποίθησή του ότι η αύξηση των δασμών θα ωθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν στην αμερικανική αγορά. Η συγκεκριμένη δήλωση υποδηλώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει τους δασμούς ως εργαλείο για την προστασία και την ανάπτυξη της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, μια στρατηγική που ενδέχεται να προκαλέσει αντιδράσεις από εμπορικούς εταίρους.
Οι μετοχές της GM, της Ford Motor και της κατασκευάστριας εταιρείας Jeep Stellantis σημείωσαν χαμηλά επίπεδα συνεδρίασης, καθώς ο Τραμπ μιλούσε στον Λευκό Οίκο. Η μετοχή της GM σημείωνε πτώση 1,5% στις 12:32 μ.μ. στη Νέα Υόρκη, ενώ η Ford υποχώρησε 1,7% και η Stellantis διολίσθησε 1,9%.
Η τελευταία απειλή του προέδρου έρχεται μία εβδομάδα αφότου διπλασίασε τους δασμούς χάλυβα και αλουμινίου στο 50% και καθώς αντιμετωπίζει διαπραγματεύσεις με δεκάδες εμπορικές επιχειρήσεις πριν από την προθεσμία της 9ης Ιουλίου για την έναρξη ισχύος των υψηλότερων δασμών.
Παράλληλα, ο Τραμπ μίλησε την Πέμπτη (12.6.2025) σε μια τελετή υπογραφής της νομοθεσίας για τον τερματισμό των κανονισμών της Καλιφόρνιας που θα απαγόρευαν την πώληση βενζινοκίνητων αυτοκινήτων το 2035 – μια πολυπόθητη νίκη για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες και πετρελαϊκές εταιρείες που επιτέθηκαν στους κανόνες ως ανέφικτους.
Τα μέτρα που υπογράφηκαν σήμερα στην Ανατολική Αίθουσα του Λευκού Οίκου ανακαλούν τις πολιτικές καθαρού αέρα της Καλιφόρνιας, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων που επιβάλλουν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να πωλούν ηλεκτρικά οχήματα σε μεγαλύτερο αριθμό κάθε χρόνο στην πολιτεία.
«Σώζουμε επίσημα την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία από την καταστροφή, τερματίζοντας μια για πάντα την εντολή της Καλιφόρνιας για ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε ο Τραμπ, προσθέτοντας: «Είπαν ότι δεν μπορεί να γίνει, αλλά φίλε μου, μας είχε δέσει κόμπους για χρόνια».
Τα ψηφίσματα που υπέγραψε την Πέμπτη ο Τραμπ καταργούν τις παρεκκλίσεις που χορηγήθηκαν υπό τον πρώην πρόεδρο Τζο Μπάιντεν και επιτρέπουν στην Καλιφόρνια να θέτει πρότυπα ρύπανσης των αυτοκινήτων που είναι αυστηρότερα από τις ομοσπονδιακές απαιτήσεις.
Η εξουσία αυτή -που κατοχυρώνεται στον νόμο περί καθαρού αέρα του 1970- βοήθησε την πολυπληθέστερη πολιτεία της χώρας να αναδειχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στον καθορισμό πολιτικών καθαρού αέρα και κλίματος που αλλάζουν τη βιομηχανία.
Μεταξύ των προγραμμάτων που ακυρώθηκαν ουσιαστικά από τον Τραμπ την Πέμπτη είναι μια πρωτοβουλία της Καλιφόρνιας που υποχρέωνε την πώληση οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την επόμενη δεκαετία, απαγορεύοντας τελικά την πώληση συμβατικών αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο το 2035.
Ο Τραμπ χειροκρότησε το Κογκρέσο που προχώρησε στην κατάργηση των μέτρων, λέγοντας ότι θα αποδειχθεί πιο μακροχρόνια από ό,τι αν ενεργούσε μόνος του.
«Θα υπέγραφα ένα εκτελεστικό διάταγμα και θα έδινα μια ευκαιρία. Αλλά το μόνο καλό με αυτό, νούμερο ένα, ισχύει για πάντα», δήλωσε ο πρόεδρος.
Οι περιβαλλοντολόγοι έχουν καταγγείλει τους όρκους του Τραμπ να ακυρώσει τους κανόνες για την τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων – ένα από τα βασικά στοιχεία της εκστρατείας επανεκλογής του – ως επίθεση σε βασικές προστασίες που θα βοηθήσουν στην αποτροπή των χειρότερων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
«Η επίθεση της κυβέρνησης Τραμπ στον καθαρό αέρα και τα καθαρά οχήματα ωφελεί μόνο τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, αφήνοντας τους Αμερικανούς να πληρώνουν το λογαριασμό με υψηλότερο κόστος καυσίμων, περιορισμένες επιλογές οχημάτων και περισσότερη ρύπανση», δήλωσε η διευθύντρια του Sierra Club Clean Transportation for All, Κάθριν Γκαρσία (Katherine García).
Οι απαιτήσεις της Καλιφόρνιας προκάλεσαν την αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες έχουν υποστηρίξει ενιαία πρότυπα που ισχύουν σε εθνικό επίπεδο. Έχουν, επίσης, προσελκύσει προκλήσεις από τα διυλιστήρια πετρελαίου και τους παραγωγούς βιοκαυσίμων, οι οποίοι υποστήριξαν ότι δόθηκε στην Καλιφόρνια υπερβολική δύναμη για την αποτελεσματική εντολή των ηλεκτρικών οχημάτων ακόμη και εκτός των συνόρων της. Σύμφωνα με τον νόμο περί καθαρού αέρα, οι απαιτήσεις της Καλιφόρνιας ισχύουν και σε άλλες πολιτείες που υιοθετούν να τις ακολουθήσουν.
Το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να ανατρέψει τους κανόνες αποδοτικότητας καυσίμων της εποχής Μπάιντεν, οι οποίοι θα απαιτούσαν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιτύχουν μέσο όρο στόλου περίπου 50 μίλια ανά γαλόνι έως το 2031.
Η Toyota καλωσόρισε την κίνηση για την άρση της «μη ρεαλιστικής εντολής της Καλιφόρνιας για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία». Μια «αγορά με γνώμονα τον καταναλωτή και με ένα εθνικό πρότυπο εκπομπών θα φέρει μεγαλύτερη σταθερότητα και υγιή ανταγωνισμό στην αυτοκινητοβιομηχανία», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η κατασκευάστρια εταιρεία του υβριδικού Prius.
Η κίνηση αυτή επαναλαμβάνει μια παρόμοια εκστρατεία κατά των περιβαλλοντικών κανονισμών της Καλιφόρνιας που διεξήγαγε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του.
Αυτή τη φορά, έρχεται με φόντο την κλιμακούμενη διαμάχη του με τους ηγέτες της πολιτείας, με πιο πρόσφατες τις διαμαρτυρίες στο Λος Άντζελες για τις επιδρομές στο μεταναστευτικό, οι οποίες ώθησαν τον Τραμπ να αναπτύξει την Εθνοφρουρά και τους Αμερικανούς πεζοναύτες για να συνδράμουν την επιβολή του νόμου.