Όταν το 1992 ο πατήρ Μητσοτάκης πήγε να ιδιωτικοποιήσει τις αστικές συγκοινωνίες έγινε ξεσηκωμός. Καθημερινές διαδηλώσεις, απεργίες, ξύλο και χημικά, βασάνιζαν επί μέρες την κυβέρνηση Μητσοτάκη μέχρι που το πήρε απόφαση. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς παρέμειναν δημόσια. Ο υιός Μητσοτάκη 33 χρόνια μετά έχει το know how των ιδιωτικοποιήσεων, τις κάνει χωρίς να ανοίξει ρουθούνι. Κεντρικός άξονας είναι η πλήρης αποσάθρωση και σταθερή υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα της κάθε δημόσιας υπηρεσίας, το σταμάτημα των προσλήψεων, η κακοδιαχείριση, η αδιαφάνεια και η διαφθορά. Μόλις οι “άριστοι” της κυβέρνησης ΝΔ πετύχουν όλα τα παραπάνω, έρχεται η ώρα του “διαμελεσμού” των δημόσιων υπηρεσιών.
Δεν πρόκειται για “ιδιωτικοποιήσεις” λένε από την κυβέρνηση. Απλά αναθέτουμε σε άλλους, ιδιώτες να αναλάβουν την υπηρεσία που το “κακό δημόσιο” αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Έτσι, όπως συνέβη με τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, τον ΟΣΕ, όπως στοχεύει να συμβεί με το νερό, έφτασε η ώρα να αποκαλυφθεί και η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Όταν στα τέλη Αυγούστου 2024 ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε με αποφασιστικότητα ότι “βάζει τέλος” στην ταλαιπωρία των πολιτών θέτοντας στην υπηρεσία των μαζικών μεταφορών με “950 νέα λεωφορεία νέας τεχνολογίας στην Αττική”, αποκρύφτηκε το σημαντικότερο γεγονός. Τα νέα “λεωφορεία” θα τα βάλουν οι ιδιώτες των ΚΤΕΛ στους οποίους παραχωρήθηκαν την Άνοιξη του 2024 οι πρώτες γραμμές στην Ανατολική Αττική.
Σήμερα ένα χρόνο μετά άνοιξε το πουγκί του δημοσίου χρήματος, οι ιδιώτες μπορούν να πληρωθούν τα εκατομμύρια του ταμείου ανάκαμψης για την “υπηρεσία” που προσφέρουν. Η νέα ιδιωτική εταιρεία υπό τον τίτλο “Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής”με κύριους μετόχους τα ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνης και Κορίνθου και δύο επιχειρήσεις τουρισμού, με μετοχικό κεφάλαιο μόλις 200.000 ευρώ, είναι ήδη σε λειτουργία, το σήμα της μπήκε στα λεωφορεία που πήρε από το κράτος και αναζητά οδηγούς! Γιατί το δημόσιο δεν μπορεί να πληρώσει προσωπικό για μια δημόσια υπηρεσία αλλά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί κάλλιστα να προικίσει τους ιδιώτες με 450 και πλέον εκατομμύρια ευρώ για να προσλάβουν οδηγούς και να επιδοτήσει τους ιδιώτες με 2.339 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο! Λεφτά υπάρχουν, όχι για δημόσιες και ασφαλείς συγκοινωνίες αλλά για το πελατειακό σύστημα των υποστηρικτών Μητσοτάκη.
Το πετυχημένο μοντέλο ιδιωτικοποίησης των ΜΜΜ
Η μερική ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική έχει ήδη πετύχει και το μοντέλο είναι έτοιμο να εφαρμοστεί στη Θεσσαλονίκη λίγο πριν τη ΔΕΘ. Ένα χρόνο ακριβώς πριν στον ίδιο χώρο το είχε υποσχεθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Όχι στον κόσμο, αυτός είναι το πρόσχημα, στους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ δεσμεύτηκε, ότι κι αυτοί όπως στην Αττική θα λάβουν μερίδιο από τους διαγωνισμούς με τα λεφτά του ταμείου ανάκαμψης.
Η είσοδος των ιδιωτών στις αστικές λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας ξεκίνησε με πρόσχημα την πανδημική κρίση του Covid 19 όταν το Φθινόπωρο του 2020 λόγω υποτίθεται έκτακτων αναγκών, διατέθηκαν ορισμένες γραμμές αστικών λεωφορείων στο ΚΤΕΛ Κορινθίας. Οι θεσμικές προετοιμασίες είχαν ήδη γίνει με χειρουργικές κινήσεις βάζοντας σε άσχετους νόμους, διατάξεις που επιτρέπουν τις απευθείας αναθέσεις σε ιδιώτες για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Φτάνουμε στο σήμερα με συμβάσεις να υπογράφονται χωρίς κανείς να παίρνει μυρωδιά για ποιές υπηρεσίες πρόκειται, χιλιάδες ευρώ διακινούνται σε ιδιώτες των ΚΤΕΛ που είτε θα νοικιάζουν λεωφορεία για τις γραμμές που “κέρδισαν” σε διαγωνισμούς, είτε θα χρησιμοποιούν τα λεωφορεία που τους παραχωρεί ο ΟΟΣΑ για την Αττική ή τη Θεσσαλονίκη (το προβλέπουν οι συμβάσεις). Σύμφωνα δε με δηλώσεις των ιδίων των ιδιοκτητών των ΚΤΕΛ αναμένεται νέος μεγάλος διαγωνισμός για όλες τις γραμμές της Αττικής!

Το άφησε ανοιχτό ο ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου που μετέχει στην κοινοπραξία Συγκοινωνίες Α.Ε. Γιάννης Καψανάκης, ο οποίος δήλωσε ότι μπορεί η Κοινοπραξία να λάβει μέρος “σε επόμενο διεθνή διαγωνισμό που θα γίνει για την κάλυψη και άλλων γραμμών της περιφέρειας Αττικής”. Ένας τέτοιος διαγωνισμός πρακτικά σημαίνει την πλήρη ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Κάτι που θα καταφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης δικαιώνοντας την επιλογή του πατέρα του που επιχείρησε ανεπιτυχώς το 1992 να παραδώσει τα ΜΜΕ στους ΚΤΕΛ-άρχες. Υπάρχει μάλιστα μια πληροφορία -μένει να επιβεβαιωθεί αν πράγματι θα γίνει αυτή η επιλογή- να ονομαστεί ο νέος χώρος των ΚΤΕΛ στον Βοτανικό σε ΚΤΕΛ Κωνσταντίνου Μητσοτάκη!
Οι διαγωνισμοί και οι συμβάσεις
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης το Ελληνικό Δημόσιο ανέθεσε για 8 χρόνια σε ιδιώτες το μεταφορικό έργο περισσοτέρων των 60 γραμμών με χρηματοδότηση 385.500.000 ευρώ, τους παρέχει την επιλογή παράτασης για άλλα 4 χρόνια, ενώ τους παραχωρεί και τα νέα λεωφορεία, που αγοράστηκαν με Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς πόρους. Συνολικά η 8ετής σύμβαση έως το 2032 ανέρχεται σε 452,3 εκ. ευρώ!
Σε ρεπορτάζ της Μαρίας Λιλιοπούλου στην ιστοσελίδα energodromio.gr αναφέρεται πως με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών “θα προχωρήσει στη διενέργεια ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού, άνω των ορίων για την προμήθεια 50 Αρθρωτών Ηλεκτρικών Αστικών Οχημάτων 18 μέτρων και των παρελκομένων τους”. Ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού ανέρχεται σε 46,5 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και στόχο έχει – όπως επισημαίνεται – τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών λεωφορείων στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, καθώς και την προμήθεια φορτιστών βραδείας φόρτισης για τα νέα οχήματα. Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση Έκθεσης Εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Θεσσαλονίκης.
Το αρχικό σχέδιο για μαζική προμήθεια 700 λεωφορείων για τις ανάγκες των συμβάσεων με τους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ έχει προς το παρόν παγώσει, λόγω έλλειψης των αναγκαίων- για την επιδότηση των ιδιωτών-κονδυλίων. Έτσι επιλέχθηκε η σταδιακή και τμηματική προμήθεια με οι μικρές τμηματικές συμβάσεις με τους μετόχους της Κοινοπραξίας.
Σύμφωνα πάντα με το ρεπορτάζ εκκρεμεί ακόμη ο μεγάλος διαγωνισμός του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) για την πολυετή παραχώρηση λεωφορειακών γραμμών στις περιαστικές περιοχές της πόλης με προϋπολογισμό 602 εκατ. ευρώ.Έτσι ο ΟΣΕΘ όπως και ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα υπέγραψε την ανάθεση του έργου αστικών συγκοινωνιών στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης από τον Απρίλιο έως και το τέλος του 2025 με κόστος 29,68 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Αποκαλυπτική είναι η δήλωση του μέλους του ΔΣ του σωματείου εργαζομένων στον ΟΑΣΑ Λεωνίδα Σκούλου ο οποίος ανέφερε ότι μια ιδιωτική κοινοπραξία με 63 ΚΤΕΛ μετόχους, πήρε τη διαχείριση 211 λεωφορείων. Αυτό θα κοστίσει στον Έλληνα φορολογούμενο 20-25 εκατ. ευρώ ετησίως και πιθανότατα αύξηση εισιτηρίου για τους επιβάτες”.
Στο μεταξύ η Κοινοπραξία με διαρκείς αγγελίες στα κοινωνικά δίκτυα αναζητά οδηγούς για τις γραμμές σε Ανατολική και Δυτική Αθήνα. Οδηγοί που κανείς δεν γνωρίζει με τι ακριβώς διαδικασίες ελέγχονται και ποια πρότυπα οδήγησης θα πρέπει να ακολουθούν. Οι οδηγοί, σύμφωνα με τις αγγελίες, θα έχουν ως βάση τα αμαξοστάσια Κορωπίου, Ελευσίνας και Αχαρνών και οι μικτές αποδοχές θα ανέρχονται, σε 1.300-1.400 ευρώ.
Πηγή: neostrategy.gr