Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή άνοδο των κινεζικών εξαγωγών, οι οποίες μέσα στο 2025 κινούνται με ρυθμούς που ανησυχούν τις Βρυξέλλες.
Η ισχυρή ώθηση των κινεζικών εταιρειών δημιουργεί σαφείς ενδείξεις ότι η Ευρώπη δυσκολεύεται να περιορίσει την επέλαση των ασιατικών brand.
Οι κατασκευαστές από την Κίνα παράγουν πλέον πολύ περισσότερα οχήματα από όσα μπορεί να απορροφήσει η δική τους αγορά, στρέφοντας έτσι το ενδιαφέρον τους σε εξαγωγές προς το εξωτερικό.
Σύμφωνα με τη Γενική Διοίκηση Τελωνείων της Κίνας, οι εξαγωγές οχημάτων κατά το διάστημα Ιανουαρίου–Οκτωβρίου 2025 έφτασαν τα 798,39 δισ. γουάν (96,9 δισ. ευρώ), σημειώνοντας άνοδο 14,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η υπερπαραγωγή για την κινεζική αγορά έχει οδηγήσει τη βιομηχανία να αναζητήσει νέες διεξόδους, με την Ευρώπη να αποτελεί βασικό προορισμό. Παρ’ όλα αυτά, η Ε.Ε. εμφανίζεται χωρίς αποτελεσματικά εργαλεία αντιμετώπισης.
Πολλοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η βίαιη και βιαστική μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα λειτούργησε εις βάρος της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, αφήνοντας χώρο στο Πεκίνο να ενισχύσει την επιρροή του. Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κρίνεται ότι δεν αποδίδουν, ενώ επιβαρύνουν τις σχέσεις με το Πεκίνο.
Η Κίνα, αντίθετα με την εικόνα της αργής και γραφειοκρατικής διαδικασίας που συχνά προβάλλεται στη Δύση, δείχνει να κινείται γρήγορα και με στρατηγική στόχευση. Πέρα από την τεχνολογική ισχύ και τους μικροεπεξεργαστές, διαθέτει και κρίσιμες πρώτες ύλες, όπως οι σπάνιες γαίες. Μέχρι και τον Αύγουστο του 2025, οι κινεζικές εταιρείες είχαν ήδη αποσπάσει μερίδιο 5,5% στην ευρωπαϊκή αγορά.
Παράλληλα, οι συνολικές εξαγωγές εμπορευμάτων της Κίνας άγγιξαν τα 22,12 τρισ. γουάν, αυξημένες κατά 6,2%, με την αυτοκινητοβιομηχανία να οδηγεί τη θετική τάση.
Τα μηχανολογικά και ηλεκτρονικά προϊόντα ξεπέρασαν το 60% των συνολικών εξαγωγών, με τα αυτοκίνητα και τα ημιαγωγά να βρίσκονται στην κορυφή.
Μόνο τον Οκτώβριο του 2025, οι κινεζικές εξαγωγές οχημάτων αυξήθηκαν κατά 34% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
BYD, SAIC και Chery
Η τάση αυτή ενίσχυσε την παρουσία των κινεζικών εταιρειών όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και σε περιοχές όπως η Νοτιοανατολική Ασία, η Μέση Ανατολή και η Λατινική Αμερική. Μάρκες όπως οι BYD, SAIC και Chery έχουν συμβάλει καθοριστικά στην ανάδειξη της Κίνας σε έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς αυτοκινήτων παγκοσμίως, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι οι εξαγωγές θα παραμείνουν πάνω από τα επίπεδα του 2024 μέχρι το τέλος του έτους.
Την ίδια στιγμή, η Κίνα ενισχύει την παρουσία της και με τοπική παραγωγή. Κινεζικές εταιρείες μεταφέρουν τμήματα της παραγωγής τους εκτός συνόρων, ώστε να παρακάμπτουν δασμούς και να βρίσκονται πιο κοντά στις αγορές-στόχους.
Η BYD επεκτείνει τα plug-in υβριδικά στην Τουρκία και τα ηλεκτρικά στην Ουγγαρία, μετατρέποντας τη Βουδαπέστη σε στρατηγική «πύλη» προς την Ευρώπη.
Η Ουγγαρία, με φθηνή ενέργεια από τη Ρωσία και πολιτική στήριξη από τις ΗΠΑ του Τραμπ, εξελίσσεται σε ελκυστικό περιβάλλον για κινεζικές επενδύσεις. Το τοπίο διαφέρει σημαντικά από τη Γερμανία και την Ιταλία, όπου η βιομηχανία πιέζεται από υψηλό ενεργειακό κόστος. Την ίδια ώρα, η Stellantis επενδύει 13 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, αξιοποιώντας τη νέα πολιτική υπέρ των συνδυαστικών θερμικών-ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης.
Η ιταλική αλυσίδα προμηθευτών επιδιώκει τη δημιουργία ενός τριγώνου συνεργασίας με την BYD και άλλες κινεζικές εταιρείες, ιταλικά εξαρτήματα, κινεζική παραγωγή στην Ουγγαρία και τεχνολογία made in China.
Ενώ οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δείχνουν αργούς στους χειρισμούς, η Κίνα συνεχίζει να εδραιώνει την παρουσία της στους ευρωπαϊκούς δρόμους.






